RE 800 2010

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
jimler: Svarade revman som skrev att han förstod att inte brp hjälpte till iom att skotern var förändrad från original. O det kan ju ligga sanning i det om man förändra radikalt men ett matt byte med 6mm skillnad kan man nog inte skylla på!! Tycker att brp borde ta sig i kragen i ämnet!! (personlig åsikt) Dom har då förlorat mig som potentiel kund i framtiden så länge dom beter sig så här!!! I det här fallet så vet jag va jag har o vet vad jag får så då är det ett enkelt val, men anser det vara synd för den där boondocker 800etech som komma 2011 ser otroligt intressant ut annars.... :)

Revman: Har en kamrat som med fjällan bakpå bönpallen på sin lynx 800r 2010, åkte vi 5mil innan han på en sjö slängde av na o sen ut i snön o surfa, gick inte länge innan remen var pulvriserad o om inte fem mil ska va tillräcklig varmkört så vet ja inte vad!! Nu låt d lite som min kusins kusin sa som hans kamrat ha sagt... Men har två andra kamrater som tidigare haft rotax 800:er en -02 supertouring o en mxz 800 -02 o redan på dom fick dom dreva ner ordentligt för att remmarna skulle hålla.... Så tror inte riktigt på att detta är ett fenomen bara dom sista 2-3åren.... ps. han har ju kugga ner två kugg så då ha han ju drevningen som du säger att brp rekomenderar!!! 23/45...

Det är inte så konstigt om man ser på originaldrevningen på skotern att remmarna går varm, ska bli en teoretisk toppfart på 190km/h (om uträcknings tabelen ovan är korrekt). Tror inte skotern orkar växla ut som den borde annat än på packat spår kanske men där vill man ju inte vara jämt....
 
Last edited:

jonke

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.247
5
38
Kramfors
Nu skiter ja i om det är smutskastning eller vad ni tycker!
körde en 2009 Re 600 E-Tec i fjol va super nöjd med maskinen men saknade de där sista man vill ha i motorväg, blev ca 210mil med 600-an ha åkt F7 förut.
Jag köpte en 2010 RE 800 till i år med 44-as matta 2 kugg nerdrevat. men den förbannade skiten äter remmar är de meningen att man inte ska kunna köra den som en 800? har nämligen kört lugnare med den här än med E-Tecen. är inne på min 5-e rem efter 120 mil nu! 3 st 377 remmar ha gått sönder och en ultimax rem. Brp står inte för nån åtgärd alls! ha köpt ventkit men inte monterat det. Brp säger att då få man in den finaste snön ändå.

VAD ska jag göra för att bli nöjd? eller ska jag måste byta märke igen?:hmmmm:
jag mailade janne i går och han skickade detta svar
Hello!

If you have changed 44mm track and you ride mainly in deep snow, you should consider even to go 22-45 gearing. Also in deep snow 417300377 belt is recommended. Cam should be 44-42 which is STD, with green spring.

You should also check that drive belt tension adjuster have not gone "in". There is service bulleting for this available; it recommends putting sticky glue on the thread of the adjuster to prevent rotating. If adjuster is in, it creates too much slip of the belt.

If sled has been in "hard" usage, maybe it is good to check PTO side engine rubber mounts. If they are broken, maybe it is good idea to put 80duro RS rubbers on the PTO side.

Janne
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
För er som inte orkar kolla så handlar det om att när man trycker på=gasar hårt så följer inte sekundären, primärvariatorn.
Detta löser man med flytande sekundär som kan flytta sig x antal millimeter i sidled så att sekundären alltid anpassar sig till primären....
Min kompis hade en RE 800R -09 förra vintern. Och han monterade momentstag, vent-kit, flytande sekundär, 2kugg nerdrevning ja allt som man kan montera och ingenting hjälpte. Det längsta han kom på en rem var 60mil, men det var väldigt snälla mil. Ibland kom han inte ens 10mil på en rem. Totalt gick det 20 remmar för han och han körde bara på 377 remmarna, han hade dock tur med att ÅF betalade nästan alla remmar.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Min kompis hade en RE 800R -09 förra vintern. Och han monterade momentstag, vent-kit, flytande sekundär, 2kugg nerdrevning ja allt som man kan montera och ingen ting hjälpte. Det längsta han kom på en rem var 60mil, men det var väldigt snälla mil. Snittet för han låg på ca 20mil per rem och han körde bara med 377 remmar. Totalt gick det 25 remmar för han, han hade dock tur med att ÅF betalade remmarna.
Vad åker han idag, är han kvar eller fick han nog???? Fick han hjälp av brp/åf att åtgärda problemet????
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Idag åker han Ski-doo xrs summit men då är han ju så kallad "BRP ***". Den har väl gått nästan 100mil nu och bara en rem har han behövt byta i den så det är ju nästan acceptabelt.

Edit: Han körde också med original matta på RE'n, alltså 38mm ripsaw.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Idag åker han Ski-doo xrs summit men då är han ju så kallad "BRP ***". Den har väl gått nästan 100mil nu och bara en rem har han behövt byta i den så det är ju nästan acceptabelt.

