Ett bra köp ? Lynx Enduro 500 -02

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Hey, ha aldrig ägt en lynx förut och ska troligtvis köpa en 2002 lynx enduro 500 imårn!
Skulle vilja veta om nackdelar med skotern?
Något speciellt jag skall se då jag åker och ser på den imårrn?
Är det övrigt en bra skoter?
Borde ja byta nå delar på den? den är helt orginal.
skotern är körd 5200km så den borde ju iaf vara i helt bra skick motorvis.

tacksam för svar!

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Ja de är en riktigt fin skoter med bra fjädring, pigg och rapp motor och fram för allt soppa snål! Och den tar sig hyfsat i lössnön...

De du ska kolla på är vell sprickor i boggie/chassie och kolla hur stagen ser ut. Och sen hur mattan är, för dom är inte värst billiga....

Ett TRYGGT köp!!! :D

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Ja de är en riktigt fin skoter med bra fjädring, pigg och rapp motor och fram för allt soppa snål! Och den tar sig hyfsat i lössnön...

De du ska kolla på är vell sprickor i boggie/chassie och kolla hur stagen ser ut. Och sen hur mattan är, för dom är inte värst billiga....

Ett TRYGGT köp!!! :D
okey, men priset skrämmer mig lite :D den kostar bara ~22000kronor eller va än 1900€ nu är men.. så tänkte om de finns nå typfel eller nåt som man skulle se efter med

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
okey, men priset skrämmer mig lite :D den kostar bara ~22000kronor eller va än 1900€ nu är men.. så tänkte om de finns nå typfel eller nåt som man skulle se efter med
Okej men ja tyckte de lät lite billigt...? Men har du sett nån bild på den, för de "övriga" skicket på den kanske inte är nå bra typ, tex huv, buk, dyna osv...

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Okej men ja tyckte de lät lite billigt...? Men har du sett nån bild på den, för de "övriga" skicket på den kanske inte är nå bra typ, tex huv, buk, dyna osv...
jo, men skotrarna verkar vara billigare i Finland en i sverige för tillfället.. Dynan är sprucken.. men inget annat enligt honom.

kevinpeterson

Medlem
26 mar 2010
6
0
1
Tja.. jag funderar också på att köpa en lynx enduro 500-02. skulle vilj veta om du är nöjd med den utanför leden i djuppsnön, eller om det bara är en ledskoter? hur mycket väger den?

BrpLynx

Välkänd medlem
16 dec 2009
196
0
16
Ånge
Tja.. jag funderar också på att köpa en lynx enduro 500-02. skulle vilj veta om du är nöjd med den utanför leden i djuppsnön, eller om det bara är en ledskoter? hur mycket väger den?
Jag har en enduro 500 -01 och den går riktigt bra utanför leden har man en skaplig matta så är ju de ett plus men annars är de bara att gasa:D......och tung är dom inte.

ca18det

Välkänd medlem
26 feb 2005
831
0
16
originalskidorna är ett skämt när de blir mycket snö, stoppade på ett par CTRL-skidor på tjejens och det blev en helt annan skoter.

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Tjenare! Skotern är grymm överallt tycker ja, lätt som fan att leka med i diken, ifall man håller på att fastna i 70cm snö är de bara att skaka på skotern om å gasa uta helvette så e man iväg hur lätt som hälst :D Helt suveräna dämpare! de väger nog inte mycket..

kevinpeterson

Medlem
26 mar 2010
6
0
1
goo:) Blir mer och mer sugen att köpa en.Är den vattenskyld eller luft? eller är det 550: orna som bara har vattenkylning? vad har du för matta på din...? :)

dempa

Aktiv medlem
26 feb 2007
98
0
6
Norsjö
Skönt att höra du är nöjd med skotern, Dikeskörning är en av de roligaste körningarna som finns, där ingår, skråkörning, småhopp, osv, det är super för att lära sej hantera skotern tycker jag, men det finns ju folk som inte tycker om då man kör i dikena, man ska även se upp för bilar ;D haha

Jaa snöskotrarna är mycket billigare i finland än sverige, ett tips om du vill köra typ finskreggade skotrar, köp i finland då

jepp3

Medlem
24 maj 2010
16
0
1
Tjena fundera kanske på att köpa en lynx 500 01. Jag undra om det är en bra första skoter? finns det något särskilt man ska kolla på? Går dom bra?

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
Tjena fundera kanske på att köpa en lynx 500 01. Jag undra om det är en bra första skoter? finns det något särskilt man ska kolla på? Går dom bra?
Motorn i en 500 håller iaf jävligt fint, titta efter insugsgummina..

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
ta med dig startgas och spreja på dom för att se efter läckage. Sen är boggieskenorna ett svagt ställe om man kör hårt, brukar spricka, så det är bra om dom är förstärkta
Annars en mycket fin och rolig skoter, jag är grymt nöjd med min enduro 600