trippeln går bara 2

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Hejsan idag har jag monterat på en styrhöjare, flyttat på den stora jäkla luftburken ett antal gånger. Allting klart med styret så test kör jag, allting känns bra åker hem och tar på mig lite extra för att testa den i lite djupare snö, men hinner bara komma några meter så känner jag att den går på 2 cylindrar. Vet att det är vänstra cylindern som inte går iaf.
Kan det att ha någonting med förgasarna att det inte vart riktigt tätt så överflöd av luft ? Jag bara chansar, har inte kollat stiften ännu då jag måste ha någonting i magen först.
MVH. joel.å

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
kolla stiften... Om inte det är det, kolla hattarna... sen kolla efter brott i kabeln, sen felare i plattan sen är väll allt i den sektorn.
Sen kolla efter olja runt cyllinder foten, om pacningen har gått. Sen kollar du gasarna, inställning och så vidare ;)
Det var väll nästan allt va?

Har hållt på med Grizzlyns 503a så kan lite nu :rolleyes:

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
stiften som satt i cylindern som inte gick var alldeles surt/blött, testade rengöra det och att byta stift, ingen skillnad.
alla hattar funkar, alla stift hade gnista.
kan det vara så att den går på alla 3 när den kommer upp i högre varv ? för tycktes som att det gick på alla 3 vid 5 tusen varv.

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
det här jäkla problemet höll mig vaken hela natten ... kom på att jag drog ganska mycket i gasvajern kan jag ha dragit så någonting lossnat, men den borde väl gå på alla cylindrar ändå ?
Tycket den verkar konstigt med luftburken den sitter ju inte "tight" runt förgasarna utan det är ca 2-3mm springa, men det var så innan också utan några problem.
ska jag undvika att starta den så mycket innan jag vet vad som är felet ?
är ganska så less över att sportlovet precis har börjat utan skoter.

Last edited:

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Du har fått en twin hehe :cool:

Det är inte så enkelt att trotteln har hängt sig på den förgasaren? med tanke på att den går på högre varv, och att du ryckt i wirarna. de kommer in för mycke soppa och dränker systemet helt enkelt...
Kanske dåligt med luft till den förgasaren oxå?
vild gissning men värt att kolla?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Jag är inte så bra på att meka, men ska försöka få kontakt med en mekaniker under dagen. Vilka är dom lätta sakerna jag kan göra ?

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Du har fått en twin hehe :cool:

Det är inte så enkelt att trotteln har hängt sig på den förgasaren? med tanke på att den går på högre varv, och att du ryckt i wirarna. de kommer in för mycke soppa och dränker systemet helt enkelt...
Kanske dåligt med luft till den förgasaren oxå?
vild gissning men värt att kolla?
trotteln=gasen ? hur fixar jag detta problem då ?
Tycker den nästan borde få för mycket luft pga av springan som är runt på 2mm kanske. Men om jag minns rätt så sitter luftburken bättre/tightare runt förgasarna.

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
trotteln=gasen ? hur fixar jag detta problem då ?
Tycker den nästan borde få för mycket luft pga av springan som är runt på 2mm kanske. Men om jag minns rätt så sitter luftburken bättre/tightare runt förgasarna.
plockar du lös luftburken och tittar in i förgasarna så ska alla 3 se likadana ut, rör du på gasen ska "gasen" trotteln röra sig upp och ner, kolla så att alla tre går upp och självmant åker ner med fart.
om det där stämmer så är min teori fel men om det inte sstämmer så är det bara att kolla va felet är.