Mattematik och delning/pitch. 2,86 vs. 2,52"

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hejsan,

Om jag har förstått det hela rätt så bottnar den "nya" delningen i att kunna sänka vikten på drivbanden. Men har ni reflekterat över vad det innebär mer än viktbesparing gällande grepp?

120" med 2,86"-delning ger --> 42 kamm-rader --> 21st "i backen"
121" med 2,52"-delning ger --> 48 kamm-rader --> 24st "i backen"

3/24=12,5% minskning.

En helt ovetenskaplig slutsats: En 44mm@2,52" delning borde motsvaras av en 49,5mm@2,86" eller en 44mm@2,86" motsvaras av en 38,5mm@2,52" delning?

Greppmässigt alltså.

Någon som reflekterat över detta "faktum"?? :)

Edit: Kanske borde jag haft MattAmatik som topic? :)

Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror inte man kan räkna grepp endast i antal kammar som är i snön samtidigt...
Det måste finnas en brytpunkt någonstans då det är bättre med färre kammar än med fler...
Tänk dig en matta med tusentals små kammar, som ett odubbat vinterdäck med massor av lameller... Tror inte det ger så bra grepp i djupsnön...
Om man tittar på lössnömattor är det ju snarare så att dom tar bort kammar så det blir glesare mönster...

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
precis , de gäller ju att få in snö mellan kammarna , speciellt på mountain maskiner , hur skulle de bli om man gick åt andra hållet med högre kammar än mellanrum mellan dom ? förmodligen en tung matta som skottar iväg mindre snö , med fler kammar sjunker ochså trycket per kam vilket skulle kunna göra skillnad när de är hårt ? de här är inte lätt att veta , eller är det bara för vikten och priset man hat ökat pitchen till 2.82 och 3" ....

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Tror inte man kan räkna grepp endast i antal kammar som är i snön samtidigt...
Det måste finnas en brytpunkt någonstans då det är bättre med färre kammar än med fler...
Tänk dig en matta med tusentals små kammar, som ett odubbat vinterdäck med massor av lameller... Tror inte det ger så bra grepp i djupsnön...
Om man tittar på lössnömattor är det ju snarare så att dom tar bort kammar så det blir glesare mönster...
Självklart är det så - tänkte jag inte på när jag satt och funderade på mattamatiken....

precis , de gäller ju att få in snö mellan kammarna , speciellt på mountain maskiner , hur skulle de bli om man gick åt andra hållet med högre kammar än mellanrum mellan dom ? förmodligen en tung matta som skottar iväg mindre snö , med fler kammar sjunker ochså trycket per kam vilket skulle kunna göra skillnad när de är hårt ? de här är inte lätt att veta , eller är det bara för vikten och priset man hat ökat pitchen till 2.82 och 3" ....
Inte enkelt, men torde ju till sist vara så att det "optimala" ligger i trakterna 2,5-3,5" att dömma av vilka mattor som produceras. Sett till både vikt, funktion och pris?