jakt skoter

cooltox

Ny medlem
6 mar 2010
4
0
1
härnösand
jag är ute efter en ny jakt skoter kravet jag har är att den ska vara bra på lössnö.
jag har en gammal trapper nu och den gör inte sit jobb så bra som jag skulle önska.
jag har förståt att det är en långbandare av något slag som jag bör ha men vad i hela friden e det som är optimalt.

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
jag är ute efter en ny jakt skoter kravet jag har är att den ska vara bra på lössnö.
jag har en gammal trapper nu och den gör inte sit jobb så bra som jag skulle önska.
jag har förståt att det är en långbandare av något slag som jag bör ha men vad i hela friden e det som är optimalt.
Lynx Commander?

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Viking III 540 är riktigt grym, tar sig överallt;) gott om förvaringsutrymme om du skjuter många fåglar, ifall de är de du jagar:biggrin1:.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Jaktskoter? Visste du att man inte får jaga med skoter?

Vad det gäller skoter så vad är din budget?

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en 5-9: är perfekt. man kan inte köra fast med den och gör man ändå det så lägger man i backen oh man är uppe igen.

och är det en ny maskin du har tänkt dig så är det commandern

Digger

Välkänd medlem
6 sept 2008
288
0
16
polaris widetrack 500-1990-1996 väldigt billig i drift bra komfort bra framkomlighet och slitstark motor.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Ockelbo 4500/5000 med lappskidor går kanon i lössnö. Går inte att köra fast annat är i branta uppförsbackar men då backar man och tar omtag. Och dom har en smal framvagn så dom kan klämma sig imellan det mesta :biggrin1:

cooltox

Ny medlem
6 mar 2010
4
0
1
härnösand
jo jag vet att man inte får jaga med skotern :)
summan jag tänkte handla för är runt 25-30 tus.
använder skotern vid fäll jakt och transport man får transportera vapen med skotern om byssen ligger på en släde och man kör på en skogsbilväg

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
men man måste ha tillstånd för att ha bössan där.

men en lynx 5-9 är perfekt, går överallt förutom om det inte blir för brant men då lägger man bara i backen och backar ner och gör om det. och så är dom ju fläktkylda, så man kan ju köra efter plogade vägar utan att den går för varm

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Vad spelar det för roll vad han ska jaga?

En gammal arbetsmaskin tar sig ju fram bra, men kör du fast den så blir det jobbigare.

Finns kanske någon Lynx ranger att investera?

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ditt med breeeeda plastbelag på foxen så.

Rotax 447'an är ju ingen upplevelse direkt. Men med den motorn i det chassit och med den mattan har du en riktig glidare i snön.
Som vanligt med dessa maskiner har de inte mycket att ge när det börjar luta lite.

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
en kompis har en summit 550 med ledad förlängning 404cm. tar sig helt sjukt bra + att det går å backa i snön. försök hitta en sån!

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Vad spelar det för roll vad han ska jaga?

En gammal arbetsmaskin tar sig ju fram bra, men kör du fast den så blir det jobbigare.

Finns kanske någon Lynx ranger att investera?
Det spelar rätt STOR roll. Man skall inte pusha folk att göra något olagligt!

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
ohnänä :worried: enligt lag så får du endast transportera din bössa till din jakt stuga på en kälke sen får du inte köra nå mer me vapen på skotern så länge du inte ska hem:noworry: Alltså endast transport till din stuga :blink:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ohnänä :worried: enligt lag så får du endast transportera din bössa till din jakt stuga på en kälke sen får du inte köra nå mer me vapen på skotern så länge du inte ska hem:noworry: Alltså endast transport till din stuga :blink:
man kan få dispans ( stavning?) att ta den på en kälke efter skotern, så sa då iallafall han på jägarexamen