köpråd lynx rave 800 01,02

henkee1

Semi PRO sledder
13 feb 2010
53
0
0
Östersund
Är sugen på att köpa en sån. Men jag har läst lite om rotax 3 serie motorer och då har jag blivit lite fundersam:hmmmm2:
är de någon skoter att köpa eller kommer man få meka hela vintern?
något speciellt man ska kolla på när man köper en sån skoter?
tacksam för svar:hello:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
dom har ju problemet med infettade vev lager som ska fettas om kring 800 mil, men sen är dom inte så mycke sämmre än nån annan. alla märken har ju barnsjukdommar så nog får man ju skruva lite men nog är dom ganska driftsäker

Bagy

Välkänd medlem
10 mar 2007
350
0
16
Söderhamn
Är sugen på att köpa en sån. Men jag har läst lite om rotax 3 serie motorer och då har jag blivit lite fundersam:hmmmm2:
är de någon skoter att köpa eller kommer man få meka hela vintern?
något speciellt man ska kolla på när man köper en sån skoter?
tacksam för svar:hello:
Gillar du att skruva? Köp! Nog för att det är skruva som gäller med dom flesta skotrar MEN det finns värre och bättre.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
annars finns ju enduro 500, 600, 700 också. och dom är ganska mycket driftsäkrare, just 800 snurran är ju ändå inte lika droftsäker för det är tagit ut så mycke effekt ur den. men om du ska ha en 800 så finns ju det ju andra märken

henkee1

Semi PRO sledder
13 feb 2010
53
0
0
Östersund
nja jag vill ju helst inte hålla på skruva hela vintern. Men vilken annan 800 finns det då? edgen?
hur är den om man jämför raven?
så gör man inte ett bra köp om man köper en rave?
är de något speciellt man ska kolla på när man köper en sån skoter?
haha blev många frågor nu. men vill veta så mycket som möjligt om dom för jag är riktig sugen på en sån:)

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Jag har haft en Enduro 700, gick klockrent..

Ända som krånglade med den var att kylarvattnet runnit ur och båda kolvarna for åt helvete..
Annars gick den kanonbra :D

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
verkar ju som att alla 800 har problem förutom arctic då, på polaris verkar ju vevarna gå av och så är det nå med avgasprotarna som kan falla ner i cylindern. och på rotax är det ju vevlagerna som är infettade med ett svindyrt fett som behövs fettas om efter ca 800 mil. arctic är det enda som jag inte hört nå om så dom verkar ju vara bäst.

men lynxen har ju bland den bästa boggien från dom års modellerna, men vill du inte skruva nå mycket så tycker jag att du kanske borde köpa en 600-700 istället, för dom racklar inte lika mycket.

men det finns mycket info här på forumet så sök, du hittar massor om dom modeller du är intresserade av

henkee1

Semi PRO sledder
13 feb 2010
53
0
0
Östersund
tack för svaren:) men en artic säger redan nu och de kommer jag aldrig att köpa;) haha. men men få se om de blir enduro 700 eller raven då....

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men men få se om de blir enduro 700 eller raven då
Om du inte tycker om att skruva så väljer du den sämsta skotern/märket...

Men ingen 800'a är ju just driftsäker, men rotax är ju dom motorer som racklar mest, men man kan ha tur ibland...

Men annars är Enduro'n ett tryggt KÖP! :D

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . motorn kan kollas lite då och så, kolla efter lite fett bakom primären, kolla tändstiften ibland, tanka och kör. Kolla den grundligt under sommaren eller helgen du köper den. Mer än så är det inte. Rotax 800an hölls högt av snowmobile när den kördes i EVOn och MXZan i början av 2000talet. AC 800an kom ju heltiden i rampljuset av ZR600 Greenclickern, och Edge 800an var inte någon större hit över 600an om man jämför hur mkt mer kraft det är i Rotax 800 över 600.. 800mil är för en lycklig jävel 4år, och kollar man hur mkt kostnaden för isoflex är på 4år så är de inte så dyrt.
150kh har "nästan" en 07 800R... eller en -10 800R.. .men tack vare motorstyrningen så är de gamla 800HO iaf många gånger starkare än 800P-tek 05-07

de jag ville komma till var att ifall jag säljer REVen för att backa i tiden lite så faller mitt val på en RAVE800HO alla dagar..

henkee1

Semi PRO sledder
13 feb 2010
53
0
0
Östersund
tack för svaren!:) men om jag köper en Rave och jag håller koll på vilka kolvar jag har i den( för jag har läst att org kolvarna är dåliga), och att jag köper ett par riktiga insugsgummin så borde de inte vara så farligt?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Se till att inte luftburken skallrar när motorn är i drift, (som i rev chassiet) så förlänger du insugsgummits livslängd ytterligare.. , och en RAVE 800 01-02 bör idag ha bytta kolvar minst en gång redan. ;-) men som sagt, när du har tid ta hjälp av någon som kan och kika hur veven ser ut, antingen i sommar eller om du vet att du inte ska ut och köra 3-4dagar. Ser allt bra ut så har du isär och ihop den på 1-2dagar. Det som gör att de tar tid är defakto att vevhuspackningen ska torka.

henkee1

Semi PRO sledder
13 feb 2010
53
0
0
Östersund
låter bra de:) blir mest troligt att köpa en sån om jag inte ändrar mig:)
sen gillar jag när skotern kan gå lätt på rullen och de gör raven om jag har rätt?:rock: