Iq 600 ho -07 som käkar rem!

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Det är primärvariator som är felet. En bekants IQ 600 -07 och min kusins IQ shift -08 käkade också rem till en början, men båda fick ny variator på garanti och då var remproblemet borta! Problemet är att variatorn inte växlar tillbaka helt så den ligger och slirar på remmen hela tiden, därför dom fransar.

Tråkigt för sig dock som inte har garanti, en variator är inte det billigaste.
Låter inte allt för roligt:(, men att remmen blir så varm måste ju vara nått annat fel eller?

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Låter inte allt för roligt:(, men att remmen blir så varm måste ju vara nått annat fel eller?
Remmen blir ju varm av att variator ligger och nöter på den när den inte går tillbaka som den ska.

Men för säkerhetsskull råder jag dig att låna en variator från en annan om du har möjlighet så jag inte lurar dig att köpa en variator i onödan, vilket inte skulle vara så roligt. Men jag är 99% säker då jag med egna ögon sett två st som gjort exakt samma sak. En del av P-85 variatorerna på nyare Polaris hade fabrikationsfel, mellan vilka årsmodeller lämnar jag osagt.

Hundbert: Det har stor betydelse på hur remmarna håller om man kör in dom eller inte! När jag körde med srxen struntade jag i att köra in en ny rem och det sved sen när den gick i bitar efter 50mil. Monterade på en ny rem som jag körde in ordentligt och den har passerat 200mil och ser nästan ut som ny.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Om du beställer från usa så kostar en ultimax 3 rem 670 kr, en originalrem 3211115 till dragon 800 kan du annars köpa, dom håller oxå bra. Den remmen kostar 1250 i usa och 1900 i hos polaris åf i sverige. (har tidigare kostat 2500 men dom har sänkt priserna) Har kört långt över 200 mil med 115 remmen i min 800 å då var det inte särskilt snälla mil..

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Om du beställer från usa så kostar en ultimax 3 rem 670 kr, en originalrem 3211115 till dragon 800 kan du annars köpa, dom håller oxå bra. Den remmen kostar 1250 i usa och 1900 i hos polaris åf i sverige. (har tidigare kostat 2500 men dom har sänkt priserna) Har kört långt över 200 mil med 115 remmen i min 800 å då var det inte särskilt snälla mil..
Så länge den hårdare remmen inte fransar upp sig så är de ju värt pengarna.

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
vilka kåpor menar du?

Har du satt nå nät eller liknande där luckan var tidigare?

Nej inget nät. Behövs inte.

Med "kåpan" PÅ Sekvariatorn menar jag den runda metallringen som är skruvad fast på variatorn för att täcka över själva spåren som gör att luften får cirkulation. Ringarna (Sitter på bägge sidorna) är till när man är ute efter toppfart vad jag har förstått.

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Nej inget nät. Behövs inte.

Med "kåpan" PÅ Sekvariatorn menar jag den runda metallringen som är skruvad fast på variatorn för att täcka över själva spåren som gör att luften får cirkulation. Ringarna (Sitter på bägge sidorna) är till när man är ute efter toppfart vad jag har förstått.
Ska kika på den imorn, trodde först du menade luckan som är i kåpan strax under knät på vänster sida!

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Lånade ett linjeringsverktyg idag och dom verkar då vara rätt inställda! (tyvärr) vad f*n kan det vara nu då?:hmmmm2:

Ska försöka klämma dit ett ventkitt så fort som möjligt, sen kanske det blir nerdrevning också!

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Enligt hörsägen så ska remmarna från Yamaha Phazer och Venture light passa på Iq 600. Ska hålla bättre och kosta mindre.

Jaacob

Välkänd medlem
22 okt 2009
560
0
16
Luleå
Har börjat köra in ultimax remmen nu så vi får väll se om den brinner upp i påsk eller inte..
Om den gör det så kanske det blir en phazer rem istället :)

Tokig

Välkänd medlem
1 jan 2000
698
1
18
Västerbotten
Lånade ett linjeringsverktyg idag och dom verkar då vara rätt inställda! (tyvärr) vad f*n kan det vara nu då?:hmmmm2:

Ska försöka klämma dit ett ventkitt så fort som möjligt, sen kanske det blir nerdrevning också!
Ja även den kåpan ska väck.