Skoter för crossåkare sökes!

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
Tjena alla!

Jag är helt ny här på forumet och får absolut klassas som nybörjare när det gäller skotrar så jag ber er redan nu ha överseende med min inkompetens.

Har efter en del letande på blocket snabbt konstaterat att det finns en sinnesjuk mängd olika modeller och tänkte därför be er rutinerade åkare att tipsa mig om en maskin som passar mina behov.

Jag kör motocross och är ute efter något som liknar crossen så mycket som möjligt, främst i körställning och hantering.
"Ensitsig" är ett krav.

Får inte vara trött men behöver absolut inte vara något monster.

Jag är 191cm/85kg och om det påverkar valet av skoter vet jag inte, men crossarna får jag modda med högsadel, styrhöjare och annan fjädring för att det ska funka för min längd/vikt.

Budget: 45-60k.

Angående kvalité på olika märken kan jag ingenting, men det finns väl lika många åsikter som skoterägare så det behöver inte bli nåt krig om det.

Alla tips välkomnas och har jag missat nåt så fråga gärna!

Och tack på förhand!

/Rickard

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
lynx rave är fina skotrar med bra chassie och körställning. dom har även en riktigt bra boggie som håller att tuktas med. tex den här såg ju faktisk ganska fin ut. http://www.blocket.se/dalarna/Lynx_rave_800_26066511.htm?ca=1_11&w=3

men dom finns ju även med 600 cc också.

annars så är ski-doo mxz rev riktigt fina. körställningen är minst lika bra som lynxen men klenare chassie och boggie, men är ändå bra.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Phazer rtx låter som nått för dig :eyebrows: den är ju baserad på yz 250 crossen och är sjukt rolig:becky: är lite som att köra en cross

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
polaris iq 440 låter kunna passa ganska bra för dig okså, kommer du köra mycket bana så är väl en 440 ganska bra för de, väldigt pigga rappa motorer och oftast stadiga chassien

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Eftersom du är erfaren på cross så enda jag ser är att du skall ha Nyare skoter, som

Lynx RE med 440 chassiet, (som är förstärkt) 440 är en riktig crossmotor som passar banor. Sen har vi ju 600cc ifall det inte räcker.

Articcat Snopro har ju en också en 440 chassie som kan både ha en 440cc eller 600cc.

Polaris IQ med 440 chassie. Du kan ha både 440 eller 600 i denna.

Rev 440 har samma sak som lynxen, dessa två är princip samma skotrar men med olika boggien och framvagn.

Om du skall hoppa med skotern så är det 440 chassiet som gäller för dig, den är förstärkt från fabrik..

Sen håller dessa maskiner i din prisklass, lycka till att hitta den rätte!!

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Eller en polaris iq 600RR, men dom är lite väl dyra i sverige ännu, här i Finland får man dom för en ok peng :)

sickle11

Aktiv medlem
19 feb 2010
86
0
6
Stockholm
eller en 600 Rush som har liknande fjädring som på crosshojar med ett väldigt styvt chassi, fast den är ny för den här säsongen och över din budget

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
Hej igen,

Vill börja med att tacka för sjukt snabb respons! Imponerande! :becky:

Ska kolla upp samtliga tips och läsa på, har dock ett par funderingar kring era svar nu på en gång;
Är 440 en chassi-typ och/eller motortyp som används på flera modeller/märken?
Hur extrema är isåfall dessa chassin, går det bra att köra led också eller är de anpassade för bana i första hand? Kommer nog bli mest ledåka och lek för mig till att börja med.

Jag hyrde en Ski-doo 500 förra året, en basmodell, och den kändes i minsta laget motormässigt.
Men jag antar att dessa 440-maskiner har en helt annan karaktär och effektuttag? Och då också ett tätare serviceintervall?

Mycket frågor blev det.

Mvh
Rickard

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
eller en 600 Rush som har liknande fjädring som på crosshojar med ett väldigt styvt chassi, fast den är ny för den här säsongen och över din budget
Rush'en ser riktigt brutal ut med den där fjädringen och bakramen.
Tyvärr över budget just nu.

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
Phazer rtx låter som nått för dig :eyebrows: den är ju baserad på yz 250 crossen och är sjukt rolig:becky: är lite som att köra en cross
Gillar den skarpt! Hur är en 500 4t jämfört med exempelvis 600 2t?
Är Phazern hållbar?

