Avgassystems Kylning 3900

grop

Välkänd medlem
OM jag fattat den hela rätt så är Röret/slangen som är inringad på bilden till för att kyla ner avgassystemet så att inte buken ska smälta/bli för varm.

Någon som har erfarenhet med att köra utan denna kylning?

(Ursäkta den dåliga kvalitén, men det var den enda bild jag hade.)

Nu då vi går mot varmare tider och ospårat före blir inte bättre så skulle jag vilja ha den där lilla kylningen som finns där till motorn då det blir mycket fullt ös över isarna för att inte fastna i stopet. :sick:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag tror att det där är avgasrening. Sitter samma på en del gammelbilar och även nyare hojar. Iallafall Hondor.

grop

Välkänd medlem
Puls air heter det du menar och sitter på en hel dröse olika bilar.
Har aldrig hört talas om något sånt på en 2T, finns det miljötänkade inom 2T på 80-talet?. Ska jag vara ärlig så har jag inte alls tänkt på det. Men jag har svårt att tro det då det syns att det är i 2 skikt avgassystemet då man ser in i det. Men jag kan ha fel, ska ta en lite närmare titt senare idag.

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Det är en del av kylluften som fläkten genererar som går in i en dubbelmantel runt avgassystemet för att hålla nere temperaturen i motorrummet. Dels blir luften som går in i fläkten kallare genom mindre väreutstrålning från avgassystemet och dessutom hålls ju temperaturen lägre i hela motorutrymmet. Ta därför inte bort denna kylning.

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hade för mig att det var till för att skapa mottryck i avgassystemet.

Grop! Jag ser att du har väldigt långa tändkablar i Lynxen. :)