bensin/trip mätare ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Jag undrar om det finns en såndär bensinmätare som det sitter i bilar idag som visar hur långsträcka man kan köra på den soppan som finns kvar i tanken till skotrar ?

Jbf94

Välkänd medlem
27 jan 2009
268
0
16
Östersund
Annars kan man ju köra slut på soppan, sen tanka x liter och kolla på mätarn hur långt man kom när soppan är slut :)

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Tror inte en sån mätare som räknar ut den sträckan fungerar bra på skoter då de är olika belastning hela tiden.

De du gör nästa gång du tankar fult är att du antingen nollar trippmätaren eller skriver upp vad den står på, sen kör du en dag eller nått sånt och sen tankar du igen och sen räknar du ut vad den har dragit under dom milen. mängden binsin som gick i delat på antalet mil du kört.

ett exenpel:
15/8=1,8 Altså har den i detta exempel dragit 1,8 liter per mil.

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
visst sitter det då färddator på nyare lynxar.. åtminstonde på commandern vet jag visar dock inte hur långt som är kvar.. men nuvarande och snitt förbrukning kan dom visa...

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
visst sitter det då färddator på nyare lynxar.. åtminstonde på commandern vet jag visar dock inte hur långt som är kvar.. men nuvarande och snitt förbrukning kan dom visa...
Snittförbr. visar min, men tror inte den visar DTE och tur är väl det, för bensinmätaren visar ju sällan rätt.

Körde ett par mil på en enligt mätarn tom tank, fick ändå bara i just över 30L på macken....

Murre

Aktiv medlem
28 dec 2005
72
0
6
Högakusten
Tror inte en sån mätare som räknar ut den sträckan fungerar bra på skoter då de är olika belastning hela tiden.
Ehm okej, så en bil eller MC som kan visa DTE och snittförbrukning osv. kan det för att de alltid har samma belastning?

En skoter drar inte alltid lika mycket bensin så det skulle nog vara en rätt onödig pryl.
Skulle vara intressant att få höra vilket annat fordon som har färddator som alltid drar lika mycket bränsle.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Ehm okej, så en bil eller MC som kan visa DTE och snittförbrukning osv. kan det för att de alltid har samma belastning?

En skoter drar inte alltid lika mycket bensin så det skulle nog vara en rätt onödig pryl.
Skulle vara intressant att få höra vilket annat fordon som har färddator som alltid drar lika mycket bränsle.

Jag menar att det inte är någon större mening med en sådan mätare då det egentligen är orelevant. Beror helt på vilket underlag och allt sånt. Då anser jag att de är bättre att räkna högt och tanka därefter. Sen kan du alltid ha med dig en dunk utifall att.