Vilket utförligt svar, kan tänka mig att det hjälper TS en hel del..
Klart som fanken en F7 funkar i lössnö, det gör en yamaha srx också. Men kör grabben mest i lössnö bör han varken ha en F7 eller en SRX, för du kan inte anta utifrån det han skrev att han kör 60/40. "Mest i lössnö" kan betyda allt ifrån 51/49 till 98/2 och utgår man ifrån det så är en crossover ett bra alternativ.
Kollade upp lynxen på en sida där stod de att den hade 140 hk? och 51mm kammar. Om det stämmer är det en jävligt bra mountain maskin även fast den e gammal så jag tycker att du ska ta lynxen men den är nog inte särskilt skoj att köra på spår. xD
Återigen, spekulera inte. Lynxen var inte direkt den bästa lössnömaskinen då det begav sig, dock helt klart kompetent. RMK och MC, och till viss del även summiten var samtliga bättre alternativ utanför leden eftersom Rangern endast hade 365 lång matta. Däremot var lynxen bättre anpassad för leden med bl.a annan bredare framvagn och mer ledanpassad dämparsättning osv. Skulle vilja säga att sätter man en 51mm matta på en Renegade eller SKS/Switchback så får du nog en maskin ganska likvärdig Rangern.
Till TS. Försök provköra maskkinerna du är intresserad av och bilda dig en egen uppfattning. Sen får du fråga dig själv vad du prioriterar mest, led eller lössnö. Är det 50/50 så välj en kort maskin med 44 matta. Är det snarare 60-70% lössnö men du gillar ändå att pressa efter led så välj en crossover typ SKS, Renegade eller Ranger. Bryr du dig knappt om ledkörning så välj RMK, MC, Summit eller Rangern. Men som sagt, prova helst gärna flera alternativ.