Rotax 503

Knapsu

Medlem
9 feb 2010
12
0
1
Jag har en rotax 503 som har suttit på en aktiv alaska -84.. här för någon dag sen skar den PGA tjuv luft och då tog jag motor delar från en Lynx 5900 (Rotax 503) -89 jag tog allt förutom vevaxeln, den var sönder på Lynxens motor.. men nu när jag höll på att stoppa ihop den märke jag att en packbox som ligger mot variatorn var lite dålig.. hur viktigt är det att den är helt hel eller måste jag slita upp motorn och byta??:amazed:
 

Radwan

Aktiv medlem
16 feb 2009
64
0
6
Det är riktigt viktigt att den är hel! Och nej du behöver inte ta isär hela motorn, du fixar en avdragare för variatorn, tar lös den och sen ta en mejsel( spelar ingen roll att den går sönder då du har en ny) och pilla bort den och tryck dit en ny! Grovt förklarat och en packningssats med allt till rotax 503orna gick på 600kr så det kan vara lika att byta alla!
 

grop

Välkänd medlem
jag fick i söndags ett haveri pga bland annat just pga den packningen. Ska hämta ut alla grejer senare idag och sedan så blir det en helkväll vid den gamla Rotax 377an! Jag ska byta ALLT i packningsväg bara för att vara på den säkra sidan.
 

Team Char

Välkänd medlem
4 mar 2009
120
0
6
Ske-hamn
Det är riktigt viktigt att den är hel! Och nej du behöver inte ta isär hela motorn, du fixar en avdragare för variatorn, tar lös den och sen ta en mejsel( spelar ingen roll att den går sönder då du har en ny) och pilla bort den och tryck dit en ny! Grovt förklarat och en packningssats med allt till rotax 503orna gick på 600kr så det kan vara lika att byta alla!
Gjorde så sist jag bytte på farsans lynx finlandia. Funkade ca 40mil sen kom packboxen ut igen med haveri som följd.
tycker att du ska dela blocket när du ska byta packboxen. Blir billigare på sikt men lite mera jobb
 

Knapsu

Medlem
9 feb 2010
12
0
1
Hej.. som jag skrev innan så har jag ju 2 stycken likadana motorer (ROTAX 503) så jag tog packboxen från ena och lade den som var bra till den andra.. den gick genast mycket rappare och började gå bra på tomgång... så tack för tippsen.. annars hade jag väl skitit i det och den hade skurit igen....