Något för oss

Skidoo_Power

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Norrbotten
Hur skall den kunna finansieras då då föreningen inte har råd att bygga en vettig användarvänlig hemsida ? Sen så är denna maskin inte världens billigaste att ha i drift.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Hur skall den kunna finansieras då då föreningen inte har råd att bygga en vettig användarvänlig hemsida ? Sen så är denna maskin inte världens billigaste att ha i drift.
Men du, det är ju lite på skoj.

Skulle du vilja vara med och jobba med hemsidan?

Skidoo_Power

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Norrbotten
Men du, det är ju lite på skoj.

Skulle du vilja vara med och jobba med hemsidan?
Nej tack, är inte involverad i sävast skoterklubb mer än att jag är & ser era framsteg ni gör från år till år. Riktigt kul att se att ni börjar ha leder som liknar något. För ett antal år dedan så satsades det bara på tävlingsverksamheten i sävast & då var det inte roligt att färdas genom ert ledsystem.

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Jag har en del erfarenhet från andra klubbar gällande liknande maskiner.
Det största problemet är nog tyvärr som skrevs... det kostar skjortan att hålla dessa i drift, dels pga reparationer men sedan en mycket hög drivmedelskostnad.
Och det är ju så, att vi för nog rätta oss efter våra intäkter.
Men om fler skulle dra sitt strå till stacken dels ekonomiskt med att faktiskt bli medlem och kanske engagera sig i klubben och hjälpa till med att fixa sponsorer mm.
Så kanske Sävast Sk skulle kunna stoltsera med en sådan maskin.

För vi som kämpar i klubben gör det på den lilla fritid vi har... flertalat av oss är även småbarnsföräldrar och jobbar dessutom heltid.
Även gällande hemsidan... så är det en kille som fixat den på sin fritid utan att ha fått ett öre, dessutom kostar det ca. 60:- i månaden i ström att driva hemsidan för den killen.
Nu lät jag förmodligen lite dyster, men jag blir lite upprörd när man försöker kasta skit på dom som faktiskt försöker.
Istället tycker jag folk skall ställa sig en frågan... hur har jag bidragit till att det skall bli som jag vill ha det?

Ordf. Pierre

Last edited:

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Under tiden jag skrev... hade du lagt in och svarat..
Och jag ber (Skidoo Power) om ursäkt för mitt affekta ordalag.
Jag står för vart enda ord, men det blev riktad mot fel håll.

Ordf. Pierre

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Nej tack, är inte involverad i sävast skoterklubb mer än att jag är & ser era framsteg ni gör från år till år. Riktigt kul att se att ni börjar ha leder som liknar något. För ett antal år dedan så satsades det bara på tävlingsverksamheten i sävast & då var det inte roligt att färdas genom ert ledsystem.
Vilken klubb är du med i?

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Piteå Snöskoterklubb, Skoterklubben Styrstålet, Polcirkelns skoterklubb & Tjärnbergs skoterklubb. Tycker att det räcker med 4 föreningar :)
Ja jäklar, det var ju kanoners.

Du är varmt välkommen till Sävast klubben också.

Vi har skitskoj ihop.

Alla är lite smått galna :loco: på ett bra sätt :biggrin1:

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Skoterklubben styrstålet... betyder att du jobbar på SSAB.
Där jobbar jag också...

Ordf. Pierre

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Fint... kom in nästa gång du har vägarna förbi:ciao:

Ordf. Pierre

5900 l/c-95

Välkänd medlem
5 feb 2007
206
0
16
Boden
Pierre är en lugn o fin kille så nog törs du! Sävast skoterklubb är en j.... bra klubb! Tänk om fler hade råd med 150kr.:hello:

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...det kostar skjortan att hålla dessa i drift, dels pga reparationer men sedan en mycket hög drivmedelskostnad.
Måste nog ta och rätta dig lite där...

Visst kostar det en del att hålla igång en masikn som denna, främst då i underhåll. Men att påstå att drivmedelskostnaden är hög blir lite fel. Atyt den kanske drar 7 liter/milen låter som en hög siffra men om man betänker att den gör samma jobb som kanske tio skotrar så sjunker plödsligt milkostnaden avsevärt. Vet att Piteå Snöskoterklubb har något liknande. Åtskilliga frivilligtimmar är nedlagda i det projektet men när den går så gör den ett satans fint jobb.

Problemet med sådana här maskiner är att lederna måste anpassas efter dom. Med detta menar jag att lederna måste breddas och rätas ut då svängradien inte är den bästa. Dessutom måste många broar förstärkas ordentligt.

Så ja - nu var det sagt.

Savast

Välkänd medlem
1 feb 2010
290
0
16
Det är sant... Ur den synvinleln gällande förbrukningen, så gör en pistmaskin ett bättre jobb som motsvarar flera skotrar.
Så jag tar tillbaka delar av mitt påstående...

Ordf. Pierre

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Unbyns Skoterklubb sålde sin för 40000:-, å den var ju trasig.

Killen som köpte den hittade felet, en oljeslang som lossnat.

Värdet nu är väl 80000:-... :(

Skidoo_Power

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Norrbotten
Unbyns Skoterklubb sålde sin för 40000:-, å den var ju trasig.

Killen som köpte den hittade felet, en oljeslang som lossnat.

Värdet nu är väl 80000:-... :(
Har för mig att den såldes till södra Sverige. Om det bara var en hydralslag som lossnat så hade köparen verkligen tur, det hade lika gärna kunna vart hydrostaten & då hade detr genast blivit dyrare.

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Visserligen kan kostnaderna springa iväg, men som med allt annat så är det upp till en ev köpare att försäkra sig om skicket på det man avser att handla vid såna tillfällen.
Det finns en hel del olika modeller av sk pistmaskiner eller maskiner som är lämpliga för liknande uppgifter, vissa av dem är hållbarare än andra. Allt beror på hur noga tidigare ägare har varit.
Äldre modeller är oftast enklare i sin teknik eftersom dessa inte innehåller lika mycket hydrauliska komponenter utan har samma typ av styrning som på äldre jordbrukstraktorer i form av styrbroms vilket kan låta som något som inte håller men som med allt annat så är det hur det hanteras och hålls efter som avgör hållbarhet och funktion.