Mach Z 800 -97 behöver hjälp!

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Ja det är låga värden men troligtvis så är det din mätare som är skum. Hade två eller en varit på 9 kg respektive 7 då hade det varit läge att riva.

Kolla dock med en ny mätare om du har tillgång till en, kan ju vara så att ringarna är helt slut...

Bör ligga på lite drygt 9 kg.
Perfekt, skitbra info! Skaffar en ny mätare och kollar direkt imorron efter jobbet!
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Hittade kompmätare på biltema för 199.-, inhandlad för komptest. Borde väl "duga" en hel del bättre än den med sprucket gummi hoppas jag?
 

jolpa

Välkänd medlem
24 jan 2010
720
3
16
sundsvall/NJURUNDA
Skummade igenom tråden lite snabbt, har du kollat choken så den inte den ligger på hela tiden ? jag hade det problemet så den slutade gå på en av cylindrarna men när det var fixat så gick den klockrent.
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Skummade igenom tråden lite snabbt, har du kollat choken så den inte den ligger på hela tiden ? jag hade det problemet så den slutade gå på en av cylindrarna men när det var fixat så gick den klockrent.
Hej! Choken var OK och fungerade som den skulle. Tack för tipset iaf :)
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Kompen testad igen:

Cylinder #1 kallar jag den närmast variator:
Cylinder #1: 8,6kg
Cylinder #2: 8,4kg
Cylinder #3: 8,7kg

Borde inte vara något att oroa sig för hoppas jag om 9kg är vad som är brukligt och det är en biltema kompressionsmätare med förmodad oexakthet inblandad?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nej kompen verkar vara ok. Den är jämn och är den över 7 så ska det inte vara något problem. Om du har problem med Insugningsgummina /Förgasarflänsen så börjar motorn gå magert. En 2-takt använder en stor del av soppan till kylning av kolvar mm. och börjar den läka luft i förgasarflänsen så är det tyvärr inte i effekten det märks.

Det som minskar är kylningen av kolv/kolvarna med ett haveri som följd. Stiften blir vita och tomgången blir hög.

Någonting som jag inte alls behärskar det är tändsystemet, stator, cdi, Tändspole mm.... Not my cup of tea tyvärr. Men tändsystemet kan väl vara nästa grej att felsöka?
 

rave_643

Medlem
17 feb 2010
12
0
1
töre
det är nog kolv ringarna.för dom blir slö (svarar inte på gas) när kolv ringarna är slut.också går dom dåligt.för jag vet min kompis har en sån och när vi var och körde så blev den SLÖ blandannat svarade den inte på gasen och sen när han böt kolv ringar så gick den KLOCK RENT!
 

Smaskis

Medlem
18 jan 2010
34
0
1
Luleå
Får försöka mig på att kontrollera detta. Finns någon guru på tändsystem på detta forum?
Kan iofs ta upp och kolla cylindrar, ringar, kolvar också, finns ingen chans att reservdelarna kommer fram innan helgen så det lär inte bli något kört ändå. Bättre sejf än sorry 5 mil hemifrån med rasad maskin :)