Skoterbuss, vilken kan ni rekomendera?

K

kenth

Är ute efter en buss som man kan ha med två skotrar i. Ca: 50000kr får den kosta.

Har en fundering.
Jag vill ju ha så liten buss som möjligt. Ska man lasta omlott som på en vagn(en framåt och en bakåt) så måste man ha en as till buss(eller?) Så jag tänkte så här: Om man kör in den första skotern med fören framåt. Hissar upp den i bakändan så pass mycket att huven på skoter nr 2 går in en bit under. Kan det funka?:hmmmm2:
Har kollat på MB Sprinter, är det nåt?

Tips och bilder önskas!!!
 

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Bygg som de gör med dragracingbilarna. En ramp som sitter med gångjärn längst fram och i stålwire (med ett spel så du kan hissa upp den) längst bak. Sedan kör du bara in den första skotern med rampen nerfälld, hissa upp och kör in den andra skotern. Det blir kanske lite trångt för den som ska köra in den andra skotern men men, ska man komma undan billigt så :)

Ps. På dragracingbyggen brukar de ha hydraultuber, men jag tycker att det är overkill för en skoter.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Jadu, om du ska ha in två skotrar i en buss så lär du nog ha en Sprinter/LT/crafter av stora modellen. Har själv haft en sprinter (03) av mellanstorlek och har nu en crafter av samma kaliber, Går aldrig in två skotrar på golvet i en sån.

Om du inte tänker ut något smart som att hänga upp skotrarna i en skida på varsin vägg, eller hänger upp den ena i taket på något vis, men vilket krångel då.

Tvekar även på att man får upp två skotrar ovanpå varandra i en sån, om du inte får tag i en som är mer förhöjd än det vanliga.
- Men tanken är väldigt bra.

En lång modell däremot, ställer du lätt in två korta omlott, som på vagn som du sa.
Så länge det är en 1+1/1+2-hytt så lastutrymmet inte är inkräktat på.

Har inte forskat närmare i vad bilarna kostar, men köper du en sprinter ska du nog passa dig för sprintshift-lådan, den fungerade kanon i min bil men har hört om många som fått reparera sina för många pengar.
Kollegan hade även en LT35 '01 som fungerade väldigt fint.
Sedan finns det ju renault också, framhjulsdrivna...vet inte hur bra dom är att köra runt i på vintern i och med det, och att axeltrycket oftast hamnar på bakaxeln.
 
K

kenth

tack för tips, ska kolla runt lite. Ingen som har bilder på sina bussar med skotrarna lastade?
 
K

kenth

Det måste väl finnas någon som kör en buss för två skotrar................eller?
 
K

kenth

du kan inte tänka dig en pickup då?
Bor i Dalanrna så jag vill slippa salt och skit från vägarna och destutom vill jag kunna låsa in skotrarna. Tänkte desutom fixa med värme och dränering så man kan isa av skotrarna på nätterna.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Den enda buss som SKULLE KUNNA fungera är mercedes absolut längsta sprinter. Men den får du inte för 50k. Möjligen 100k.
Och då ryms bara 2 korta skotrar. Långa skotrar blir en omöjlighet.

Ett förslag:
Varför inte bara skaffa en buss+e-kort+stoort släp. Förslagsvis en tysse eller ett biltransportsläp.
Det får du för 50k. Och dessutom kan du beroende på vilket släp du använder frakta upp till 5-6 skotrar.

Själv brukar jag låna firmans ekipage. Ett transit högskåp med ett skitstort släp, norskt(kanske en tysse) med en tillbyggnad ovanpå för stor lastyta. Då ryms, en skoter inne i bussen och 4 på släpet. Alla mountainmaskiner och på be-behörighet.
 
K

kenth

Hmmm.....känns som att det blir en svår nöt att knäcka det här. Jag kommer att köra renegade som längsta skoter+ en kort sport. Buss och släp är inte ett alternativ. Måste klara mig på mitt B-kort.
Nån som vet hur lång "lång-sprintern" är invändigt?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Absolut enklast hade ju varit en pkptrk men nu går ju itne det.

Grejen är den. Att din kravspec inte möter priset.l
Låter du priset gå uppåt en aning så har jag en lösning: www.betrailer.se
Om du vill stanna på samma pris så får du helt enkelt ändra på kravspecen.
 

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
En kompis brukade använda sitt företags bil. En opel movano skåp. Där gick det in två långa och med bakgavellyft var det inga problem. Och den kör man med b-kort
Fast att hitta en sån för 50k kanske inte är så lätt.
 
K

kenth

En kompis brukade använda sitt företags bil. En opel movano skåp. Där gick det in två långa och med bakgavellyft var det inga problem. Och den kör man med b-kort
Fast att hitta en sån för 50k kanske inte är så lätt.
Kollade upp den på www.opel.se och det kan ju aldrig gå in två i den. Kollade in den längsta sprintern som har en 4700mm lång lastyta. Borde inte det räcka?
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Absolut enklast hade ju varit en pkptrk men nu går ju itne det.

