strulande påskjutsbroms på släp

4

426H

När vi kom upp till fjällen i går kväll var jag tvungen att backa upp för en brant backe för att vända. Påskjutsbromsen gick i baklås, så nu kan vi bara backa. Hjulen är låsta när man kör framåt. Har provat att banka med en yxa på hjulbultarna, men bromsen vill inte släppa. Tacksam för tips!

4

426H

Nej, jag tror inte det. Ser ut att finnas slack i bromsvajern. Antar att det sitter fjädrar inne i bromstrummorna som inte orkar dra tillbaka bromsbackarna. Men varfor rullar den bakåt?

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Det är möjligtvis inte så att bromsmekanismen har "hoppat över" så att du nu har inverterad verkan? Kan bli så om beläggen är slitna. Öppna å kolla

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Hade samma fenomen på den släpet vi lånade i påskas.
Han vi lånade den av sa att däcken kunde låsa sig om man backade för mycket/långt.

Fick instruktionen: att kunde det släppa om man drog framåt, eller om man tog ex en slägga/hammare och slog på navet och lite runt på fälgen. Kunde även släppa om man fick lite tyngd på...
Vi gjorde en kombination av båda, hammra lite, drog lite osv,
Släppte inte efter ca 10 minuters hammrande och dragande. Så vi lastade upp skotern och gjorde likadant igen. Släppte tillslut.

Om nu mekanismen hade låst sig och släppte av hammrande, vet jag inte. Men det funkade iaf.

Hoppas det funkar för dig!

D

Deleted member 9532

Jag hade samma problem i nyår.

Kryp in under vagnen, slit och dra i slangarna som går till bromsarna, efter det så medans den rullar sakta framåt så "rucka" vagnen från höger till vänster så borde det släppa.

Troligtvis så är det skit i slangarna, såsom salt och rost, vilket gör att vajerna kärvar. Försök smörja med rostlösande om du lyckas inuti höljena så borde du kunna rulla vidare.

Jag åkte från östersund och fick hålla bilen rullande hela vägen, vilket var ca 23 mil =)

4

426H

OK, antar att jag måste ha isär bromstrummorna då? Vore tacksam för tips hur jag skall gå tillväga.Har bara mekat med skivbromsar tidigare & har bara mobiltelefon att surfa med, så det är svårt att googla efter tips. Känns inte som ett bra alternativ att backa 80 mil hem. :D

D

Deleted member 9532

Har du provat min metod innan du plockar ner bromsarna? :p

4

426H

Tack för tips andhjul och the yamaha, skall prova 556 där bromsvajern går in höljet och gå på lite hårdare med yxan i morgon!

Last edited:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Hoppas du får till det utan att plocka isär bromsarna.
OK, antar att jag måste ha isär bromstrummorna då? Vore tacksam för tips hur jag skall gå tillväga.Har bara mekat med skivbromsar tidigare.
Senast jag var isär med trumbromsar (på bil, ser ut ungefär som hanbromsen på en bil med skivbromsar) så satt de fast med två vanliga skruvar. Sen så satt själva bromsbackarna ihop på två tvärgående fjädrar. Det sitter en mekanism som trycker isär backarna så att de bromsar. Det är väl antingen den mekanismen som kärvar eller så är det vajrarna.

Ska hålla med bromsar imorgon eftermiddag på skolan. Om det är trumbromsar på den bilen så kan jag nog knäppa något kort.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Men varför rullar den bakåt?
Bromsbackarna på släpvagn har en liten egen konstruktion som gör att dom fjädrar undan när man backar, annars så skulle man inte kunna backa med släp eftersom att hela grejen är att den ska just bromsa när det trycker på stången.

har man börjat rackla med bromsarna så är det lika bra att byta vajrarna och allt,
biltemas bromsgrejor är inte dyra och kan spara många svordomar.
kolla bara i regbeviset efter TSV numret så hittar man vilka delar som det ska vara.

ska du bara göra en nödlösning för att köra hem så kan man komma åt med en skruvmejsel och skruva ihop justeringen på motsatt sida som mekanismen där vajern sitter, det är en slags gängad stång med en mutter som har lite speciell form så att den hålls fast mot fjädern för att hindra den från att vibrera ihop.
man brukar komma åt den genom hålet mellan hjulbultarna om man lossar fälgen eller så kommer man åt den genom ett hål i bromsskölden.
fast vet man inte hur bromsarna ser ut så kan det vara svårt att pilla till den justeringen.
finns även släp med en annan lösning, en skruv som har konisk skalle, På dom så kan man släppa lite med en skiftnyckel.

Last edited:

blomQ

Välkänd medlem
12 aug 2007
230
0
16
33
Luleå
Jag hade exakt samma problem för några veckor sedan och det räckte att dra och slita lite i bromsvajrarna som går in till bromsarna precis som Andhjul skrev.

Så prova det först innan det börjar med nåt annat som är mycket krångligare!

4

426H

Tack för tips alla! Nu rullar den igen. Ställde mig i en svag uppförsbacke och gungade fram och tillbaka med bilen samtidigt som vi bankade på hjulbultarna så släppte dom efter en stund. Får bli en översyn när vi kommer hem!