Ledavgift ?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Egentligen var väl ämnet från början "Ledavgift?" och hur det fungerar om man åker genom flera områden samma dag/helg.
Ledvärdarnas rättigheter fanns inte med till en början, dessutom är deras vara eller inte vara som synes både omdebatterat och diskutabelt.

Hursomhelst går de olika frågorna ihop, generellt borde de ideella skoterklubbarna ha medlemsantal samt offentliga bidrag så de klarar underhåller på det lokala planet förutom på genomfartsleder med hög trafikintensitet som kräver preparering 5-7 dagar per vecka, då går det inte med ideella medel.

Att man sedan har väldigt höga tryck lokalt runt olika turistanläggningar mm skapar behovet av att sköta det mera affärsmässigt, idag med stöd av förbudsområden och med bidrag och projektpengar och framöver via kostnadstäckning helt från ledavgifter.
Jag tror då inte det kommer att bli billigare....., tvärtom är nog den verkliga kostnaden betydligt högre men smakar det så kostar det, är lederna 100% preparerade varje morgon så ..

Och ju mer trafiken tillåts köra sönder leder mer än normalt ju dyrare blir det efterhand

And yes, det är som bcool säger skitenkelt, man betalar för sig, om det sen är via medlemsavgift, direkta bidrag eller att lämna ett par dunkar bränsle till ledskötaren är en annan sak

Conrod

Aktiv medlem
6 dec 2004
68
0
6
Tar man tex Funäsdalen så har Härjedalens kommun och Länstyrelsen gjort ett förbudsområde av området.

Det som sticker ut lite i sammanhanget är att de som är skrivna i Härjedalen kan åka som tidigare, utanför leder osv, om resan har ett syfte. Dock måste de erlägga en ledavgift om de använder sig av lederna (väldigt subventionerad).

Om jag fattat det rätt så har de i Funäsdalen tagit ut en administrativ avgift på 600 kronor extra om du inte har ledkort, och det var väl detta som drevs i en rättegång.

4

426H

Tar man tex Funäsdalen så har Härjedalens kommun och Länstyrelsen gjort ett förbudsområde av området.

Det som sticker ut lite i sammanhanget är att de som är skrivna i Härjedalen kan åka som tidigare, utanför leder osv, om resan har ett syfte. Dock måste de erlägga en ledavgift om de använder sig av lederna (väldigt subventionerad).

Om jag fattat det rätt så har de i Funäsdalen tagit ut en administrativ avgift på 600 kronor extra om du inte har ledkort, och det var väl detta som drevs i en rättegång.
Att det finns "turister" som erlägger full ledavgift under sådana premisser är för mig en gåta. Lycka till funäsdalen, men av mig får ni inte en krona.

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
Det bästa är väl om nu ska ha led avgifter om man har något liknande som bil skatten man betalar en viss summa per år o sedan är det bara att åka på alla leder , men det stora problemet då är väl hur pengarna ska fördelas ut hos klubbarna.

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Finns en väldigt enkel lösning på problemet:vill du inte betala,åk nån annanstans.

Då dyker ett annat (mindre)problem upp:gratis ställena blir färre och färre.
Dom få som kämpar med att hålla lederna fina håller sakta men säkert på att tröttna på att jobba gratis.

lofsdalen-77

Medlem
26 feb 2010
8
0
1
Sveg
Hej !
Har stuga i lofsdalen och har aldrig betalat ledavgift. Men förra helgen när vi tankade skoter för att åka en repa stod lofsdalsspår och informerade om hur mycket det kostar att köra med pistmaskin mm. Så jag gick in direkt och betalade ledavgiften. Det är ganska stor skillnad med lederna för 5-10 år sedan och nu. Nu med pistade leder, är det som att köra motorväg. Fast jag helst kör utanför leden. Men vi skoterfolk ligger redan ute med grymt mycket pengar ( Försäkring, bensin mm ) Men jag betalade för jag vill ha fina leder !

