Bättre lössnö egenskaper

X-lon

Medlem
20 jan 2009
32
0
1
Sundsvall
Jag va ute i helgen och ledsnade på att jag har så dåligt driv i lössnö åkningen så nu ska det till å förbättra min X-trim 800 -07.

Jag har sett att några har bytt matta till en 410mm med 51mm kammar hur funkar det, blir det inte väldigt trångt i tunneln ska man välja en 380mm istället?

Sen undrar jag vad man vinner på att ta bort krängningshämmarna?

Har ni några fler bra tips för att få bra lössnö egenskaper?
 

Mr_viper-02

Medlem
19 jan 2010
30
1
1
Matfors
tror inte att du vinner så mycke på att ta bort krängningshämmarna alls. de som är fördelen är att de går lättare att bryta dom på skrovkörnaing och sånt. men de blir i regel mest ledkörning och då blir dom vingligare och mjukare. har kört viper mountain och dom sitter de inga på och tyckte dom var riktigt ostabila. jag skulle ha kvar dom om ja vore dig. men de är ju mitt tycke om det hela.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Nu vet ju kanske inte jag så himla mycket om just din modell. Men vad jag vet så är det ju 410mm bred matta original på X-Trim från -10. Frågan är ju om det passar rakt av med en sån matta på din. Bör man inte rimligtvis få byta drivhjul då också, även om mattan skulle passa i själva bandtunneln?

Kanske inte så matnyttigt, men jag kom att tänka på det... Att jag skulle tro att en 410 inte passar utan modifikation på en X-Trim äldre än 2010 års modell.
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Byt till 51mm kammar så kommer de blir stor skillnad på framkomligheten, för du har vell 32mm, om du har original?

Och sen så tror ja inte att du får in en 41cm bred matta, för att som tidigare nämndes att dom fick 41cm bredd på mattorna -10, men de går ju att kapa mattan om du vill...

Om du tar bort krängninghämmarna så är de bara dämparna som håller upp skotern fram och då blir den mycke vingliggare på leden, men sen så blir den mer lätt hanterlig i lössnön och roligare, men som sakt mindre rolig på leden blir den ochså...

Och -10 få fick dom vell 370cm matta och 2,86 Deling/Pitch, så då måste du byta drivhjul...
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Byt till 51mm kammar så kommer de blir stor skillnad på framkomligheten, för du har vell 32mm, om du har original?

Och sen så tror ja inte att du får in en 41cm bred matta, för att som tidigare nämndes att dom fick 41cm bredd på mattorna -10, men de går ju att kapa mattan om du vill...

Om du tar bort krängninghämmarna så är de bara dämparna som håller upp skotern fram och då blir den mycke vingliggare på leden, men sen så blir den mer lätt hanterlig i lössnön och roligare, men som sakt mindre rolig på leden blir den ochså...

Och -10 få fick dom vell 370cm matta och 2,86 Deling/Pitch, så då måste du byta drivhjul...
Xtrim hade redan då som orginal 38 mm kammar!

tror inte att du vinner så mycke på att ta bort krängningshämmarna alls. de som är fördelen är att de går lättare att bryta dom på skrovkörnaing och sånt. men de blir i regel mest ledkörning och då blir dom vingligare och mjukare. har kört viper mountain och dom sitter de inga på och tyckte dom var riktigt ostabila. jag skulle ha kvar dom om ja vore dig. men de är ju mitt tycke om det hela.
Eh? Man kan absolut inte jämföra med vipern!!!