Edge 600 som ryker vitt, kylvätskeproblem?

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
min Edge 600 ryker vitt och luktar glykol men bara när den är kall och har stått ett tag (typ en vecka eller så), efter nån km eller när motorn blivit varm så slutar det..

den har gått varm nån gång och kokat i brist på kylning tidigare i vinter men den verkar inte dricka kylvätska..

nivån ligger i mitten av kylvätskebehållaren kall, ökar aningen när den blivit varm och det är inte onormalt högt tryck i systemet heller (inte mer än att man kan öppna locket försiktigt)
fyller jag upp behållaren till max så trycker den sakta ut vattnet tills nivån ligger i mitten igen och håller sig där..

den går jättefint och lättstartad och stiften är inte blöta eller luktar glykol..
ser heller inget tecken på läckage där jag brukar parkera skotern.

har sett lite olika problem om kylningen på edgen men då verkar dom gå dåligt, problem med varmgång eller dricka vatten. har inget av dessa symptom.

vad tror ni?
 

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Jaa, luktar röken glykol (söt lukt) och är vit så är något på tok.
Försök att få tag i en pump för att trycksätta kylsystemet och skruva sedan av stiften och se om det kommer upp vatten i någon av cylindrarna efter ett tag.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Du lär ha en kass packning nånstans, antingen toppackningen eller cylinderfoten, troligtvis cylinderfoten.... När du öppnar expansionskärlet är det onormalt högt tryck där eller inte? Lustigt om den inte tömmer kylarvattnet men den verkar ju täta efter att motorn blir varm... Nu säger du att röken även luktar glykol så jag antar att den inte betett sig såhär förut? Menar det är ju inte ovanligt att motorn rykar som fan när man kallstartar den ;)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
har för mig att o-ringarna har något med det där att göra, elr är jag helt ute och cyklar?
Inte alls, om det nu är oringarna som sitter i mellan cylindarna och toppen du tänker på? Sitter ju oringarna lite här och var på maskinen ;)
Borde vara den inre oringen till toppen eller packningen till cylinderfoten som sagt, jag skulle börja med att lyfta toppen iaf och kolla...
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
Inte alls, om det nu är oringarna som sitter i mellan cylindarna och toppen du tänker på? Sitter ju oringarna lite här och var på maskinen ;)
Borde vara den inre oringen till toppen eller packningen till cylinderfoten som sagt, jag skulle börja med att lyfta toppen iaf och kolla...
aa precis, det var dom jag menade ;D
 

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
41
Gräsmyr / Umeå
Okej, jag får ta tag i detta nån dag o lyfta topparna o hoppas ja hittar trasiga o-ringar..

jag är väl medveten om att en skoter ryker rejält vid kallstart men inte så mkt att den lägger en vit rökridå ca 1km efter sig, dessutom luktar det glykol utav bara den..
men efter det så är den helt rök o luktfri (bortsett från den trevliga 2-taktslukten)

eftersom det bara blir så när den stått ett dygn eller mer och inte märks när den blivit varm så tror jag mer på att kylvätskan på något sätt rinner in i kröken och förångas där. tändstiften luktar inte heller glykol.

var ute på en två st 5 mila svängar i helgen och inget vatten har försvunnit vad ja kan se.
det är inte så högt tryck i kylsystemet heller, pyser till när man öppnar locket men inte så det sprutar ut.
vätskenivån kall ligger på ungefär 1/3 av behållaren och vid varm nästan full.

Edit: jag tror inte den varit såhär tidigare.. isåfall skulle ja reagerat tidigare..
jag tror detta fenomen började efter att den kokade en gång vid sakta körning efter stenhård led.
(fick fylla på ca 2 liter vatten)