skaplig dator?

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Jag köpte av farsan hans dator för ett tag sedan...

är dom här specsen bra?

Intel pentium 3.41 GHz Quad core
2 GB DDR2 Tror jag
GeForce 9800 GT Crossfire Supported...

Ja typ det enda jag kan :hmmmm2:

vilka spel tror ni den klarar?
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Du skulle haft mera minne i den... typ det dubbla :)
Processorn är det ju inga fel på, grafikkortet vet jag inget om men det verkar relativt bra det med.

Testa ladda ner lite nya spel och kolla hur datorn klarar av dem med olika inställningar.
Du kan ju alltid köra någon utgåva av 3dmark för att få en poäng att gå efter, om du känner för det.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Vet inte riktigt vad du har för processor, då Pentium inte finns i quad-core (bara dual) vad jag vet (Pentium är numera budgetprocessorn i intels sortiment, ovanför Celeron).

Ta och uppgradera minnet till 4gb. Grafikkortet klarar om det nu är en Core2Duo eller Core2Quad med 3.41ghz lätt Crysis på medelhög inställning, eftersom att min Core2Duo 3ghz med 9800GT och 4gb gör det. Source spel (HL2, Left4Dead, CSS) kan du köra på högsta med full AA relativt lätt om man utgår från vad min klarar. En riktigt bra rigg faktiskt, även fast grafiken börjar bli lite väl gammal nu.
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
någon som kan länka till en hyglig dator som funkar att sitta och se film på, helst då att det finns utgång för hd/hdmi. Obs skiter i spel som wow och andra som kräver super grafik. Har ett ps3. Utan en dator som kan spela filmer med bra kvalite och som har någon gig i utrymme, typ 300-1TB
Mvh R
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
någon som kan länka till en hyglig dator som funkar att sitta och se film på, helst då att det finns utgång för hd/hdmi. Obs skiter i spel som wow och andra som kräver super grafik. Har ett ps3. Utan en dator som kan spela filmer med bra kvalite och som har någon gig i utrymme, typ 300-1TB
Mvh R
http://www.inet.se/artikel/1517092/inet-value-gamer

Nåt sånt typ. undviker du bara integrerade grafikkort samt budgetprocessorer så ska det nog gå. Det bästa är dock nästan att bygga en egen, om man känner att man klarar av det...
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Okej, så man får ligga på ungefär 6000:-? hur är det med kompletts grejjer`?
Mitt intryck av Komplett är att det är bra, men en aning dyrare än sina konkurrenter. Det sägs att de har bättre support/lager, men mina intryck av INET's diton har alltid varit att det har aldrig varit värt de extra pengarna.
Om du hittar något likvärdigt någon annanstans så fungerar det troligtvis precis lika bra, undvik bara det mesta av skiten som säljs på typ elgiganten, oftast annonserar dom ut typ att detta är en monster dator med 4gb minne och 1TB hårddisk, och så har den den billigaste processorn du kan hitta... Lite som om nån skoterfirma skulle annonsera ut om en 100l soppatank och en 61mm matta, och sedan visar det sig att dom stoppat i motorn från en BR250.... inte ok helt enkelt....
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Nuja har man städat och röjt som f*n...

Ja här är specifikationerna som jag lovade


CPU typ Intel Pentium 4 550, 3400 MHz (17 x 200)
Moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826-G
Moderkortschipset Intel Grantsdale i915P
Systemminne 2048 MB (PC3200 DDR SDRAM)
BIOS typ Phoenix (11/16/04)


Ja graffakortet
Grafikkort NVIDIA GeForce 9800 GT (512 MB)
Bildskärm Dell E193FP [19" LCD] (H665058HL1BZ)

Ljudkort
Ljudkort C-Media USB Headphone Set

Ja det var nog allt.
Vilket ljudkort kan ni rekomendera i 300-899 kronors klassen
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Vad hade du tänkt att använda datorn till då? Hade du tänkt spela mycket nya spel är det väl processorn som ligger sämst till. Jag hade satsat på ett moderkort med AM3 socket och stöd för antingen DDR2 eller DDR3minnen. Moderkortet som sitter i datorn nu stödjer bara DDRminnen på högst 400mhz. Hade bytt moderkort och satsat på AM3 socket därför att Intels 775or inte är prisvärda.
 

SweZor

Välkänd medlem
23 nov 2009
148
0
16
Vemdalen
Nuja har man städat och röjt som f*n...

Ja här är specifikationerna som jag lovade


CPU typ Intel Pentium 4 550, 3400 MHz (17 x 200)
Moderkortsnamn FUJITSU SIEMENS D1826-G
Moderkortschipset Intel Grantsdale i915P
--------------
Ja det var nog allt.
Vilket ljudkort kan ni rekomendera i 300-899 kronors klassen
Jahaja...

En P4 alltså, helt klart den svagaste länken i denna rigg. Det är en enkärnig processor, gjord på den tiden då dubbelkärniga processorer var sprillans nytt. Motsvarar väl knappt ens den billigaste av normala (ej budget) processorer som säljs idag... klockfrekvensen ska du inte titta så mycket på, en modern 1ghz:are skulle köra i åttor runt den där...

Grafikkortet är väl det enda som är värt något i dagsläget, OEM moderkortet klarar antagligen inte någon nyare processor...
Du kan glömma Crysis iaf, min P4 630 (3ghz, klockad till 3.4ghz blir den som din fast bättre iom HT-funktionen som saknas på 5-serien) klarar knappt att köra Source-spel på halva, flaskhalsar som tusan...

Om du har råd, så köp en nyare processor med moderkort och 2-4gb DDR2 minne. Finns uppgraderingskit med just detta på de flesta datorbutiker på nätet. Det enda bra med att det suttit en P4 från prescott familjen i datorn är väl att nätaggregatet är väl tilltaget (riktiga strömslukare dom där), så du lär inte behöva ett nytt sånt i första taget...

Skulle rekommendera dig att skippa ljudkort just nu, men om du ändå tänker testa att behålla datorn och du av någon anledning inte är nöjd med det inbyggda ljudet så är väl valfritt Creative Soundblaster/X-Fi alternativt Asus Xonar ett bra val.