Sekundärvariatorn

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Hej igen.
Har lite problem med min Formula 500 -99.

Stannar man får man ingen tomgång. Variatorn försöker driva men orkar inte.
Tror inte att rämmen frilägger som den ska. Skivorna går ihop för mycket,
Ligger liksom spänd hela tiden.

Kan man justera sekundärvariatorn på något sätt?? så att den ligger bättre?

Tacksam för svar.

Mvh Daniel

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Ser inga skruvar. Kan det vara så att man måste ta bort den för att hitta de?
och hur vet man hur man ska justera den?

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Allså jag har ju först bulten i mitten som går in i axeln.
sen tre mindre bultar runt den som jag provat skuva på men skivorna går inte isär mer för det.

Sen har jag en extra hål som det inte satt någon bult i så satt in en där utan att veta vad den gör.

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Extra hålet är när man ska byta eller ta lös remmen så skruvar man in en lång bult där så går skivorna isär.
Dom tre mindre bultarna är för att ställa in höjden på remmen skruva ut dom och remmer hamnar högre och blir mera spänd och in då blir det tvärt om

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
låter inte som ett sekundärproblem..släpper primären ut helt när du stannar? låter som att någon bussning eller liknanden är slut i primären...

den bulten i mitten håller fast sekundären (ganska självklart)..dom andra skaa vara dem man justerar skivorna på om ja inte är helt ute å cyklar..
de hålet du satte in bult i ska de inte sitta nå i...där ska du ha en speciell nyckel..eller de är en skruv med skaft på som man skruvar in för att skivorna ska åka isär..vilket underlättar rembyte tex...

men som sagt tror ja inte du ska röra sekundären..hur ligger remmen på sekundären? är den jäms med kanten på variatorn?..gör den de är de som de ska vara. och skulle nu oxå primären släppa ut helt oxå så äre fel rem du har på..eller så är något Jäääääävligt snett...

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Hmm jag skruvade in en bult i hålet som saknade och då åkte skivorna isär. satt in en mutter så att avståndet blev bra och har lämnat det så... Men det ska allså inte vara någon där?
Känns ju konstigt att det inte ska vara någon bult?

Skruvar jag på de andra tre så händer ingenting. rör inte skivorna och remmen ändras inte alls.

Tidigare låg remmen en bit över kanten på skivorna så gick inte alls bra. nu ligger den jäms med kanske 1mm över. och fungerar betydligt bättre så!

Men kanske är farligt att ha en bult i det där hålet som pressar isär skivorna...

Last edited:

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Har ingen bild men ritade en bild hur det ser ut.

1 är ju bulten som går in och som håller fast den i axeln så den ska man inte röra
2 är bultarna som sitter runt som jag provat skruva på utan att det händer något
3 är bulten som saknades tidigare. där skruvade jag in en bult med mutter så skivorna drogs isär några mm och remmen gick ner lägre så den blev jäms med skivorna.

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
3an där ska det inte sittan nn bult annat än när man byter rem
2orna är det som man ska justera med skruva lös dom och kolla så dom inte har gått av

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Alltså det är dom skruvarna man skruvar på ... Dom trycker på "samma" bricka så skruvar du in 1 ganska långt så måste du ju dra in dom andra 2 lika långt.

Skruva in en av dom tills remmen ligger rätt. Dra sen in dom andra till dom tar i botten och lås med muttern.

Det är ju insex hål i bultarna som man skruvar på ... Lossa muttern och dra med insex.

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Som Pro Fxr säger...
Släpper primärvariatorn remmen helt? Det ska finnas några mm spel mellan rem och skivor när den står på tomgång eller när motorn är avstängd...
Går primären inte isär helt får du de problem du beskriver...
Det blir bättre om du släpper på remspänningen men det är helt fel väg att gå...
Förvissa dig om att primären går isär helt, gör den det kan man spinna vidare på andra orsaker...

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Okej ska försöka undersöka det också i veckan...! Tack för alla kommentarer. Varit till stor hjälp.

Om primärvariatorn inte släpper remmen helt går den justera på samma sätt som sekundär då eller?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Okej ska försöka undersöka det också i veckan...! Tack för alla kommentarer. Varit till stor hjälp.

Om primärvariatorn inte släpper remmen helt går den justera på samma sätt som sekundär då eller?
Nej det går ej att justera spelet, och det ska ej behövas...
Är det så att den inte går tillbaka är det nåt galet inuti den...

Hjälpte en kompis häromveckan med en polaris som betedde sig som din skoter. Den drev på när man släppte gasen men ibland släppte primären och var som den skulle.
På den var det en bussning som var för trång mot centrumaxeln...
Honade ur den och sen funkade det...

sytes

Medlem
27 jan 2010
34
0
1
Allså vilka kingar ni är! Satt sånna där insexskruvar på de tre mindre bultarna så gick att justera med hjälp av den! tog ut bulten där den inte ska vara och den håller sig kvar rätt så bra!

primärvariatorn släpper remmen fint och verkar inte vara något problem där heller.
tack för hjälpen nu fungerar det perfekt!