crossfire 800-09 tappar varv

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Min cf 800-09 tappar helt plötsligt varv från ca 8000 till 6700, sitter i ett tag sedan går den som den ska igen. Har någon en aning om vad det kan vara som spökar?:hmmmm:

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
min gjorde också ungefär så och det var en rulle i primärvariatorn som lagret hade farit i

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Det är i lössnö som det skett varje gång, men går inte över bara för att jag kommer ut på led.
En sak t har gått remmar som sata i år 5st. har drevat ner den nu. Då kom jag iallafall ut 3 turer.
Vet att jag har garantin kvar men dom hittar inget

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
en crossfire 8 ska inte äta rem
Har du kollat så det inte är nån motorkudde som är trasig?
du har nått fel på maskinen iaf, kolla med andra åf vad dom säger

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Låter som variatorerna inte är i linje med varandra så den bränner sönder remmarna.
Kan inte butiken/verkstaden du köpte skotern på fixa skotern så måste de ju kontakta KGK motor, dom är ju generalagent för Arctic.
Är så less dessa Arctic återförsäljare!! En kompis hade en cf8 -08 som bara dog när man smygkörde med den, han hade in den på "Verkstad" 5 gånger och dom fixade inte skiten. Han blev less och köpte en ny... Vad gjorde då butiken? fixade dom skotern?! Nej sålde den vidare. Sedan ringde den nya ägaren och frågade om detta fel fanns när han hade skotern...
Så typiskt nu sitter en stackare och kör runt med en ratic som stannar utan förvarning.

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Hade inget prblem med remslitage förra året. Ev så beror slitaget på att mattan börjar bli helt slut och när man åker i lössnö spinner det bara (har dom sagt t mig) och det kan väl kanske stämma för ha blivit svart längst ut på variatorn varje gång (Och i år KAN MAN JU INTE KLAGA PÅ PUDER KÖRNINGEN har bara varit underbar bottenlös puder hela året). Men e en ni challenger 57kam på väg från staterna.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Hade inget prblem med remslitage förra året. Ev så beror slitaget på att mattan börjar bli helt slut och när man åker i lössnö spinner det bara (har dom sagt till mig)QUOTE]

vilket bullshit, spelar väl ingen som helst roll
jag kör själv med ripsaw 38 och får hålla full mutter för att ta mig fram någolunda i detta bottenlösa puder men inte äter den rem för det.
men är linjeringen åt skogen eller en motorkudde trasig så äter den rem plus att motorn vrider sig och då kan
varvtal och remmar fara åt skogen

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Förstår helt vad du menar men mattan e verkligen helt slut. fattas massa kammar och så gott som alla e spruckna på tvären så bara och vika ner dom. så med andra ord snurrar ju mattan så gott som max och när den väl får fäste så blir det en himla påfrestning på remen. dom har kollat linjeringen och massa annat och misstänker nu mattan. så vet inte om det e bullshit. måste hur som hellst ha en ny matta tar mig knappt fram i snö!
TACKAR för alla svar!

Hasse85

Aktiv medlem
25 feb 2010
98
0
6
Storuman
Hade inget prblem med remslitage förra året. Ev så beror slitaget på att mattan börjar bli helt slut och när man åker i lössnö spinner det bara (har dom sagt till mig)QUOTE]

vilket bullshit, spelar väl ingen som helst roll
jag kör själv med ripsaw 38 och får hålla full mutter för att ta mig fram någolunda i detta bottenlösa puder men inte äter den rem för det.
men är linjeringen åt skogen eller en motorkudde trasig så äter den rem plus att motorn vrider sig och då kan
varvtal och remmar fara åt skogen
samma här vilket bullshit att mattan ska slira så remmen pajar. Vilken verkstad/butik har sagt det så jag vet vilket ställe man definitift ska undvika...
Tror också på motor kuddarna.

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
inget fel på dom som jag handlar av helt fantastiska faktiskt. men ang mattan har så saknas flertalet av kammarna och resten är helt slut. så kollar man hast.mätaren när man surfar i snö el klättran med en hastighet av ca 20 km/h så visar den typ 90-110 så det bör ju gälla på lite de gånger mattan får grepp. eller?

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
men har du kollat rullarna som vikterna glider på, för det var exakt så min betedde sig, bara i djupsnön när det gick tungt så tappade den varv och om man då släppte gasen och tryckte i igen så gick den bra i ca 2-3 sek innan den började tappa varv igen, den växlade helt enkel ihjäl sig, och den tuggade även rem då!

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
Hej har en cf 1000 som jag hade samma fel på.. och de var rullarn... den hade olika inslag hela tiden samt att den tappade
varv vid tyngre körning..

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Har min inne på verkstan nu. Hur var det för er fick ni det på garantin? Har ju som sagt förbrukat 5 remar i år oxå.

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
jo jag fick nytt på garantin, inga som helst bekymmer..
har haft stora problem med att den äter remmar mellan 20-30 mil sen är det att byta..
Men jag tror det är löst nu, motorkuddarna är för mjuka så motorn vrider sig..
cf800 vet jag inte hur kuddarna är, kolla de...