Skuren Lynx rc 800 -07

Supermotard

Medlem
7 dec 2007
18
0
1
Någon som har en ide hur det har blivit så här? Köpte skotern i höstas och den har varit svårt startad som varm + att när man ska sätta i backen så dör motorn. Har antagligen varit dåligt komp i den cylindern som nu pajja. Det är som en grop under kolvringen om ni kollar noga. Fattar inte riktigt hur det kan ha blivit så här bara på den ena kolven. Den andra är helt sjyst. Någon som har bra förklaring? Har beställt ny kolv men det känns fel o bara byta kolv och man har inte hittat felet till varför det vart så här. nått måste u vara fel som orsakar kolv haveri? Skoter har gått 400 mil

Attachments

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Den har nog gått snålt på den cyl. förmodligen det gamla vanliga med insugsgummina. Alternativt skit i förgasaren.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Kolla packboxen vid variatorn!
Samt kika så inte någon vevstake glappar, främst den på PTO sidan!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den har gått snålt och spikat vilket tydligt syns , kolla up tipsen du fått , oljan är det inte

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Men de kan inte va så att cylinderfots packningen är dålig? dvs att den har tjuvdragit luft där...

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Jag tror inte på packboxen på variatorsidan, för det där är väl på mag sidan. Men kolla packboxen på mag sidan. Men det känns även det en aning långsökt för du bör ha fettfyllda lager där och även lagerna ska då vara tätade. Men om du inte hittar något annat så kan det ju ha varit så att du haft en ispropp el. igenfryst förgasare, är rätt vanligt nu med pudret vi har.

Supermotard

Medlem
7 dec 2007
18
0
1
Tack för alla svar! Så här ser kolvtoppen ut. Förhåppningsvis får ajg ny kolv på måndag så skoter ligger lite på is just nu. Tänkte sätta ihop allt direkt jag får kolven och sen spruta startgas överallt där det kan vara tänkbart att den får tjuvluft.

Skotern har ju varit svår startad så fort den är varm + att backen inte vill gå i. Har kört kanske 50 mil i vinter så detta måste vara ett fel som kom för länge sen innan jag hadde skotern bara det att kolven rasa just nu. Kanske förra ägaren fått en ispropp i förgasaren och kolven vart dålig. Sen höll den bara 50 mil för mig o skärde ihop. Olja får den så det är inget problem med oljan. Man vill gärna hitta felet innan man drar iväg ut och kör så man vet att samma kolv inte pajjar igen. Hör av mig om jag hittar nått fel

Attachments

pawe

Ny medlem
14 dec 2009
2
0
1
Tjena,

Jag har en RC 800 -06 med likande problem, köpte den för för ett halvår sedan.

Den är väldigt svårstartad när den är varm och lägger man i backen så dör den. Ibland så startar den inte alls och jag måste vänta i 20-30 min innan den startar igen. Den går jättebra så länge man inte stänger av den.

Har ringt runt till flera olika firmor och de tror att de kan vara stator, tändspole eller ecm-boxen. Statorn trigger-spolarna och tändspolen är ny men fortfarande samma problem. Det enda jag kunde se var fett innanför svänghjulet, är rädd att det kommer från ramlaget. Tänkte om det är packboxen som är trasig på din också. Hör gärna av dig om du hittar felet.

Supermotard

Medlem
7 dec 2007
18
0
1
Tjena igen. Nää hittade inget fel, Gjorde allt jag kunde för att få Lynxen bra. Satt i en ny original kolv och körde 1 helg sen skar skiten ihop igen. Samma grej för 2a gången. Vart så jävla less på skiten så jag köpte en snopro kolv o satte i o sålde skiten billigt på blocket till första bästa kund. Nästa skoter blir en Nytro. Ska alldrig nå mera byta till någon annat märke en Yamaha. Hadde en gång Yamaha som fungera skit bra och tänkte att jag provar något annat märke för folk pratar så bra om dom. Ska man ha en riktigt skoter utan strul så är det Yamaha som gäller. Nyttro nästa

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Kul för killen du sålde till... hoppas att du sa till honom att motorn var skit.... Gjorde du inte det så hoppas jag han stämmer skiten ur dig och vinner.

Supermotard

Medlem
7 dec 2007
18
0
1
Japp det fanns inga sprickor där. Vet inte orsaken för allt var sjyst. Kollade även igenom båda förgasarna + att när skotern stog och gick så körde jag startgas överallt. OM det nu kan ha varit nå fel på tändningen det vet jag inte men det var alltid samma cylinder som skar.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
den har gått utan olja eller så har den fått för lite soppa skulle jag tro

Det här tyckte jag var ett helt klockrent svar!
Ja, jag tror också att den gått för magert eller utan olja.
Det är dom två anledningarna till varför en motor (oavsett antal takter) rasar.

Min spontana reaktion är att den där har gått magert eftersom den skurit mot avgasporten, men det är väl skitsamma nu när skotern är borta.

4

426H

Tack för alla svar! Så här ser kolvtoppen ut.
Den där gulaktiga nyansen på vänster sida av kolvtoppen ser ut som uppeldat isoflex. I så fall drar den tjuvluft på mag sidan. Packboxarna på magsidan kan smälta om stratorn överbelastas, tex om du kopplar in extra prylar på elsystemet.