Ni som kör SLP PP skidor, behöver svar..

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
håller med de flesta här! Grymma i lössnö både i bärighet och när man ska svänga dock något nervösa på leden men svänger istället mycket bra! min skoter hade en förmåga att understyra om man körde fort efter leden, nu med slp skidorna så har den fått en tendens att överstyra istället - det går alltså mycket snabbare i kurvorna :D

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Jag kör med slydog powderhound och kan rekommendera dom!
Flyter nå sjukt i snön och hur sköna som helst efter led och om man ligger på rullen sen släpper ner så möter dom snön hur fint som helst.
Nu efter en vinter med dom så är jag mer än nöjd och känner inte av att dom styr dåligt som jag gjorde dom första 5 milen.. men de kan ju ha vart för att det bara var 20cm pudersnö utan botten så snön bara tröcks iväg.
Var inte det du frågade om men...
Kan inte annat än å hålla med!
Körde på SLP PP först men bytte pga spårkänslighet.
Slydog skidorna är Underbar!

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Men hur är Slydog i lössnön i jämförelse med SLP PP?

Det viktigaste för mig är lössnö egenskaperna.

4

426H

En kompromiss är ju annars att skruva på lite kraftigare styrstål på pilot-skidorna. 6-8 tums stål på en kraftig rundstav i mitten och flytta originalstålen till yttersidan så styr dom mkt bättre, och håller dessutom längre. Tycker det är konstigt att brp snålat in och skippat dubbla styrstål på xp.
Men vill man ha bästa styrförmåga när man smyger runt mellan träden i lössnö så funkar ju naturligtvis en skida med djup köl bäst, som tex slp pp. Nya summitskidan som kommer 2011 ser intressant ut oxå.

Koggen

Välkänd medlem
29 jul 2007
186
9
18
Oviken
Slydog funkar kalas i lössnö :)
Iaf den modellen jag hade (finns bara en?)
Aja, modellen hette iaf powderhound och var gudomlig!

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Dom fungerar fint i lössnö.
Provade en kompis xrs 600 alltså samma skoter som min fast han har slp pp och slydogen bär helt klart upp skotern mycke bättre.
Med slp pp så var man tvungen att ha högre hastighet i pudret för att dom skulle flyta på snön.

Erikzon

Välkänd medlem
1 dec 2005
160
0
16
Dom flyter bra i snön men har märkt både på förra skotern (phazer fx) och nuvarande att den vill vobbla väldigt lätt bredvid leden eller om man kör ospårat på en sjö. kommer nog slänga på orginalskidorna över påsk så man inte kör ihjäl sig

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nu har jag hunnit testa slp skidor under en vecka. Som det känns nu skulle jag adlrig vilja köra något annat. Flyter kanon i snön och styr dit man vill. nackdelarna är att dom är lite tungstyrda och lite spårkänsliga. Men överlag så tycker jag att dom är kanonbra. Säger bara köp köp köp :D

Arcticcat f703

Välkänd medlem
9 maj 2009
256
0
16
Sundsvall
Hmm, kan inte hålla med om er som säger att dom är spårkänsliga på hård led, samt ni som säger att skotern har en tendens att "Vobbla" i snön....

Tycket mina SLP SLT är hur underbara som helst till reven....

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Hmm, kan inte hålla med om er som säger att dom är spårkänsliga på hård led, samt ni som säger att skotern har en tendens att "Vobbla" i snön....

Tycket mina SLP SLT är hur underbara som helst till reven....
Men SLP Powder Pro och SLP SLT är inte likadana.

Motorbreath

Välkänd medlem
19 mar 2006
346
0
16
0923
Ni som upplever dem som spårkänsliga: Har ni prövat sätta en distans mellan gummikuddens bakre del och skidan för att lyfta styrstålets främre del ifrån underlaget?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har kört med SLP PP på både F6an och nu på F7an. Har aldrig upplevt dom tungstyrda. Är så sjukt nöjd med SLP PP skidorna så kommer nog ha ett par såna på nästa maskin också, fast ska inte byta på ett tag nu ;)
Däremot c&a Razor skidorna jag hade på Phazern, dom var sjukt tungstyrda när man körde sakta. Stod man till på väg och slet i styret så kändes det som att man skulle knäcka styrstången. Var bara hoppa av skotern och dra i skidkroken.

Lips

Snowmobile Crew
15 okt 2009
188
1
6
Sundsvall
Jag har för första gången kört med SLP PP den här säsongen. Från början kändes det väldigt ovant att styrningen var så pass bra och att risken för en vobbel blev betydligt större. Men nu älskar jag dom! Fungerar riktigt bra i djupsnön och är utmärkta efter leden också. Enda gången jag tycker de kan bli aningen besvärliga är om leden är stenhård, för då blir styrningen otroligt trög och de har en tendens att upplevas nervösa. Men tydligen finns de tre snäpp att ställe de i, mina står i mitten nu och de ska bli mycket mindre nervösa om man ställer dom i det bakersta snäppet. Det ska jag prova!

Lycka till/Lips

edviin

Aktiv medlem
28 nov 2010
66
0
6
Ni som kör SLP PP, hur mycket toe out har/rekomenderar ni?
Toe in kör jag med så mycket bättre efter leder samt djupsnö. Men det är ju vad jag tycker:amuse:

Ont: Har ett par SLP PP skidor på min IQ inga problem alls efter leden. Men det kanske beror på det höga skidtrycket.:ciao:

edviin

Aktiv medlem
28 nov 2010
66
0
6
Hur menar du med att Toe-in är bättre på led och djupsnö?
Tycker att Toe-in ger bättre instyrning samt att Toe-in ökar stabiliteten i höga farter.

Men som sagt,bara vad jag tycker:whistle: