Phazer MTX vs rev 600

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Nu har jag funderingar på att byta skoter igen för 2a gången i vinter..
Tycker att reven drar otroligt mkt bensin.. plus att jag är uppväxt med yamaha så det blir nog en phazer MTX då jag tycker att pappas RTX är gris rolig.
Nå vad är det för kammar på MTXen och hur går dom i snön ?:)
Och är bränsleekonomin lika bra som de korta?

MVH

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
51mm kammar, går riktigt bra i snön. Hade en rtx tidigare och om du skulle köra led så skulle de inte vara stor skillnad, men om du leker i pudret en dag och kör rtx på led en dag så skiljer det ju!

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
antar att den inte tar lika mkt om man mäter båda i en dags tur i puder , då man inte behöver hålla full gas med mtx:n

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Jaha :) Iaf RTXen är lätt som fan att dra omkull samt hålla kvar i samma läge. Hur är MTXen vad gäller att burka ?
Blir isf till att byta in reven mot en MTX -2010
antar att den inte tar lika mkt om man mäter båda i en dags tur i puder , då man inte behöver hålla full gas med mtx:n

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
51 mm precis vad jag gissade:) Och vad gäller vikten så är dom väll i samma klass som en summit 800 ? Fast summiten bör ju vara lättare endå ?
Bara Yamaha har fixat till variatorerna.. För då man backade dom första 40 milen med RTXen så fick man inte riktigt i den. Då lämnade vi in den så bytte som bara bussningar i variatorn så funkar det prima igen :)
51mm kammar, går riktigt bra i snön. Hade en rtx tidigare och om du skulle köra led så skulle de inte vara stor skillnad, men om du leker i pudret en dag och kör rtx på led en dag så skiljer det ju!

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Min barndomskamrat har en MTX och den drog 2.1 liter milen i helgen och det var ganska blandad körning.
Ang. burkning är det inga problem att få omkull en MTX, om du prioriterar bensinförbrukning över körglädje så är MTXen det rätta valet, annars har jag svårt att se något phazern gör bättre än en summit etc.

Berrabus

Välkänd medlem
5 okt 2008
150
0
6
Kiruna
Jag kan nog säga att det skiljer ganska mycket på torrvikten om man jämför phazer mtx mot en summit 800 xp. Skiljer nästan 40kg.

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Jaha okej :) Jo jag prioriterar bensinen före körglädjen. Min rev 600 jag äger nu är jag absolut inte nöjd med för 5 öre...
Min barndomskamrat har en MTX och den drog 2.1 liter milen i helgen och det var ganska blandad körning.
Ang. burkning är det inga problem att få omkull en MTX, om du prioriterar bensinförbrukning över körglädje så är MTXen det rätta valet, annars har jag svårt att se något phazern gör bättre än en summit etc.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Backen är fixad på 2010, inga problem att få i den. Att den är 40 kilo tyngre än en summit 800 tycker jag låter mycket men vad vet väl jag hur som helst är mtx:en frunktansvärt rolig att köra och vad den drar beror väldigt mycket på hur man kör. När frugan kör 1-1,5 liter.

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
Väger inte en summit typ kring 220 elr nå? du menar alltså att den väger 190 kg?

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Backen är fixad på 2010, inga problem att få i den. Att den är 40 kilo tyngre än en summit 800 tycker jag låter mycket men vad vet väl jag hur som helst är mtx:en frunktansvärt rolig att köra och vad den drar beror väldigt mycket på hur man kör. När frugan kör 1-1,5 liter.
Backen vill inte gå i så ofta på min '10, det är visseligen en RTX men. Rullar man den 5 cm bakåt så går den i utan problem. Någon som kan skriva närmare exakt vad som gör det? :)

I annat fall kan jag inte vara mer nöjd med maskinen!

Ang vikt så väger Phazern 3 kg mer fulltankad än en Rave 800 RE '10, så att så mycket skiljer det ju inte :)

Last edited:

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Summit 800 xp väger 195 kg torr och phazer mtx 233 kg torr.
Senaste testet vägde de in en Rave 800 XP på 257 kg fulltankad och Phazer Rtx på 260.

BRPs angivelser på Summiten är 205 för 800an samt 202 för Rave 800. 40 kg skiljer det inte om man inte jämför med Nytro ;)

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Rev vs phaxer mtx. Vad pratar vi om en renegade, mxz eller summit? Phazer mtx är ju mer en hybrid än riktig mountain vilket är bra om man kör led också. 51 mm funkar ju fint på leden också.

yamaphazer

Medlem
5 sept 2010
46
0
1
rättvik
Backen vill inte gå i så ofta på min '10, det är visseligen en RTX men. Rullar man den 5 cm bakåt så går den i utan problem. Någon som kan skriva närmare exakt vad som gör det? :)

I annat fall kan jag inte vara mer nöjd med maskinen!

Ang vikt så väger Phazern 3 kg mer fulltankad än en Rave 800 RE '10, så att så mycket skiljer det ju inte :)
Om du precis har startat skotern så ska den bli varm automatiskt. Den ska först gå upp i varv ca 2700-2900 sen sjuka till 1700-2000 innan man helst ska börja köra med den.

lerling

Välkänd medlem
21 jan 2007
595
0
16
kiruna
Alltså hur många av er har kört en mtx? har haft en 09a och kan bara säga några saker som är fakta !
Kör du i puder så tar den mycket bensin speciellt när du kör ovanför trädgränsen. Den är tung jämnfört mot en 2-takt. sen att ni skriver att det skiljer 40 kilo mellan 800 och mtxen kanske stämmer, men då ska man veta att en 800 kommer man bättre i snön med 44 mattan än mtxen, mtxen tycker jag har den absolut bästa sitt och stå positionen, och den går otroligt bra på led, men i djupsnö så är det fel kammar och för smalt band, en x-trim eller renegade kör bättre i snön än mtxen, dämparna i min 09:a var under all kritik och har inte hört att dom har ändrat på det! dock ska man veta att usa modellen och nordiska modellen har andra dämpare, och usa modellen har bättre dämpare, konstigt nog när man kolla alla andra märken så tar man in skotrar med värsting dämpare! men visst mtxen tror jag är helt klart fin om man är ungdom och väger 65 och inte ska ha nån sittandes bakom sig och absolut inte dra kälke !