Skoter o atvled

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Kan inte finnas många km vinterled i Sverige som tål ATV körning i nöjessyfte utan att bryta mot befintliga regelverk.

Har inget emot ATV men de får inte blandas in i ledargumenteringen så att utomstående behandlar snöskoter och ATV i samma "fordonsgrupp", då är vi illa ute så det gäller att de intressegrupper som förespråkar ATV körning i nöjessyfte håller sig på "mattan" för att inte säga mestadels i grusgropen och skogsvägar än så länge.

Hanteras det efter lokala förutsättningar och opinion finns inga bekymmer och om man inte gör misstaget som med skoteråkningens "explosion" att låta det för fort gå för långt på en del håll så löser vi detta själva efterhand

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Nja där håller inte jag riktigt med.Att samhället säjer att ca 100000 atv ägare inte får utöva sitt intresse tror du att dom fogar sej efter det...............knappast.
Idag har vi en hel del atv som trafikerar både skoterleder,vandringsleder,teräng mm.
På en del ställen blir det konflikter eller snarare på många ställen.
Jag känner igen mej i deras sätt o agera man får inte köra men gör det endå många vet inte vart man kan köra utan att ställa till skada på marken.
Jag tror att det är dags att vi inom skotersidan tar o utvecklar våra leder till att sammutnytjas skoter på vintern o atv på sommaren naturligtvis bör man kanche inte dra atvlederna på tex myrmarker eller i annan känslig teräng.
Tkl går att komma runt o jag kommer o sätta mej in i möjlighetena inom kort o jag kommer o jobba för att det blir nästa stora steg i klubbarnas utveckling för det handlar om ifall klubbarna ska överleva o utvecklas eller dö o avvecklas.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag känner igen mej i deras sätt o agera man får inte köra men gör det endå många vet inte vart man kan köra utan att ställa till skada på marken.
Jag tror att det är dags att vi inom skotersidan tar o utvecklar våra leder till att sammutnytjas skoter på vintern o atv på sommaren naturligtvis bör man kanche inte dra atvlederna på tex myrmarker eller i annan känslig teräng.
Tkl går att komma runt o jag kommer o sätta mej in i möjlighetena inom kort o jag kommer o jobba för att det blir nästa stora steg i klubbarnas utveckling för det handlar om ifall klubbarna ska överleva o utvecklas eller dö o avvecklas.
Det är precis vad jag menar, ta hand om dem nu, inte sedan för kör de redan från början i "herrans tukt och förmaning" så löser det sig efterhand, frågan är om de ideella krafterna räcker till att ta hand om dem.

Det är defintivt dags att "going business" för många klubbar om de skall överleva i framtiden med det är stora steg som få är redo att ta då det knappast finns pengar att ta en affärsrisk med utanför de stora turistcentrana

Deesutom är det en helt ny arena som kräver många rockader inom klubbarna, gammalt mot nytt brukar ju skapa intressanta och långvariga låsningar.

Dock, håller helt med dig, vi måste ta hand om ATV:s på ett professionellt sätt redan nu så de inte skapar problem, har själv jagat nöjeskörande ATV redan för ca 10 år sedan efter deras framfart på en mager tallhed, spåren syns ännu efter dem och då körde de bara en gång där

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Då är det väll lämpligt att bjuda in atv åkare (som dess utom är villiga o betala för sej) så dom kan fortsätta åka där skadan redan är skedd får dom en led så minimerar vi ju skadorna på andra ställen.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Då är det väll lämpligt att bjuda in atv åkare (som dess utom är villiga o betala för sej) så dom kan fortsätta åka där skadan redan är skedd får dom en led så minimerar vi ju skadorna på andra ställen.
Visst är det så, på de leder där man utfört markarbeten av olika slag med grävmaskin mm och kanske t o m barkat/grusat, dock är det inte många % av våra leder runtomkring kust och inland som har underarbete som redan påverkat naturen och har slitagemottaglighet för ATV körning av nöjeskaraktär.
De allra flesta leder är ju dragna utan markarbete dvs under barmarksperioden så går det oftast inte att se någon "skada som redan är skedd".

Ta hand om dem under kontroll, anvisa lämpliga sträckningar, ofta skogsvägar med kortare ledavsnitt (men vad säger markägarna, 20 ATV som kört offensivt efter en skogsväg ställer ju till med en del) och styr dem mot områden där det är mera lämpligt.

ATV borde sorteras in under de regler som gäller för övriga offroadverksamheter, kolla med t ex Bengt Sigehult , Jeep Team Sweden mfl hur de arbetar http://www.jeepsweden.net/
Där går det t ex att hitta lämpliga områden för offroadkörning under barmarksperioden med hjälp av en interaktiv karta, ofta gama övningsområden för militären osv.

Kolla med Snofed vad de tycker och tänker också för det ärt ju bra att samtidigt agera på samma sätt över landet, hursomhelst så är det ju regelverket som gäller, tyvärr följs det ju inte av en del snöskoterförare så varför ska ATV drivers bry sig egentligen, kanske lika bra vi sätter oss ned och väntar på förbuden.

Nej, det går inte, ATV är precis som skotern var till en början ett arbetsredskap, utvecklingen kan ingen stoppa om man nu inte gör det globalt så att den blir mer och mer nöjesredskap är bara naturligt, för den delen kommer jag i alla fall att ta diskussionen med de som kör ut i skogen med ATV för att plocka blåbär (jo det har faktiskt hänt, t o m de som kommer med laddad älgstudsare, parkerar under tornet och kliver upp, dock har denne naturligtvis ingen älgstudsare att ladda mer....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ett annat problem som kan uppstå av atv-körning på skoterleder sommartid, är att många skoterhatare, medvetet eller omedvetet, förknippar markslitaget till snöskoterkörningen.
I dag så är en ogrävd och obarkad skoterled, det bästa beviset vi har, på att snöskoterkörning på snö har ytterst liten påverkan på markslitaget, eller egentligen inte alls.
050925_vittjakk2..jpg
Hur skulle det ha sett ut på detta ställe, med atv-körning sommartid ?
För att inte tala om vild och ohämmad fotvandring sommartid !