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
har hört att det ska bli en avgift på varje skoter 500 kr per år en ledavgift som ska fungera i hela sverige låter inte alls som en dum ide i mina ögon

Nått som ska vara på gång som jag läste nånstanns.

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
har hört att det ska bli en avgift på varje skoter 500 kr per år en ledavgift som ska fungera i hela sverige låter inte alls som en dum ide i mina ögon
Förvisso en god idé, men jag gissar att transportstyrelsen är den som ska administrera avgiften och då blir det inte många kronor över till lederna.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå

Nått som ska vara på gång som jag läste nånstanns.
Låter som hittepå. Lite skillnad mot vägskatten där staten står för vägarna.

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Visst, exakta tidpunken vet jag inte men var väl i julas nångång, timrås skoterklubb, nån av sundsvalls tidningar kan ha varit en gratis tidning var en sida om det. är rätt säker på uppg nu när jag tänkt efter lite, hoppas du blir nöjd

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Jag tycker det låter ganska vettigt det där.

Dock så är väl det stora problemet att kunna fördela pengar jämt till alla skoterklubbar.

Men vem ska se till att alla betalar in 500 riksdaler då? Hur ska man kunna kolla det... Polisen? nää
Det är väl inte så svårt.
Om transportstyrelsen administrerar avgiften så är det ju bara att debitera alla påställda skotrar.
Men tyvärr tror jag administrationen blir så dyr att det inte blir mycket över till skoterklubbarna.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Räcker att söka här på forumet på ledavgift, skoterledsavgift, ledpass osv så finns det ett antal ämnen runt detta både från denna säsong och från tidigare.
Inget nytt ämne utan det har avhandlats more or less de senaste 10 åren minst

Allting har ju som bekant 2 sidor och jag anser då att frivilligheten, eller frivilligt tvång typ att man är skyldig att vara med i en skoterklubb vid färd efter led är bästa vägen att gå för då är vi själva lösningen.

Varför, jo 500 kr räcker inte långt även om alla "tvingas" betala och tvingas vi betala så vill då jag se kravspecen på lederna först innan jag betalar.

Betalar gärna 500, 1000 eller ännu mer men då skall samtliga genomfartsleder inom kommuner och inom , mellan län vara tiptop varje morgon det är körbart väder, dessutom, som skrivet tidigare, tillåts "ledförstörande körning" dvs att man kör för offensivt på leder som inte tål det just då så räcker inga pengar någonstans.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Tack för länken, till att börja med!

Jo jag anade nästan att det var Snofed eller liknande som lobbat för förslaget. Men det är ganska långt från att en intresseorganisation vill ha en obligatorisk avgift, och att faktiskt få en lagändring som lägger en obligatorisk och årlig skatt på varje registrerad skoter. Så det var väl det där "har hört att det SKA BLI" som jag tyckte lät konstigt.

Jag kan också tänka mig att vissa ogillar idén. Exempelvis alla de som inte kör på leder, som har flera skotrar stående i garaget som sällan körs, osv.

Vi får se, jag tror inte det blir verklighet på bra många år.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Förvisso en god idé, men jag gissar att transportstyrelsen är den som ska administrera avgiften och då blir det inte många kronor över till lederna.
Om det nu blir transportstyrelsen som ska administrera en eventuell "Skoteravgift", varför tror du att det skulle bli dyrare, jämfört med den registerhållningsavgift dom tar ut när dom administrerar vägtafikskatten för bilar, motorcyklar etc. ?

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vi vet följande:

De flesta klubbarna "går på knäna" när det gäller ekonomi, detta innebär oftast att det inte finns tillräckligt med pengar att ens sköta ledskötseln ideellt.

