Förlänga Fst dragon

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Hej.
Har en fst dragon -08
Tycker den tar sig fram kasst i lössnö, den väger ju en del. Men den går kanon bra på led. Men vill även kunna ta mig ut i lössnön och utforska, klättra osv.
Hur mycket kan man förlänga utan "problem" såg att billetx har förlängning från 307 till 345cm är det max? Blir det stor skillnad? Tänkte mig en 44 matta isåfall.

Eller ska man sälja och köpa en summit/rmk/mtx ist? Dock vill jag även kunna köra behagligt på led.

Kom gärna med tips!

//Trogen

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Eller då köper du en Switchback FST som är in princip samma skoter fast längre (365), och sen så byter du matta till 44/51 så tror ja inte den går så dåligt i snön :D

trogen

Välkänd medlem
17 dec 2008
400
0
16
42
Borlänge/Tjärnvallen
Tack för svaren, Vad är skillnaden mellan min fst och en switchback förutom längden, om jag förlänger min till 345 blir det en "switchback" eller är det något som skiljer dem åt? Är switchbacken lättare/mer motor osv osv?

frunilsson

Välkänd medlem
5 feb 2010
116
0
6
Tack för svaren, Vad är skillnaden mellan min fst och en switchback förutom längden, om jag förlänger min till 345 blir det en "switchback" eller är det något som skiljer dem åt? Är switchbacken lättare/mer motor osv osv?
Är de en dragon iq eller vanliga iq? De jag skulle kunna tänka mig är olika är: olika färger och annan fjädring. Min far hade en 07:ans fst iq och den var de ställbara dämpare(clicker) men på sw/b(som han har nu) är de vanliga rydefx.

Flaeskbulle

Aktiv medlem
15 mar 2007
84
0
6
Frågan är ju om det funkar att förlänga en kopplad boggie så långt, iaf. en som är byggd för 307.
IQ 600RR SE har dom ju flyttat på den där "saxen" och klossarna i boggien efter förlängningen.
Nästan bättre att byta till en riktig mountainboggie då tror jag.

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Har inte switchback och vanliga iqn olika spårvidder och attackvinkel på mattan? Osäker på detta.
Är rätt säker på att dom inte har samma dämpare fast det är ju inte så stor skillnad.
Dom kan också ha olika drevning fast det är ju lätt åtgärdat om man skulle vilja ändra.