Om skotern har varit inne hos handlaren vid ett flertal tillfällen pga av detta problem så förmodar man att linjering av variatorerna är utförd o även spänningen kontrolerad!!! :bootyshake:är relativt hundra procentig på att dom flesta har för dålig koll på hur remmen ligger i förhållande till sekundären han får aldrig ligga under toppen på skivorna nere i kylflänsarna då växlar inte variatorn som den ska utan går på för tung växel åsså med den kraft som är i variatorn så skickar du den direkt sedan kan ja tycka att de är värdelöst å ha inställningen på skicorna med en mutter i plast som gängorna kan ändras beroende på värmen som blir och som även kan ändras.
sedan har du en lägre drevning oavsett om de är en 44:as eller 38:as matta så behöver ju remmen inte slita lika hårt för att föra vidare kraften då mattan drivs runt lättare
de som hände vid för hög drevning är att skotern går tungt och att remmens påfrästning ökar vid primären då blir de väldigt lätt att den gör att du får en midja på remmen.
sedan så gör i regel variatorkitt alltid oavsett märke att variatorns växling gör de mer skonsamt för remmen och får offtast en längre hållbarhet även av det.
Vart har du köpt momentstaget????har en 09a re 800, osäker hur mycket mycket nerdrevad men den är nerdrevad och momentstag och borrade hål i kåporna och har kört 150mil just nu på samma rem, inte lugn körning.
mycke rullåkning och lössnö. så ännu har ingen rem behövts bytas.
EDIT: 44mm matta.
Högre drevning= större risk för remslir=högre värme utveckling=mer slitage på rem!!!!Kör std drevning, bara för att det blir lättare för motorn med nerdrevat (mindre G kraft i axxet) betyder inte att det blir lättare för remmen.
Varför få spö av en ST 600 i toppfart.
Duells drev är 100% ett Teamdrev.
Duells Carlise 90-803 rem håller 200-350 mil.
Även om en 44 matta går ngt. tyngre än en 38matta påverkar inte det direkt remmen,typ remmen smäller inte av för att du åker 2 på skotern.