Då är det väll lämpligt att bjuda in atv åkare (som dess utom är villiga o betala för sej) så dom kan fortsätta åka där skadan redan är skedd får dom en led så minimerar vi ju skadorna på andra ställen.
Visst är det så, på de leder där man utfört markarbeten av olika slag med grävmaskin mm och kanske t o m barkat/grusat, dock är det inte många % av våra leder runtomkring kust och inland som har underarbete som redan påverkat naturen och har slitagemottaglighet för ATV körning av nöjeskaraktär.
De allra flesta leder är ju dragna utan markarbete dvs under barmarksperioden så går det oftast inte att se någon "skada som redan är skedd".
Ta hand om dem under kontroll, anvisa lämpliga sträckningar, ofta skogsvägar med kortare ledavsnitt (men vad säger markägarna, 20 ATV som kört offensivt efter en skogsväg ställer ju till med en del) och styr dem mot områden där det är mera lämpligt.
ATV borde sorteras in under de regler som gäller för övriga offroadverksamheter, kolla med t ex Bengt Sigehult , Jeep Team Sweden mfl hur de arbetar
http://www.jeepsweden.net/
Där går det t ex att hitta lämpliga områden för offroadkörning under barmarksperioden med hjälp av en interaktiv karta, ofta gama övningsområden för militären osv.
Kolla med Snofed vad de tycker och tänker också för det ärt ju bra att samtidigt agera på samma sätt över landet, hursomhelst så är det ju regelverket som gäller, tyvärr följs det ju inte av en del snöskoterförare så varför ska ATV drivers bry sig egentligen, kanske lika bra vi sätter oss ned och väntar på förbuden.
Nej, det går inte, ATV är precis som skotern var till en början ett arbetsredskap, utvecklingen kan ingen stoppa om man nu inte gör det globalt så att den blir mer och mer nöjesredskap är bara naturligt, för den delen kommer jag i alla fall att ta diskussionen med de som kör ut i skogen med ATV för att plocka blåbär (jo det har faktiskt hänt, t o m de som kommer med laddad älgstudsare, parkerar under tornet och kliver upp, dock har denne naturligtvis ingen älgstudsare att ladda mer....