Bränslepump 4-takt Turbo

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tjena,

RS Vector förgasar turbo.
Malpassi linjär 1:1 BTR.

Står för tillfället utan soppa pump :rolleyes:

Vad ska de vara för SPECS på en sådan, har hittat några på biltema pumpar c:a 130l/h ~0.4bar.

Funkar det?

Vart kan man annars hitta några till rätt kurs.. MCX är ju hopplösa att få tag på :(

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Du måste ha en som ger högre tryck än turbotrycket iaf. Kör på en bilpump, den som sitter på 740turbo är fin fin men köp motsvarande på biltema då kostar den 600kr isf. 2500kr

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
en pump på biltema med artnr 52-203 klarar du dej gott med 2.6 L/m @5bar och 2.9L@3bar
du menar att du ska köra 0.4 bar högre än laddtryck antar jag?

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ja, men det fixar ju BTR:n....

Så 0.4bar klarar jag mig fint på. Dock behöver jag veta flödet.. Hur mycket ström drar en bilpump?

Nej nej. Kör du utan turbo så kanske men det är lite klent iaf.

Bränsletrycksregultorn begränsar NER från pumpens tryck till ett visst önskat värde. Den är inte magisk och kan öka. Däremot så ändrar din regulator önskat i förhållande till laddtryck. Detta för att insprutarna ska ha ett likvärdig tryckskillnade över sig. Bränsletrycket i grund är samma även en icke turbo insprutningsmotorer har ett tryck som krävs för att spridarna ska fungera.

Du måste ha en brännslepump som kan ge bastryck + max laddtryck + marginal. Annars har du inte en chans...

Köp en riktigt pump annars får du bara problem. Snåla inte ! Du kan snåla på mycket annat men detta är inte en del där det är lämpligt...

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Aha,

Alltid fattat de som att BTR tog bränslepumpens tryck och adderade laddtrycket vilket gav ett totalt tryck..
Men ni är medvetna om att jag kör förgasare right? Inte insprut..

Vart kan jag hitta pumpar? Funkar EFI pump från tex. insprutare (skotrar)

//Rasmus

capri

Välkänd medlem
1 jan 2000
150
0
6
Tierp
Annars kan du ta en pump på skroten från de flesta bilar med insprutning,de ger tillräckligt flöde och tryck för förgasarturbo.