matta

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
tjo undrar om ja får in en 44mm kamms matta på min zl 600 ? eller är de
38 som gäller.

De finns flera trådar om detta!
Och det går att sätta 44:a matta på ZR2 och ZR3 chassit men då måste du gå ner minst en kugg på drivhjulen, annars tar främre kylelementet i kammarna. En 38:a går in med org drivhjul. Däremot om du byter delning till 2,86" måste du gå ner 2 kuggar för att få in en 44:a. Det sitter 9 kuggars orginal med 2,52" delning. Hoppas detta hjälper dig!

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
okej. men om jag sätter dit mindredrivhjul ska jag ha samma mattlängd då? eller blir de kortare jag ska ha

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Skillnaden blir liten. Den är samma som skillnaden i radie mellan de olika drivhjulen vilket inte är särskilt mycket.

plymouth_man

Välkänd medlem
1 jan 2000
288
0
16
Piteå
Skillnaden i omkrets är ganska liten som tidigare nämts, men däremot motsvara en kugg mindre på drivhulen en 12%-ig nerdrevning, så eventuellt kan du få dreva upp den lite för att den ska gå som den ska.

I vissa fall, och speciellt om du byter till en matta med mkt högre kammar än orginal, så måste man dreva ner för att skotern ska orka dra mattan, och kännas rapp, så då kan denna 12%-iga nerdrevning vara lämplig. Du får prova dig fram helt enkelt.

olarsa

Välkänd medlem
29 nov 2009
106
0
6
Fensbol
är de stor skillnad mellan 32 och 38 ? mattan ja har nu är de väl 23 kammar el nått helslut massa kammar borta.