Grejen är den. Att din kravspec inte möter priset.l
Låter du priset gå uppåt en aning så har jag en lösning: www.betrailer.se
Om du vill stanna på samma pris så får du helt enkelt ändra på kravspecen.
Håhå inge sugen man blev på ett sånt där ekipage då! Jävlar anamma..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
kenth: Det är mindre än du tror. Du rymmer som sagt två korta skotrar med nöd och näppe. Men om du ska ha en längre så blir det omöjligt. Åtminstone om du ska ha dem plant på golvet.
Jag förstår vad du menar för det finns flera fördelar med en buss men är det inte enklare att bara köpa ett kåpsläp? Det är billigare och du kan låsa in skotrarna så det blir inga problem. Sen har du inga kostnader resten av året än om du hade en buss som hade kostat oavsett om den bara står eller om du ska börja använda den.

Men det är irriterande när folk börjar avråda en från ens ideer.
Såhär är det. Det är BARA långsprintern som är tillräckligt stor. (Om du nu inte börjar söka efter en iveco. MEN dem kan jag inget om, en iveco kan passa din kravspec.)
Den sprintern du ska söka efter har 13.nåt kubikmeter skåp om jag inte minns fel. Jag tror iveco kan ha en med samma höjd som ligger på 16 kubikimeter. Den är större och i den tror jag att du ska rymmas ordentligt. MEN båda ligger över din budget.

Såhär är det. Det är mindre plats än man först tror i dessa bilar så du måste hitta på nåt system för att få upp skotrarna från golvytan.

__Marcus: Dreggel dreggel:D
 
K

kenth

kenth: Det är mindre än du tror. Du rymmer som sagt två korta skotrar med nöd och näppe. Men om du ska ha en längre så blir det omöjligt. Åtminstone om du ska ha dem plant på golvet.
Jag förstår vad du menar för det finns flera fördelar med en buss men är det inte enklare att bara köpa ett kåpsläp? Det är billigare och du kan låsa in skotrarna så det blir inga problem. Sen har du inga kostnader resten av året än om du hade en buss som hade kostat oavsett om den bara står eller om du ska börja använda den.

Men det är irriterande när folk börjar avråda en från ens ideer.
Såhär är det. Det är BARA långsprintern som är tillräckligt stor. (Om du nu inte börjar söka efter en iveco. MEN dem kan jag inget om, en iveco kan passa din kravspec.)
Den sprintern du ska söka efter har 13.nåt kubikmeter skåp om jag inte minns fel. Jag tror iveco kan ha en med samma höjd som ligger på 16 kubikimeter. Den är större och i den tror jag att du ska rymmas ordentligt. MEN båda ligger över din budget.

Såhär är det. Det är mindre plats än man först tror i dessa bilar så du måste hitta på nåt system för att få upp skotrarna från golvytan.

__Marcus: Dreggel dreggel:D
Visst är ett kåpsläp enklare. Men jag vill inte sitta och pysa i 80km/tim när man ska sitta och åka 25-80 mil, beroende var pudret finns:) På sommaren kan man frakta andra leksaker. Fläsksprintern är på 17 m3, men den kostar ju....fläsk. Måste finnas en lösning på det här. Får nog lägga lite mer slantar än vad jag tänkt. Som vanligt.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
ahh justja
Med volymskåp når du 17 kubik. Jag vet inget om volymskåp. Men jag är inte säker på att jag skulle välja det.;)

Du har ju som sagt ivecon som når 16 kubik med ett vanligt skåp och strax under 100k. Det är nog det bästa.

Eller så kan du göra ett eget patent.
http://www.blocket.se/halland/VW_T4_Biltransport_26435527.htm?ca=1_1&w=3
Ta den, räta till flaket så det blir plant. Bygg en kåpa över. Rätt byggd så är den inbrottssäker.
För under 50 000. Tadaa.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
ahh justja
Med volymskåp når du 17 kubik. Jag vet inget om volymskåp. Men jag är inte säker på att jag skulle välja det.;)

Du har ju som sagt ivecon som når 16 kubik med ett vanligt skåp och strax under 100k. Det är nog det bästa.

Eller så kan du göra ett eget patent.
http://www.blocket.se/halland/VW_T4_Biltransport_26435527.htm?ca=1_1&w=3
Ta den, räta till flaket så det blir plant. Bygg en kåpa över. Rätt byggd så är den inbrottssäker.
För under 50 000. Tadaa.
detdär är nog det billigaste alternativet, sen bara bygga en enklarare ram och sedan klä med tex plåt:) sen blir den nog hemskt mycket smidagre än en tex sprinter:)