Edit: Han körde också med original matta på RE'n, alltså 38mm ripsaw.
Ja personligen tyck då jag att två remmar på 100mil är åt h...... fel d med, en på 100mil hade ja kunna aceptera för d roliga maskiner.. Men bättre än 5 på 120 iallafall....Jag är inne på 280mil med min o nu börja det va dags o byta pga slitage inte att den är sprängd!!!
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
jag kör en re 800-10 som käkar rem..original 383 remmen höll 11 mil, fick en 377 a som tråda upp vid 20 mil, men höll 20 till...kör nu på en 288 tror jag den heter från rs.
kör med 44mm matta,ventkitt, momentstag, 21-49 drevning och rensat bort lite isolering å hålborrade kåpor i bakkant och har typ kört 50 mil på sista remmen och den håller än.
Vilken toppfart har du upplevt med 21/49 drevningen??? Skulle va intressant o se om uträckningen på 147km/h stämmer någorlunda!!!!
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
läser fundera läser fundera läser FUNDERAR!! köpa skoter 136900:- köpa de köpa de köpa de byta de byta de fy faan vilket skit!
Köp en polaris!!! Köp sen klart!!! Skämt o sido, tyck d synd jävligt fina maskiner i övrigt.....
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
Vilken toppfart har du upplevt med 21/49 drevningen??? Skulle va intressant o se om uträckningen på 147km/h stämmer någorlunda!!!!
jag har inte kollat toppfarten...kör mycket ospårat, hopp å lek, behöver inte hög toppfart :p
kan kolla framöver, ska upp till fjälls nu.
den lägre drevningen passar mig nog bättre med min körning, den sista håller ju än iaf. ca 50mil
brukar ju varmköra kanske 2km innan man börjar gasa.
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
jag har inte kollat toppfarten...kör mycket ospårat, hopp å lek, behöver inte hög toppfart :p
kan kolla framöver, ska upp till fjälls nu.
den lägre drevningen passar mig nog bättre med min körning, den sista håller ju än iaf. ca 50mil
brukar ju varmköra kanske 2km innan man börjar gasa.
Håller med fullständigt, ledåkning o fart är för min del ointressant också. Men som sagt skulle va intressant o se om teorin o praktik går någorlunda hand i hand!!
O 50mil verka ju vara på övertid så d verka ju ha blivit något bättre iallafall... Så återkom gärna hur det funkar!!!
 

mbrp

Välkänd medlem
6 mar 2007
144
0
6
Bollstabruk
Tänkte bara höra om ni ha notera vicken toppfart ni fick med denna drevning o om problemet med remslitage iomed detta har försvunnit??? Är lite nyfiken pga är lite sugen på en sån där boondocker 800e-tech nästa år... :) Men man vill ju kunna åka utan att ha en pall med remmar med sig!!!
jag har inte kollat toppfarten...kör mycket ospårat, hopp å lek, behöver inte hög toppfart :p
kan kolla framöver, ska upp till fjälls nu.
den lägre drevningen passar mig nog bättre med min körning, den sista håller ju än iaf. ca 50mil
brukar ju varmköra kanske 2km innan man börjar gasa.
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
jag har inte legat och tankpressat men den går nog inte mer än 120 nu kanske...med 21-49 drevning.
Remmen remsade litegran nu när vi var i fjälls så nog finns problemet kvar men jag har nog kört kanske 80mil på remmen så bättre är det nog. före jag dreva om körde jag på 23-45 och med mindre ventilation och 377 rem som då höll kanke 40mil å var klappslut.
 
R

RevMan

Skulle tro att ni som har så stora problem har nå knas med sekundären.
Det bästa är att ha en IR termometer men det är ju inte alla som har det.
Problemet sitter i den variatorn som blir varmast.
Har ni slipat upp gapet i justeringsringarna så dom inte skruvar in sig??
 

shithead

Aktiv medlem
24 dec 2009
94
0
6
ja varmt blir det ju..jag måla ett streck mot plast låsningen och den har inte rallat nåt än iaf.
remmarna skulle säkert hålla 200 mil om man körde mest ledkörning :p
 

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
Org remmen på min (sb 800 -09) har gått 150 mil med ca hälften utanför leden och remmen är fortfarande jättefin.
 

Freddep

Välkänd medlem
25 nov 2006
100
0
16
Boden
Jag har en RE 800 -09. Min orginalrem höll ca 10-15 mil. Drevade sen ner 4 kugg till 23 och bytte matta till en 44. Körde ca 110 mil på 377 remmen ifjol. Variatorkittade den i år och har kört ytterligare ca 60 mil på remmen. Nu börjar den bli dålig. Jag har alltså klarat mig bra.
 

supercross.

Medlem
10 apr 2009
44
0
1
Är det ngn som "INTE" har problem med sin 800 eller 600 E-tec.
Släng gärna in några rader så man kanske vågar åka lynx i vinter.:weird:
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
em fundering hur många kikar hur spänningen är på remmen ligger den fint mellan skivorna så den inte ligger för långt ner då växlar ju maskinen på för hög växel mot för vad den skulle ha och med kraften som finns i motorn å att de går för tungt gör ju att du skickar en rem rätt fort vad ja förstår så är de bara en plastlåsning till justeringen som brukar röra på sig lite då och då. fick detta förklarat till mig att de är de som är problemet.

känns ju inge skoj om man ska måsta behöva byta rem så ofta :/
 

Boija

Medlem
1 feb 2010
20
0
1
Västerbotten
Jag har en xtrim 800r- 10 den har tagit en rem på 200 mil med 51mm matta och 21/49 drevning. Har nu satt ett DJ kit på den och är hel nöjd :D