IQrr går dåligt? hjälp mig!

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
har köpt en rr för några veckor sen och den har gått bra hittilss men efter att jag bytt rem har den börjat gå dåligt, det sitter en ultimax 3 rem på nu, de jag undrar nu är att kan den börja bååa och tappa kraft för att jag kört för länge på jämn gas??? sen är det oxå att förra ägaren skärt upp original slutburken och tagit ut ngt..:hmmmm2: efter att jag stängt av motorn brukar det slå ut lågor. elr bååar det pgd av att jag har felbestyckning? sen är det att jag inte kört på ves olja kan det vara ngt med de?? kollade hur ves portarna såg ut och dom såg lite sotiga ut men tog och rengjorde dom.. blev lite bättre kan vara inbillning.. sen när jag kollade närmare på tändstiften såg det ut som att de var lite aluminium flisor på stiften..? kollade kompet och båda låg på just under 8?? kan det vara att den får för lite luft? blir för varm? :afraid:

hjälp mig ! :sad2:
vad skulle ni göra?
kom med förslag!

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
har ingen aning.. den remmen ska ju passa just till rren? men de har alltid blivit att den börjat båa efter att jag fiskört på låga varv och jämn gas under inkörningen och då jag ska gasa på lite mer så börjar den bååa :S det är väll förgasare på rren?

R

rotax=)

har du kollat upp luftburken? brukar bli hål av drivaxeln som ligger på och nöter,som resulterar att den drar tjuvluft och börjar gå dåligt.

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
tack ska kolla :D men kan det verkligen vara det som gör att de börjar bluddra? och tappar all kraft? det försvinner om jag stänger av den och låter den stå ett tag.. sen äre ju att det kommer lågor och avgassmällar när jag stänger av den? orginal remmarna har inte heller funkat för mig.. det har gått 2 remmar för mig, fast då vare den som satt på när jag köpte den som gick och den var använd och sen vare reserv remmen och den var oxå använd. :D kan det vara fel olja för jag har inte kört på helsyntetisk olja? vesportarna såg ganska sotiga ut :D

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
har du kollat upp luftburken? brukar bli hål av drivaxeln som ligger på och nöter,som resulterar att den drar tjuvluft och börjar gå dåligt.
Har du själv erfarenhet av detta (tänkte eftersom du har en RR)? Eftersom det är det just luftburken, dvs innan förgasarna det går hål så kan som inte motorn få tjuvluft, spelar ju ingen roll för förgasarna om luften kommer från botten av burken eller toppen.... Kanske kan påverka på nått sätt som jag inte tänker på men spontant ska det inte kunna påverka motorgången så grovt. Men däremot är det ju inte bra på så sätt att smuts o skit kan komma in den vägen så läckande luftburken måste ju ändå fixas...

Kör själv med Ultimax 3 rem så det finns en modell som passar IQR, men om du har just den modellen kan du ju bara veta om du matchar artikelnumret på remmen. Vad har förgasarna huvudmunstycken nu?

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
haha nej jag har inga erfarenheter men kan väll grunderna :D men håller på att lära mig :D men de e bra att ni kmr med hjälp :D ska ta och kolla burken ifall de e nå hål i den :D ngt annat som kan vara fel? kan det vara nå fel på just slutburken? vet ej exakt vad förra ägaren gjort med den :D

slapptaskn

Medlem
6 mar 2010
36
0
1
haparanda
har ej kollat vad de sitter för munstycke :D men ska kolla det när jag kommer hem, det är iaf 90-147-4524 som sitter på nu. kan det vara att kolvarna är slutkörda?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
haha nej jag har inga erfarenheter men kan väll grunderna :D men håller på att lära mig :D men de e bra att ni kmr med hjälp :D ska ta och kolla burken ifall de e nå hål i den :D ngt annat som kan vara fel? kan det vara nå fel på just slutburken? vet ej exakt vad förra ägaren gjort med den :D
Tänkte inte på dig utan om "rotax=)" hade haft problem med luftburken, har som sagt svårt att tänka mig att det skulle påverka så pass mycket.... Enda sättet som jag kan tänka mig är om originalhålet i burken inte har fullt flöde utan stryper lite för då skulle bestyckningen bli fel om det helt plötsligt skulle komma mer luft från ett till hål, men originalhålet är så pass stort på IQns burk så det tror jag inte...

Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Remmen du har verkar f.ö vara samma som jag har...

Edit, och ja alu flis på stiften låter ju verkligen oerhört jätte obra så om du kan plocka bort pipan o grenrör och kika in hur kolvarnas sidor ser ut, ännu bättre om du plockar bort toppen och kollar toppen på kolvarna...

rev -03

Välkänd medlem
24 feb 2008
106
0
6
malung
ja flis på stiften låter inte alls bra. jag hade inte åkt en meter till innan jag hade kollat upp det. kan bli mycket dyrare än va de behöver bli.

R

rotax=)

Sv: IQrr går dåligt? hjälp mig!file:///C:/Users/Anv%C3%A4ndaren/Desktop/Foto%200613.j

ja min burk hade nöts ner så hade det flygit in massor med skit och plast också.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Sv: IQrr går dåligt? hjälp mig!file:///C:/Users/Anv%C3%A4ndaren/Desktop/Foto%200613.j

ja min burk hade nöts ner så hade det flygit in massor med skit och plast också.
Snap, jag visste ju att de har haft problem med slitage av burken så jag kunde tänka mig att du hade haft det men det där slitaget var fan rätt grovt... Jag tror iofs ändå inte att den skulle gå kasst är pga tjuvluft eftersom man som inte kan få för mycket luft fram till förgasarna, men den lär nog klart kunna gå dåligt pga all skit som kommer in i motorn för det där var fan ett stort hål...

skotertokn

Medlem
13 feb 2010
8
0
1
Pite

om du har köpt den helt ny, varför den går dåligt är för att den är massor högt bestyckad när du hämtar ut den, du ska bestycka när den ganska mkt efter du har haft den på första servicen

LN22

Medlem
8 mar 2009
28
0
1

om du har köpt den helt ny, varför den går dåligt är för att den är massor högt bestyckad när du hämtar ut den, du ska bestycka när den ganska mkt efter du har haft den på första servicen
Till Skotertokn. Vad kör du på för bestyckning??? Tycker att min går lite fett.