Skoter för crossåkare sökes!

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
Jag skulle först och främst ge rådet att längden din är inga problem, köper du en lynx från 06 eller en skidoo från 04 så kan du slänga på en styrhöjare på 20,5 cm utan att behövar skarva/förlänga kablarna.

Jag rekommenderar att du försöker kolla på så ny skoter som du kan få för pengarna, utvecklingen i skoter världen har gått väldigt mycket frammåt bara de senaste 5 åren.
Mina förslag:
MXZ 600 2004 och framåt.
Lynx Rave 600 06 och framåt

Vad hade du tänkt att använda skotern till?
ska du bara köra på crossbana skulle jag också rekommendera en 440.

Så skriv vad du ska ha skotern till så får vi lite mer kött på benen för våra rekommendationer..
Hallå och tack!

Främst kommer den gå led och lekas med utanför leden, jag kör ju enbart bana med hojen och det känns som det räcker, alla fall till att börja med =)

Angående motor så har jag förstått att 440 har tätare serviceintervall förmodligen beroende på effektuttag, vill helst slippa skruva lika mycket med skotern som med crossen, beror självklart på hur mycket jag använder den men om det är marginell skillnad i vikt på 440 och 660 och stor skillnad i underhåll så faller valet på 600.
Ni vet bäst!

Är sadeln ställbar i höjdled på någon av dessa maskiner?
Den egentliga anledningen till att jag kör med högsadel på hojen är att det inte ska bli så jävla långt från sittande till stående, det spar mer kraft än man tror med ett par extra centimeter sadel om man har långa ben. Men det kanske inte är ett problem på skotrar. Behöver absolut inget special om det funkar bra som det är.
Får nog provsitta ett par! =)

Mvh
Rickard

Last edited:

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
jo visst är de ju så men säger bara att man ska inte stirra på papper och säga vilken skoter som går bra m.m.

Men Jag rekomenderar starkt en phazer med turbo elr utan, grymt acc och roliga i snön :p en 08 är att föredra då boggien är bättre elr en 07 som har gjort dom nödvändiga uppdateringarna:weird:
Tjena,

Phazern är helt klart av intresse, men det skiljer väl på bla fjädringen på rtx/fx?
De intressanta annonser jag sett ligger lite högt i pris tyvärr, och de som passar min plånbok har gått lite för långt i mina ögon.

/Rickard

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Hallå och tack!

Främst kommer den gå led och lekas med utanför leden, jag kör ju enbart bana med hojen och det känns som det räcker, alla fall till att börja med =)

Angående motor så har jag förstått att 440 har tätare serviceintervall förmodligen beroende på effektuttag, vill helst slippa skruva lika mycket med skotern som med crossen, beror självklart på hur mycket jag använder den men om det är marginell skillnad i vikt på 440 och 660 och stor skillnad i underhåll så faller valet på 600.
Ni vet bäst!

Är sadeln ställbar i höjdled på någon av dessa maskiner?
Den egentliga anledningen till att jag kör med högsadel på hojen är att det inte ska bli så jävla långt från sittande till stående, det spar mer kraft än man tror med ett par extra centimeter sadel om man har långa ben. Men det kanske inte är ett problem på skotrar. Behöver absolut inget special om det funkar bra som det är.
Får nog provsitta ett par! =)

Mvh
Rickard

Tjena,

Phazern är helt klart av intresse, men det skiljer väl på bla fjädringen på rtx/fx?
De intressanta annonser jag sett ligger lite högt i pris tyvärr, och de som passar min plånbok har gått lite för långt i mina ögon.

/Rickard
Phazern är en skoter som man lätt går från stående till sittande... man står oftast när man kör. rtx är samma som fx fast fick en ny boggie och foxfloat dämpare -08

Angående priset så har dom gått upp sjukt mkt av nån anledning så om du köper en på hösten så får du säkerligen en för ca 50k kr . jag köpte min för 52k och en fyrtaktare kan gå mkt längre än en 2 takt eftersom dom smäller av hälften så ofta så skräms inte av att den gått kanske 700 mil, min har gått 760 mil och funkar fint.

en 440 är vad jag har hört inte dom mest hållbara skotrarna när det gäller motorn pga av effektuttaget, så om du inte vill skruva så rekommenderas inte en sån.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
som ovanstående har sagt. en fyrtaktare kan inte jämföras med tvåtaktare. fyrtaktarn bara går och går i princip mens en 2t behöver mer service.

samma sak mellan 440 och 600 cc. 440:in behöver mer service för att hålla men dom är rappa och har förstärkta chassien från fabrik.

jag har alldrig provat en phazer men av dom som har kört sånna, så är dom visst riktigt bra. men kan inte en 500 cc 4t vara lite lite att köra med?

