Kapa kedja?

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Går det att kapa en länk på kedjan i kedjehuset som man kan göra på t:ex en cross eller är det bara till att köpa en kortare? :)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de går alldeles utmärkt...du går tillväga såhär:
Först räknar du ut hur många länkar som ska bort..sen tar du en vinkelslip och slipar bort en sprint på kedjan..knacka ut den försiktigt med ett don som passar genom hålen..sen tar du nästa sprint..denna kan du inte slipa utan du måste banka ut den.denna kommer gå mkt mkt trögare så man får nästan ta i för att den ska rubbas..sen knackar du inte igenom den helt utan låter den sitta kvar i sista brickan..för ihop kedjan..bankar tebax sprinten genom alla brickor.. sen när du kommit igenom helt så tar du släggan och gör en "krage" på sprintens sida som gått genom kedjan så den inte kryper ut igen..sen är de bara å montera och gasa på:)

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
de går alldeles utmärkt...du går tillväga såhär:
Först räknar du ut hur många länkar som ska bort..sen tar du en vinkelslip och slipar bort en sprint på kedjan..knacka ut den försiktigt med ett don som passar genom hålen..sen tar du nästa sprint..denna kan du inte slipa utan du måste banka ut den.denna kommer gå mkt mkt trögare så man får nästan ta i för att den ska rubbas..sen knackar du inte igenom den helt utan låter den sitta kvar i sista brickan..för ihop kedjan..bankar tebax sprinten genom alla brickor.. sen när du kommit igenom helt så tar du släggan och gör en "krage" på sprintens sida som gått genom kedjan så den inte kryper ut igen..sen är de bara å montera och gasa på:)
En fundering, om man slipar bort även den andra och slår ur den, sen i på nytt med en länk mindre - Kan man inte ta mig-en och bränna på en punkt som agerar nitskalle?
-Kanske är nå härdning som släpper, vad vet jag..

R

RevMan

Går inte speciellt bra att svetsa i kedjan så det är nita om med kulhammare och slägga som gäller.

sweaper

Aktiv medlem
27 jan 2010
86
0
6
I min mening helt meningslöst att slipa sönder nån sprint. Använd ett större drivjärn först och knacka ner sprinten så den ligger jäms med yttersta brickan. Ta sen det mindre drivjärnet och knacka ut sprinten. Om du sedan skulle behöva en längre kedja kan du ju förlänga den också ;) Behövs inte svetsa nått....