yamaha viper 01-04

N

N_w

tjena, har tänkt lämna rotaxen snart, och jag är för jävla sugen på en trippel snurra, då kom vipern i tanken.

har den några fabrikationsfel? isf vilka?
vad sitter det för matt original?
hög bränsle förbrukning på 700:an?
dyra delar?
vad kan man göra för att förbättra den, om det är något att göra åt de..
är den hållbar i motor,drivlina osv..


// Jonatan
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Vipern finns 02-04, ungefär samma pris på delar, akta dig för en med pipor på. Är dom orginal i motorn så är det bara att tanka och köra samt normal service som gäller.
Dvs rengöra avgasportarna, det är vikigt.

Några har haft problem med kabelstammen under motorn. Men det är ungefär vad du behöver se upp med... Fina maskiner det där med rätt inställd fjädring.
 
N

N_w

lät inte dåligt:D less på skruv i skidoon vill köra nu i det fina vädret:)
men jag ska montera pipor om jag köper en, bäst är ju som du säger att fixa en original
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Hr kört pipad viper i tre år nu plus att ja ha en viper mountain utan pipor och jag har inte haft nå större problem.. nån handtagsvärmare men annars inga större problem. Förstår inte varför alla är så rädd för en pipad Viper, är dom rätt bestyckad så är de inga större problem.. Åker heller en pipad Viper än en rotax med en massa kolvbyten å vevlager som man måste fetta in mm..
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hr kört pipad viper i tre år nu plus att ja ha en viper mountain utan pipor och jag har inte haft nå större problem.. nån handtagsvärmare men annars inga större problem. Förstår inte varför alla är så rädd för en pipad Viper, är dom rätt bestyckad så är de inga större problem.. Åker heller en pipad Viper än en rotax med en massa kolvbyten å vevlager som man måste fetta in mm..
Du åker på kolvbyten med en pipadviper också, dock kanske inte lika ofta som i en Skrotax. (Rotax). Orginal håller dom bäst. Åkte på en handtagsvärmre på 5-600 mil på min... Och det är djävligt bra.

Vipern är Yamahas bästa modell efter -02 i driftsäkerhet. Rx'1an har kräft mer underhåll och rep.. dock så har den en del andra positiva saker :)
 
N

N_w

Du åker på kolvbyten med en pipadviper också, dock kanske inte lika ofta som i en Skrotax. (Rotax). Orginal håller dom bäst. Åkte på en handtagsvärmre på 5-600 mil på min... Och det är djävligt bra.

Vipern är Yamahas bästa modell efter -02 i driftsäkerhet. Rx'1an har kräft mer underhåll och rep.. dock så har den en del andra positiva saker :)

okejokej, men de finns ju ute en viper från -01 på blocket??? de va nån som skrev att den inte fanns då.., men skit samma, det låter som de blir en viper nu :D, men de måste ju finnas v-kit till den eller? det är ju ett måste.......

// tack alla som hjälpt mig:)
 

yamven

Aktiv medlem
15 nov 2007
90
0
6
Sthlm
Jag är grymt nöjd med motorn, pålitlig som en moraklocka och skönt drag/ljud. Försök hitta en med HK matta för med org 25mm så blir det ganska mycket fastkörningar...
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
tjena, har tänkt lämna rotaxen snart, och jag är för jävla sugen på en trippel snurra, då kom vipern i tanken.

har den några fabrikationsfel? isf vilka?
vad sitter det för matt original?
hög bränsle förbrukning på 700:an?
dyra delar?
vad kan man göra för att förbättra den, om det är något att göra åt de..
är den hållbar i motor,drivlina osv..


// Jonatan

Hej Jonatan!

Jag känner mig rätt befogad att skriva ett inlägg om detta då jag åkt lynx enduro 700 nu senast, och en kompis till mig har en viper -04, pipad och med öhlinare runt om.

Ska du ha en skoter som går utanför led så kan du glömma vipern, helt kass i djupsnö. Och nej det spelar ingen roll om ni säger att "då kan du inte köra" För det kan jag/vi visst. Den är helt enkelt rent ut sagt kass i lössnö. Och nu jämnför jag med Mxz 600 -00, edge 700 -02 och lynxen jag hade. Dom åker ifrån en viper varje dag utanför leden.

Jag sålde själv min lynx för att jag fick dicksbråck. Och även jag kommer att kolla efter en trippel när jag blivit bra. Men jag resonerar som så att det är ju bättre att till ex köpa en sen SXr 700, hänga dit en rcg boggie som du hittar på blocket för ca 3-5000:- beroende på dämpare. Och nonslip och 44 matta. Samt slp pp skidor. En sxr med detta monterat landar kanske på 35-38,000:- En viper kostar väl ungefär så original. Så då har du ju en roligare skoter med en sxr med detta monterat och för samma pengar.

Bara som jag tänker! Nu kommer alla gapa om att jag hackar på lössnö egenskaperna, varsågod!

MVH / Andreas
 
N

N_w

Hej Jonatan!

Jag känner mig rätt befogad att skriva ett inlägg om detta då jag åkt lynx enduro 700 nu senast, och en kompis till mig har en viper -04, pipad och med öhlinare runt om.

Ska du ha en skoter som går utanför led så kan du glömma vipern, helt kass i djupsnö. Och nej det spelar ingen roll om ni säger att "då kan du inte köra" För det kan jag/vi visst. Den är helt enkelt rent ut sagt kass i lössnö. Och nu jämnför jag med Mxz 600 -00, edge 700 -02 och lynxen jag hade. Dom åker ifrån en viper varje dag utanför leden.

Jag sålde själv min lynx för att jag fick dicksbråck. Och även jag kommer att kolla efter en trippel när jag blivit bra. Men jag resonerar som så att det är ju bättre att till ex köpa en sen SXr 700, hänga dit en rcg boggie som du hittar på blocket för ca 3-5000:- beroende på dämpare. Och nonslip och 44 matta. Samt slp pp skidor. En sxr med detta monterat landar kanske på 35-38,000:- En viper kostar väl ungefär så original. Så då har du ju en roligare skoter med en sxr med detta monterat och för samma pengar.

Bara som jag tänker! Nu kommer alla gapa om att jag hackar på lössnö egenskaperna, varsågod!

MVH / Andreas

okej, men jag är som mäst å kör spårat annars hade jag hadd en lång skoter;), vill ha en riktigt jävla vass ledskoter. vipern verkar vara det. men det är ett svårt beslut, jag är då inte alls nöjd med min mxz...
men viper mountain då? går dom utanför leden?

tack så mycket för tipset:)
 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Jag är mycket nöjd med min viper från -02. Den har gått drygt 800 mil nu men spinner fortfarande som en katt. Nyss gjort komptest och den var som ny.
Många har ju sågat vipern gällande pipor, men nu på sistone har jag då hört många som säger att det går hur bra som helst så länge man har RÄTT bestyckning. Dock inget jag kan uttala mig om då min än så länge är original.
Sen lär det nog vara bland dom dyrare 2-taktare från den tiden att reparera.

Att en kort viper med orignalmatta går dåligt i snön kan jag inte annat än hålla med om.
Men med en 38+ matta och andra skidor går den inte alls dåligt, det beror på vem som kör och vad man jämför med.
Jag har MM skidor på min och har även förlängt den till 345 med 44mm kammar, samt höjt den lite fram och lite mer där bak. Jag är helnöjd med lössnöegenskaperna.

Köp en viper och bli belåten, köp ingen skidoo den viker sig i plåten! :biggrin1:
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Jag är mycket nöjd med min viper från -02. Den har gått drygt 800 mil nu men spinner fortfarande som en katt. Nyss gjort komptest och den var som ny.
Många har ju sågat vipern gällande pipor, men nu på sistone har jag då hört många som säger att det går hur bra som helst så länge man har RÄTT bestyckning. Dock inget jag kan uttala mig om då min än så länge är original.
Sen lär det nog vara bland dom dyrare 2-taktare från den tiden att reparera.

Att en kort viper med orignalmatta går dåligt i snön kan jag inte annat än hålla med om.
Men med en 38+ matta och andra skidor går den inte alls dåligt, det beror på vem som kör och vad man jämför med.
Jag har MM skidor på min och har även förlängt den till 345 med 44mm kammar, samt höjt den lite fram och lite mer där bak. Jag är helnöjd med lössnöegenskaperna.

Köp en viper och bli belåten, köp ingen skidoo den viker sig i plåten! :biggrin1:

ne köp inge ski-doo får då viker sig plåten, men köp lynx då viker sig fan inte plåten:biggrin1:




ne men nog är viper fina nog, bara ljudet från triplen är ju jäklit skönt, och den är ju driftsäker, men boggien är ju inte den bästa men duger väl helt klart
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
okej, men jag är som mäst å kör spårat annars hade jag hadd en lång skoter;), vill ha en riktigt jävla vass ledskoter. vipern verkar vara det. men det är ett svårt beslut, jag är då inte alls nöjd med min mxz...
men viper mountain då? går dom utanför leden?

tack så mycket för tipset:)
Hej igen!

Okej! Då tar jag min erfarenhet om en viper på led då, nu har ju iofs polaren öhlinare runt om. Min uppfattning är att den går väldigt fin efter led, när jag provade den var det att den svara så bra på styrning som var häftigast med skotern, riktigt fin känsla.

Vass och vass, märkte inte av någon jätte skillnad mot min 700 rotax. Eller jo den drog bättre från grunden.

Polarens är ju pipad med AAEN rör, låter knappt nånting, inte om man jämnför med hauck pipor eller liknande, han har aldrig haft problem med att den är pipad. Ändå som varit lite jocksigt är knacksensorn, som han har fått jorda så försvann problemet. Knacksensor kom på modell sen -03 tror jag.

Viper MTN kan jag inte utala mig om då jag aldrig provat en.

Men ska du ha en fruktansvärd ledracers/lakeracer så finns det ju ingen värre än SRX 700 -02 tror inget hakar på den, 145hk original!

Hoppas du hittar det du söker!

MVH / Andreas
 
N

N_w

Hej igen!

Okej! Då tar jag min erfarenhet om en viper på led då, nu har ju iofs polaren öhlinare runt om. Min uppfattning är att den går väldigt fin efter led, när jag provade den var det att den svara så bra på styrning som var häftigast med skotern, riktigt fin känsla.

Vass och vass, märkte inte av någon jätte skillnad mot min 700 rotax. Eller jo den drog bättre från grunden.

Polarens är ju pipad med AAEN rör, låter knappt nånting, inte om man jämnför med hauck pipor eller liknande, han har aldrig haft problem med att den är pipad. Ändå som varit lite jocksigt är knacksensorn, som han har fått jorda så försvann problemet. Knacksensor kom på modell sen -03 tror jag.

Viper MTN kan jag inte utala mig om då jag aldrig provat en.

Men ska du ha en fruktansvärd ledracers/lakeracer så finns det ju ingen värre än SRX 700 -02 tror inget hakar på den, 145hk original!

Hoppas du hittar det du söker!

MVH / Andreas

jo, det ligger och pendlar nu mellan vipern,sx700r och srx 700:) det är svårt att välja men känns som att jag ändå vill ha en ''nyare'' syftar då på vipern. ska få testa grannens srx 700 imorgon :biggrin1:.
Då ska ni få höra vad jag tycker om den!

tack för alla tips osv...

// Jonatan
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
en Viper med trippel rör och rätt inställd variator hänger med en -02 srx.

Ägt en srx 2002 och brosan hade samtidig en viper med pipor ,bender rör.
alltid jämn snabba rakt fram , Äger nu en viper 04 med pipor , super nöjd=)

Min bror äger nu en sxr 700 2001 .
Är ett måste att ha trippel pipor på denna anser jag , inte alls samma Led racer som Viper dock .

Skulle välja Vipern :)
 
Last edited:
N

N_w

okej;), men jag var och körde srx:n i dag, helt underbar på leden men man få då hålla sig på spåret märkte jag ganska snabbt.. tror de lutar mot vipern nu, har ju inte kört en kort viper utan bara en mountian.
 

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Hehe okej! Ja srxen är ju så låg, så den hänger sig rätt bra på snön utanför led :) Vipern är inte mycket bättre!

Lycka till och hoppas du får tag på ett fint ex!

MVH / Andreas
 

Jontti86

Aktiv medlem
27 okt 2009
82
0
6
Nykarlebyi, Finland, Finland
har ägt min viper nu i 4 år den är körd 8600km och det ända som krånglat är handtagsvärmarna och statorn.
tycker den går relativt bra utanför leden men man måste visa den vart man ska för den är ganska tung i nosen.
 
N

N_w

Ja, jag får vell håll utkik nu framöver:), Statorn brukar de krångla på vipern? den kostar ju en förmögenhet... eller man kanske skickar in den för omlindning?


// Tack, Jonatan