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
Ställbar dyna finns på arctic cat f6 f8 och f1000 från 07
Sedan kommer du märka att med nyare skoter=stå-chassi så står man väldigt mycket av tiden på en skoter.
Tar man mig som exempel så står jag på min maskin c:a 80% av tiden då det sparar på ryggen och kör man aktivt så blir man lätt stående istället för sittande... och ja jag har 20,5 cm styrhöjjare för att kunna stå bekvämt när jag kör, lite knepig ställning vid sittande men en vanesak...

och du har helt rätt angående en 440 med service intervallerna... en sådan hade varit att rekommendera på bana, men ska du ut i fjällvärlden så är en 600cc att rekommendera

rillz

Medlem
2 mar 2010
34
0
1
bromma
Kanon! Tack för alla bra svar!

Jag ska kolla av utbudet och posta lite länkar på vad som kanske är lämpliga objekt.

Vet ni om det finns några bra handlare i Piteå eller Arvidsjaur?
Ska upp i påsk så jag tänkte kolla lite om jag inte hittat något innan.

Kanske smart att försöka hyra någon av dessa maskiner innan man köper nåt.
Men det är samtidigt jävligt surt att slanta 7000:- för en vecka.

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Hejsan, och välkommen till oss, som är mer eller mindre besatta av det här med att härja i det kalla vita som kommer ner under det mörka halvåret!

Det är ju det här med att det är en 440. Den kräver ganska täta serviceintervaller, men du behöver ju inte byta kolvar som på t.ex. en 125cc 2t cross som du tävlar med. En uppsättning kolvar brukar (enligt mina polare som kör 440) räcka en säsong, och det är ju vanligtvis betydligt mer än 10-15h som man väl brukar göra på tvåhjuliga lortsprättare.

440-modellerna var ju, fram tills "nyligen" då 600 blev vanligare, den maskin som alla märken i huvudsak baserade sina tävlingsskotrar på. Därför är chassin förstärkta osv. Det är litegrann som 125/250f och 250/450f-klasserna (tror jag väl), flaggskeppen inom teknologin tas fram och sätts först och främst på de här och sen kommer vissa saker efter på de andra maskinerna. Själva motorn i en 440 behöver mer service för att man tar ut mer effekt per slagvolymsenhet i dessa redan från fabrik, än vad man gör i andra.

Så en 440 är definitivt byggd för att mäkta med en hel del stryk. Men det behöver inte alls betyda att andra maskiner inte håller. Men ska du hoppa och köra väldigt hårt mycket så kan nog en 440 vara rätt. Personligen skulle jag för tillfället gärna ha en 440 med 600cc eller 800cc motor i. Inte lika tokpotent som en ren tävlingsmaskin, men chassit skulle hålla för mycket stryk.

Nåt sånt här, till exempel! http://www.blocket.se/arjeplog/Snopro_440_700_forlangd_26111437.htm?ca=5&w=3

Nåja, jag ska försöka sluta babbla och låta dig bestämma. :) Jag önskar dig hur som helst all lycka!

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
440 maskinerna slutade byggas då 440-klassen avskaffades från tävlingarna. Därav att bla arctic cat konstruerade nya chassin och motorer. arctic byggde då sin SnoPro 600 som gick att få i både XC och SX utförande. SX är sno-cross versionen (för tävlingar på crossbanan) och XC är Xross Country versionen som är till för enduro lopp. Det som egentligen skiljer dom åt är dämpar setupen och så har väl XC större tank.

Lagasse han före mig, jag tänkte just föreslå en SnoPro 440 med en F7 motor. Ett chassi som tål sjukt med stryk och en motor som är riktigt bra.

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
lynx 600 re , 07 eller 08. Stå upp chassi , håller för hård körning. 55-60+ tusen.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Leka utanför leden, leka som i att köra djupsnö elr som att hoppa ? Tror du kommer vilja hoppa, känner ju dock inte dig men om du kör cross så hoppas det väl en hel del där också vilket är en härlig känsla som du nog kommer leta efter med skotern också.
lynx 600 re