Skall vi hålla ideella lågan i liv tror jag att en obligatorisk avgift i någon form behövs, den behöver inte vara så stor om man bestämmer sig för att hålla en "ideell" led standard men tyvärr är det idag alldeles för många som inte förstått vart pengarna kommer ifrån, kommunerna lägger i regel mellan 10-20%, resten måste skoteråkarna skjuta till.

Värsta scenariot vore om all ideell ledskötsel skulle upphöra, vet inte men minst 2000:-/skoter skulle nog behövas för att hålla dagens standard.

Saknar dock en tidplan från Snofed, har frågat dom om detta via mejl i höst men inte fått svar.....

Vart avgiftsnivån skulle hamna är svårt att säga, men troligtvis mellan 200-500:- /skoter, i vart fall rimliga summor för alla som vill ha en skoter.

Att sedan alla inte påstår sig att köra på lederna kan man inte ta hänsyn till, lägg en rimlig avgift istället - innan det är för sent.... (Undantag bör finnas, tex veteran m.m.)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Tack för länken, till att börja med!

Jo jag anade nästan att det var Snofed eller liknande som lobbat för förslaget. Men det är ganska långt från att en intresseorganisation vill ha en obligatorisk avgift, och att faktiskt få en lagändring som lägger en obligatorisk och årlig skatt på varje registrerad skoter. Så det var väl det där "har hört att det SKA BLI" som jag tyckte lät konstigt.

Jag kan också tänka mig att vissa ogillar idén. Exempelvis alla de som inte kör på leder, som har flera skotrar stående i garaget som sällan körs, osv.

Vi får se, jag tror inte det blir verklighet på bra många år.
Jag tror tyvärr också att detta kan dröja många år att genomföra, om det alls blir av.
Men man måste ju börja diskutera saken och få dom som påstår och säger att dom sällan eller aldrg kör på led, förstå att ett fungerande lednät som underhålls regelbundet är nyckeln till att vi överhuvudtaget ska få köra snöskoter i framtiden, liknande som idag.

För scenariot som lär dyka upp när alla idella krafter lägger av, och vältrar över ledunderhållet på kommunerna, så lär "Betalledområden" poppa upp mer och mer. Detta för att kommuner och andra ledaktörer ska kunna kunna få ekonomin att gå ihop, för ledskötseln.
Visst, i något avlägset hörn av dom större (till ytan) kommunerna så lär väl det inte bli några sådana (Skoterförbuds)områden, men samtidigt så är ju dessa skoteråkare inte allt för många som bara kör där.
Men jag tror inte heller att myndigheterna står och ser på, om vi vrider klockan tillbaka 30 år, till en tid då det relativt få snöskoteråkare, lyckades nästan se till att det blev totalförbud. Mycket på grund av den då helt okontrollerade snöskoteråkningen, detta för att det vid denna tid knappt fanns några klubbar som byggt och underhållit skoterleder, och inga som utbildade och spred information om hur vi skulle använda snöskotern, för att minimera skador på mark och vegetation.

Givetvis så kommer en kontroll av efterlevnaden att bli svår, utan det hela måste bygga på att det är en positiv sak, som skapar en accepstans för snöskotern i samhället. Men de lilla kontroll som finns idag vad det gäller nykterhet och registreringen, innebär att då och då åker några dit, så helt riskfritt blir det ju inte att köra utan att ha gjort rätt för sig.
Sen så blir det väl förhoppningsvis lite mer av civilkurage, från den majoritet som betalar och förstått vad detta betyder för snöskoterns utveckling i Sverige.

Sedan så har det vad jag förstått pratats om att undanta "veteranskotrar" från avgiften, just för att dessa står och samlar damm i garage och lador och används i stort sett bara som "Påskutflyktsskotrar" ner på sjön.
Och dom körs väl i stort undantagsfall aldrig mer än 10 mil/år.

Men som sagt detta går aldrig att genomföra, så länge inte alla skoteråkare förstått och insett fördelarna och inte bara ser problemen.
Så att vi får en nästan 100% accepstans till denna avgift.