Erfarenheter av CTRL II skidorna?

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Undrar om det är någon som bytt orginalskidorna CTRL II som sitter på bland annat nyare X-Trimen mot till exempel SLP PP skidor?
Nu är det visserligen ett före jag aldrig varit med om tidigare men när jag skulle ta nya skotern på en tur i helgen så bara störtdök den, det kändes som man åkte runt på en ubåt. :weird:
Hur pass bra står sig orginalskidorna kontra eftermarknadsskidor? Jag vill inte gärna sabba ledegenskaperna för en knappt märkbar förbättring i lössnö.

lynxerik

Aktiv medlem
4 feb 2010
58
0
1
31
Wallsta
Det är bara åh köpa och byta det. Fästerna är lika på alla lynx, i princip.. Blir i vilket fall grym skillnad!! Slp,,,

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Tack för svaret men nu var iof inte frågan om det passar eller ej vilket jag redan visste att det gjorde. Men du har kanske bytt själv och fått mycket bättre lössnö egenskaper?

theLofD

Aktiv medlem
10 nov 2007
58
0
1
Älvdalen
Men rätta mig om jag fel men CTRL II skidorna är väll nya för 2010. Tidigare år satt det CTRL skidor som på din rave -08 men du har kanske erfarenheter av CTRL II skidorna med? 3 500 kr för någonting som inte hjälper känns inte så lockande.

Varför ska det alltid vara så hopplöst att hitta information om lynxdelar. En snittbild av skidan samt dimensions mått hade varit intressant. :mmph:

EDIT: Konstigt, Om man går in på BRP:s hemsida och kollar tillbehör så finns SLP PP skidorna som orginaltillbehör men inget till orginalskidorna vilket ytterliggare får mig att undra över skillnaden mellan CTRL II och SLP skidorna.

Last edited:

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Bytte ut mina Polaris orginal på min Pro X2 till ett par CTRL (borde va 2or då dom satt på en lynx 600 e-tec -10).. Har inte hunnit prova dom än men det borde va en sjukt stor skillnad där emellan iaf.

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Bredare skidor är för mig bara otympligt i lössnön. Sålänge skidorna svänger bra när man tuktar led är det bra för mig. Jag har helst skidorna 5cm ovanför snön när jag kör puder och vill att det ska va så lite motstånd som möjligt när man måste kasta skotern från sida till sida. Tyngden ska vara på mattan, inte skidorna.

Sen vad det står på skidorna spelar ingen roll.

Det är min erfarenhet.