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Gillar den skarpt! Hur är en 500 4t jämfört med exempelvis 600 2t?
Är Phazern hållbar?
jämföra en 500 4t mot en 600 2t är helt fel, lill phazern har ingen chans av egen erfarenhet och har endast vart med om 1 phazer haveri med en vevstake genom blocket, men fick en ny på garantin!
Men har iaf hört att Phazern ska ha bra hållbarhet!

Men tycker du ska försöka hitta ett 440 chassie med en 600 motor!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Dom kanske är lite för dyra fortfarande men annars tycker jag helt klart att du ska försöka hitta en 2008 Arctic Cat SnoPro 600 SX eller XC. Otroligt chassi och en 600cc motor på ca. 130hk. Bra fjädring, man sitter och står bra på dom och chassit verkar tåla hur mkt stryk som helst nästan :D

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hej igen,

Vill börja med att tacka för sjukt snabb respons! Imponerande! :becky:

Ska kolla upp samtliga tips och läsa på, har dock ett par funderingar kring era svar nu på en gång;
Är 440 en chassi-typ och/eller motortyp som används på flera modeller/märken?
Hur extrema är isåfall dessa chassin, går det bra att köra led också eller är de anpassade för bana i första hand? Kommer nog bli mest ledåka och lek för mig till att börja med.

Jag hyrde en Ski-doo 500 förra året, en basmodell, och den kändes i minsta laget motormässigt.
Men jag antar att dessa 440-maskiner har en helt annan karaktär och effektuttag? Och då också ett tätare serviceintervall?

Mycket frågor blev det.

Mvh
Rickard
Den har en annan karaktär men samtidigt som du beskriver tätare service intervall!

Så försök hitta en 440 chassie med en 600 motor i. då lär du inte bli besviken.

Phazern är lite svårare att jämföra med, du måste pröva den för att förstå. jag gillar den dock inte!

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tipsar nog också jag om Phazer. Man har ju hört mycket om att dom ska vara lite likt som en cross att köra. Tror Phazer FX hade en torrvikt på knappa 220kg.

Om du misstänker att dom har för lite motor för dig så finns de ju turbo. Men köp en som redan är konverterad istället för att köpa turbokit själv, blir mycket billigare så. Standard MCXpress kittet ger väl ca 140hp.

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Jag skulle först och främst ge rådet att längden din är inga problem, köper du en lynx från 06 eller en skidoo från 04 så kan du slänga på en styrhöjare på 20,5 cm utan att behövar skarva/förlänga kablarna.

Jag rekommenderar att du försöker kolla på så ny skoter som du kan få för pengarna, utvecklingen i skoter världen har gått väldigt mycket frammåt bara de senaste 5 åren.
Mina förslag:
MXZ 600 2004 och framåt.
Lynx Rave 600 06 och framåt

Vad hade du tänkt att använda skotern till?
ska du bara köra på crossbana skulle jag också rekommendera en 440.

Så skriv vad du ska ha skotern till så får vi lite mer kött på benen för våra rekommendationer..

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Phazern har väl 84hk? En ny 600cc 2t ligger kring 120hk.
Det går inte att kolla på hk å säga att den är bättre än den... f8:n har väll 180 hk och har topfart på 155 medans phazern i USA går 140, min går 120 men från 0-100 går ganska fort å den har 80 hk

Finns en phazer på blocket som är lite förläng och med turbo å annat gott för 72k. den lär vara sjukt rolig.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Det går inte att kolla på hk å säga att den är bättre än den... f8:n har väll 180 hk och har topfart på 155 medans phazern i USA går 140, min går 120 men från 0-100 går ganska fort å den har 80 hk

Finns en phazer på blocket som är lite förläng och med turbo å annat gott för 72k. den lär vara sjukt rolig.

men samtidigt kan man ju inte heller jämföra så heller eftersom att det beror på drevning och på variatorerna hur fort dom ska gå. :focus:.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
men samtidigt kan man ju inte heller jämföra så heller eftersom att det beror på drevning och på variatorerna hur fort dom ska gå. :focus:.
jo visst är de ju så men säger bara att man ska inte stirra på papper och säga vilken skoter som går bra m.m.

Men Jag rekomenderar starkt en phazer med turbo elr utan, grymt acc och roliga i snön :p en 08 är att föredra då boggien är bättre elr en 07 som har gjort dom nödvändiga uppdateringarna:weird: