2-t skoter motor i en hoj ?

slangan

Medlem
7 mar 2010
8
0
1
småland
Hej !

Har kört mkt skoter uppe i lappland genom åren och nu är det så
att jobbet gör att jag aldrig kan komma iväg å gasa längre.
Sitter fast med jobb under den fina skoter perioden.

Så jag kör hoj på somrarna för att få lite adrenalinkickar.
4-hjulingar (läs bilar) är ju för gamla och hemmafruar hehe !

Nu till dagens teknikfråga ?

Jag vill sätta en feeet 2t-skotermotor i en hojram. Finns ju inte chans att hitta någon 2-t hoj med mer än 70hk idag och då blir det en gammal rackare som inte kommer hålla länge.

Hur fan ska man lösa transmissions problemet för jag vill ju naturligtvis
ha en växellåda på hojen då jag kör både bana och små skrokvägar med mkt nerväxlingar och motorbroms.

Tror variatorn funkar jävligt bra för dragracing även i en hoj men jag är ju som sagt banåkare med kurvor på menyn.

Kom igen nu alla tekniknördar. Hjälp en skoter abstinent 2-t älskare med lite mektips eller så hjälper ni mig att skrota iden direkt pga det omöjliga i min idè så jag kan gå vidare i livet :bawling:

Mvh
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Finns det inte lösa växelådor till HD. Testa med variator först, funkar ju på moppeder..
 

Tomicke

Välkänd medlem
25 feb 2010
200
0
16
Värmland
Jodå du kan hitta 2T motorer för hojar

på betydligt mer än 70hk, Suzuki RGV 500 motorer finns det att få tag i.
Om du inte hittar i Sverige kolla ebay England.
Men du lär få skruva men den går av bara h***vete när dom går.
 

slangan

Medlem
7 mar 2010
8
0
1
småland
tackar tackar för snabba svar !

Ngn som vet om ett liknande bygge kanske ?

Hittade ett, Tularis, men det är liksom en helt annan nivå en vad
vi vanliga dödliga kan bygga för en vanlig lön.

Mvh
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Jag är ingen expert men jobbar som mekaniker och tänker på tok för mycket. tänkte häva ur mig lite tankar och funderingar som kanske kan vara av användning. Variator driften som används på tex mopeder och fyrhjulingar ser ju lite annorlunda ut. På en sådan maskin så sitter det ju båda variator och slungkoppling liknande en som sitter på en motorsåg för att det ska finnas någon form av motorbroms. denna typ av drivning tror jag inte kommer att hålla spec långe pga dom stora påfrästningar som kommer att bli i ett sånt bygge, klart de finns slungkopplingar som pallar med men då är de svårt att få tag på och dyrt. så jag skulle ha slopat den iden.

däremot så fick jag en dum tanke, kanske blir lite trångt men de borde gå. Om man slaktar en befintlig motor och tar bort cyl. stake och vev och svarvar sig en ny vev axel som är helt rak och sammanfogar skotermotorn till den "vevev". då har man ju koppling,v-låda och allt sånt klart. kanske inte helt genomtänkt men jag häver som sagt bara ur mig ideer som kom upp i huve.

men annars så finns det ju lösa lådor att köpa.

Lycka till!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du får ju en viss motorbroms med variator oxå...
om man kollar på tex 4takts skotrar så flyger man övver styret när man släpper gasen när man står..om man är ovan vid motorbromset...
 

slangan

Medlem
7 mar 2010
8
0
1
småland
Tackar för mer input i ämnet. Tror inte riktigt heller på variator då Vespa/scooter motorerna
i regel sitter monterade på enkelsvingen bak.

I mitt fall måste remmen och variatorn gå där kedjan på på hojen normalt går
vilket bllir knepigt att lösa på ett minimalistiskt och säkert sätt.

Din ide med ny vevaxel är intressant. Hur täta utgående axel ?
Special beställa packboxar kanske ?

Låter som den bästa iden hittils. Den måste kluras på.
En annan intressant sak med ny vev är ju att man kan förbättra orginalvevens svaga punkter
på en gång. Tänker på viktning, balans, material osv osv.

Sen när man ändå är i farten så blueprintar man motorn samt portar och planar lite för mer komp. Vilken snurra det skulle kunna bli !

Mvh