Någon som fick "Brunt" i byxan i går ?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Fy fan! snacka om tur man ska ha om man inte gör illa sig ordentligt i ett sånt möte!!!!!

Har själv alltid haft respekt för järnvägsspår.
Kilade en gång i ungdomen fast ena skidan på en järnvägsbro mellan vilhelmina och storuman. Jävligt otäckt, man var konstant rädd att ett godståg skulle komma (rälsbuss) innan man kommit lös och undan....

Synd bara att föraren inte stannade kvar, blir ju inte bättre om man åker för smitning också...
 

grop

Välkänd medlem
jag mår illa varje gång man kör över spåret här hemma. Funderar på om man kan göra en överfart på något vis. Nu hoppar och studsar man så förbannat. De förbättrade järnvägen här och tog bort en gammal skogbilvägsöverfart. Nu får man studsa och hoppa för att komma över.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det verkar som att inte tåget stannade heller, är föraren där också misstänkt för smitning från olycka? :heh:
Det gjorde det säkert, fast 1 km senare.
Frågan är ju bara om dom small ihop... Oavsett vilket så är det ju torsk på körkortet om dom hittar skoternissen. (hoppas)

Sådan här saker gynnar ju inte oss skoteråkare. Det finns ju ingen anledning att smita från en olycka.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
jag mår illa varje gång man kör över spåret här hemma. Funderar på om man kan göra en överfart på något vis. Nu hoppar och studsar man så förbannat. De förbättrade järnvägen här och tog bort en gammal skogbilvägsöverfart. Nu får man studsa och hoppa för att komma över.
Ni måste ju bygga en träövergång och be banverket sätta dit en signallampa. Pulkorna kilar ju fast toklätt på sådana ställen.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Han lär juh knappast ha ens nuddat tåget om både han och skotern har lämnat platsen.. kan ha varit MYCKET nära men ej en krock.
i mina 10 år på järnvägen har man sett ett och annat och det räcker tamefan med en snudd för att få en 300kilos älg att skickas ett 50 tal meter.
 

grop

Välkänd medlem
Ni måste ju bygga en träövergång och be banverket sätta dit en signallampa. Pulkorna kilar ju fast toklätt på sådana ställen.
Jag har som tur är aldrig behövt dra någon pulka över där. Har jag pulka kör jag bilväg ca 1km för att slippa överfarten.
Sätter banverket upp sånt om man ber om det? Eftersom det är en FD överfart så står det på en skylt att man inte får passera där. De har lagt upp jordhögar och grävt av vägen så ingen bil kan köra där. Men när det har kommit tillräckligt med snö så tar man sej över där så länge man har fart så det räcker.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Han lär juh knappast ha ens nuddat tåget om både han och skotern har lämnat platsen.. kan ha varit MYCKET nära men ej en krock.
i mina 10 år på järnvägen har man sett ett och annat och det räcker tamefan med en snudd för att få en 300kilos älg att skickas ett 50 tal meter.
Hur kan polisen rubricera det som smitning från trafikolycka om det inte blivit någon olycka??
Som du säger en liten träff av ett tåg hade nog mosat till skotern rätt bra!
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sträckan niemisel - avafors som det skrivs om i artikeln har väl en sth på ca 70km/tim om då lokföraren slår full broms och lyckas låsa hjulen åtminstone på ett par hjulaxlar i hela tåget så blir resultatet mest troligt en hjulplatta på dom hjul som varit låsta med en omsvarvning som följd dvs, en stor kostnad för bolaget som äger tåget.

Sen räknas även olyckor som inte leder till personskador eller materiella skador som tillbud på järnvägen då obehöriga inte har något att göra i spåret överhuvudtaget. Räcker med att tex. ren,älg eller person är inom spårområdet för att vi som jobbar på underhålls sidan ska få åka ut och kontrollera och tillrättavisa/driva ut de som finns på spåret eller inom spårområdet.

Rätt så obehagligt att köra med ett spårbundet fordon på spåret när de finns nåt ivägen å man vet att de enda man kan göra är att bromsa och hoppas att man hinner få stopp i tid.

Kan ta ett till exempel på sånt som kan leda till polisanmälan.

Om du genar över en bangård som tex. den i Boden där många inte orkar gå runt under viadukten utan genar över alla spåren på stationen istället.
Finns tom. skyltar uppsatta Tillträde förbjudet för obehöriga. Överträdelse beivras.

Dock ingen som bryr sig om detta heller trots att de är både olagligt och farligt.

Kan dock bero på den låga hastigheten som tågen har där så man förstår ju nästan en del som "chansar" å springer över. Är själv i stockholm å jobbar just nu fast här vågar man knappt ut på spåren utan avstängning fast man är van vid arbete i spårmiljö. Här kommer tågen på 4 spår i en hastighet mellan 160 och 200 km/h.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Sträckan niemisel - avafors som det skrivs om i artikeln har väl en sth på ca 70km/tim om då lokföraren slår full broms och lyckas låsa hjulen åtminstone på ett par hjulaxlar i hela tåget så blir resultatet mest troligt en hjulplatta på dom hjul som varit låsta med en omsvarvning som följd dvs, en stor kostnad för bolaget som äger tåget.

Sen räknas även olyckor som inte leder till personskador eller materiella skador som tillbud på järnvägen då obehöriga inte har något att göra i spåret överhuvudtaget. Räcker med att tex. ren,älg eller person är inom spårområdet för att vi som jobbar på underhålls sidan ska få åka ut och kontrollera och tillrättavisa/driva ut de som finns på spåret eller inom spårområdet.

Rätt så obehagligt att köra med ett spårbundet fordon på spåret när de finns nåt ivägen å man vet att de enda man kan göra är att bromsa och hoppas att man hinner få stopp i tid.

Kan ta ett till exempel på sånt som kan leda till polisanmälan.

Om du genar över en bangård som tex. den i Boden där många inte orkar gå runt under viadukten utan genar över alla spåren på stationen istället.
Finns tom. skyltar uppsatta Tillträde förbjudet för obehöriga. Överträdelse beivras.

Dock ingen som bryr sig om detta heller trots att de är både olagligt och farligt.

Kan dock bero på den låga hastigheten som tågen har där så man förstår ju nästan en del som "chansar" å springer över. Är själv i stockholm å jobbar just nu fast här vågar man knappt ut på spåren utan avstängning fast man är van vid arbete i spårmiljö. Här kommer tågen på 4 spår i en hastighet mellan 160 och 200 km/h.
Mm jag är där nere jag oxå på mycket jobb och jag går inte i närheten i ett flerspårsystem om jag inte ringer fjärren o begär ett A-Skydd, enkel eller dubbelspår kan gå ibland om man har nån med sig som kan ha uppsikt (tågvarnare)..

lite OT då jag är tillsyningsman och signaltekniker så har jag rätten att stänga av spåret mellan tåg så man kan beträda spåret "riskfritt". iaf så begärde jag en sträcka en gång när jag va på en skotertur utefter inladsbanan (tam sträcka) med min farbror så vi kunde följa spåret ett par kilometer för en genväg :)
 

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
lite mer OT

Vi kör på tågvarning här nere och även går de ju att begära lokalt för tex. snöröjning i växlar. A-skydd har verkat omöjligt att få å isf. max 5min.

Men som sagt visst om man har TSM utbildning och kan stänga av ett spår så kan man ju använda det vid tex. passage över spår med skoter. Skulle jag nog också göra om jag måste passera ute på en linje utan övergång.