Märkesförsäkring - Den har högre självrisk än ni tror.

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Krockade min Renegade i början på sesongen. Chassit vart så snett att den vart inlöst.

Hade en märkesförsäkring som förmedlas av Försäkringsproduktion i Piteå. Deras självrisk uppges till 4000 kr.

Min Renegade 800 -07 med 400 mil på mätaren blev inlöst för 62500. Efter självrisken var dragen fick jag ut 58500 som jag anser är i underkant i jämförelse med vad jag skulle få för skotern vid försäljning. Men det är en annan sak...

Jag hade då haft försäkringen i två månader och betalt en premie på 2800 kr. Jag ringde till försäkringsbolaget då jag förväntade att jag skulle få tillbaka större delen av min premie. Men de sa nej! De anser att premien är förbrukad om skotern blivit inlöst. Jag har då i praktiken betalat ytterliggare ca 2300 i självrisk.

Om jag hade betalt premien månadsvis eller om olyckan hänt i slutet på försäkringsperioden så hade jag troligtvis sluppit den här gömda, extra självrisken.

Så tänk på detta när ni ska jämföra försäkringsbolag innan ni tecknar försäkring.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Krockade min Renegade i början på sesongen. Chassit vart så snett att den vart inlöst.

Hade en märkesförsäkring som förmedlas av Försäkringsproduktion i Piteå. Deras självrisk uppges till 4000 kr.

Min Renegade 800 -07 med 400 mil på mätaren blev inlöst för 62500. Efter självrisken var dragen fick jag ut 58500 som jag anser är i underkant i jämförelse med vad jag skulle få för skotern vid försäljning. Men det är en annan sak...

Jag hade då haft försäkringen i två månader och betalt en premie på 2800 kr. Jag ringde till försäkringsbolaget då jag förväntade att jag skulle få tillbaka större delen av min premie. Men de sa nej! De anser att premien är förbrukad om skotern blivit inlöst. Jag har då i praktiken betalat ytterliggare ca 2300 i självrisk.

Om jag hade betalt premien månadsvis eller om olyckan hänt i slutet på försäkringsperioden så hade jag troligtvis sluppit den här gömda, extra självrisken.

Så tänk på detta när ni ska jämföra försäkringsbolag innan ni tecknar försäkring.
Det var bland det dummaste jag har hört. Så om du hade tagit försäkringen på autogiro med månadsbetalning hade de velat ha in pengarna för resterande del av året?

Fan på gränsen till kriminellt, när skotern skrotas är den ju avställd (förmodligen har den även bytt ägare) och då betalas normalt sett innestående premie ut per automatik.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Låter helt sjukt självklart ska du ha igen mellanskillnaden på premien du har betalt in, har haft några krockar med bilar och aldrig hört talas om ett försäkringsbolag som gjort sådär

Lusläs avtalet, kan aldrig tänka mig att dom kan göra sådär
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Min Renegade 800 -07 med 400 mil på mätaren blev inlöst för 62500. Efter självrisken var dragen fick jag ut 58500 som jag anser är i underkant i jämförelse med vad jag skulle få för skotern vid försäljning. Men det är en annan sak...
Jag hade då haft försäkringen i två månader och betalt en premie på 2800 kr. Jag ringde till försäkringsbolaget då jag förväntade att jag skulle få tillbaka större delen av min premie. Men de sa nej! De anser att premien är förbrukad om skotern blivit inlöst. Jag har då i praktiken betalat ytterliggare ca 2300 i självrisk.
Såhär arbetar försäkringsbolagen idag, de eftersträvar affär före kundnytta.

Sedan är det ju så att deras 1:a bud och 2:a bud aldrig ska accepteras då de ju vill tjäna några tusenlappar extra, dock så är det sällan de vill ha negativ publicitet.

Alltså, man tjänar på att vara kall och inte acceptera buden direkt om man har vettiga anspråk som inte beror på egna rena dumheter utan luta sig tillbaka, överblicka hela "affären" och sedan förhandla med dem mot vad man själv vill ha ut.
De har alltid minst 10% att bryta arm om och får man 6% av dessa så är man ju vinnare.
Dock svårt att göra någor i efterhand om man accepterat, då är det bara att bita i det "sura äpplet" för de facto har man ju ingått ett avtal med dem då man kvitterat ut pengarna.
 

Jowen

Aktiv medlem
16 dec 2006
96
0
6
Det var bland det dummaste jag har hört. Så om du hade tagit försäkringen på autogiro med månadsbetalning hade de velat ha in pengarna för resterande del av året?

Fan på gränsen till kriminellt, när skotern skrotas är den ju avställd (förmodligen har den även bytt ägare) och då betalas normalt sett innestående premie ut per automatik.
Personen som jag pratade i telefon med på försäkringsbolaget sade: "Hade det varit månadsbetalning hade det varit en annan sak." Så jag antar att de inte hade kunnat kräva resterande del av premien av mig.

Det står i försäkringsvillkoren: "Har skada inträffat under försäkringsperioden anses premie för ett belopp motsvarande skadeersättningen vara förbrukad och återbetalas inte."