Summit 00:a Tappar drivningen ibland??

Dannegr

Medlem
24 mar 2010
12
0
1
Hej! Jag har en summit 700 som håller på att gå sönder.... Tre gånger har följande hänt:
Jag är ute och kör och plötsligt slutar det att driva på mattan. Motorn rusar upp i varv innan man
hinner släppa gasen och sen när den börjar närma sig tomgångsvarv så smäller det till och drivningen är tillbaka. Har haft upp kedjehuset men där såg det ok ut. Vad kan det vara som kan tvärsläppa så där för att sen kunna fungera igen? Det är ju ingenting som har rasat helt. Kan tillägga att det har skett under lössnökörning alla gångerna, på led är det bara att piska på. Har ni några tips på vad det kan vara? Tack på förhand! / Daniel
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Tror det kan vara drivhjulen som slutar driva!
Är mattan nog spänd?
Antar att det inte sitter non-slip på den :)
 

Dannegr

Medlem
24 mar 2010
12
0
1
Mattan är nog spänd. Det har aldrig rappat till som det kan göra vi löst spänd matta. Om jag försöker förklara lite mer... te x första gången det hände så körde jag på en sjö i lössnö och hittade en lämplig snökulle för att göra ett litet hopp. När jag landade slog drivningen av helt och jag höll på att trilla över styret pg a att det "självbromsade" då motorn inte drev mattan. Tummen satt givetvis kvar på gasen så motorn tokvarvade. Medans jag bökade mig tillbaka på sadeln så hann jag konstater att "nu gick nog kedjan av". Men när motorn gick ner i varv så small det till litegrand och jag förstod direkt att drivningen slog till igen så det var bara att försiktigt köra därifrån. Det jag inte fattar är vad som kan toksläppa sådär utan att helt gå sönder.
 
R

RevMan

sitter variatorbulten fast? sitter variatorbrickan åt rätt håll?
 

slevin

Aktiv medlem
23 okt 2008
54
0
1
Skellefteå
hur ser glidlagren i sekundärvariatorn ut? När du lättade i hoppet växlade variatorn ut max och skivan gick inte tillbaks utan ställde sig lite snett/hakade fast i ytterläge. smällen du hörde en stund efter är variatorn som slår ihop igen?
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
hur ser glidlagren i sekundärvariatorn ut? När du lättade i hoppet växlade variatorn ut max och skivan gick inte tillbaks utan ställde sig lite snett/hakade fast i ytterläge. smällen du hörde en stund efter är variatorn som slår ihop igen?
Låter som det mest troliga problemet.
 

Dannegr

Medlem
24 mar 2010
12
0
1
Tack för visat intresse. Variatorbulten sitter fast och variatorn renoverades förra året, kommer inte ihåg exakt när jag gjorde det, men jag har iallafall kört förra vårvintern och den här vinter fram tills nu utan problem....
Så glidlagrena är inte gamla. Andra gången detta problem hände så hoppade jag inte utan låg och flöt i lössnö. Jag hade nog ganska mycket gas, men det var inte fulla spjäll och det var inte under acceleration. Den bara slutade driva och precis som förra gången så slog driften till direkt då motorn varvade ner. Dessutom så satt jag nu fast och var tvungen att ge full gas för att ta mig till leden men den gången gick det bra.....
 

Bjarven50

Välkänd medlem
6 jan 2005
196
0
16
Bodträskfors
Tycker det låter som om det är nått i transsmisonen i alla fall ... kedjan slak eller kedje spännaren som krånglar ... precis så där kan tex polaris bete sig när vajern till backen går lite trögt ... den "missar" lite och när varven sjunker så slår den till igen.
 

Dannegr

Medlem
24 mar 2010
12
0
1
Har också tänkt på kedjan, men om den är för slak så borde det väl "rappa" vid gaspådrag och inte som nu släppa helt i några sekunder för att sen få fäste igen. Jag har även haft upp kjedjehuset och det låg då inte en massa metallspån där så.....
Jag vet inte..... Jag återkommer hela tiden till: vad kan toksläppa på det där sättet för att sedan fungera igen. För då det händer så tänker man verkligen " djäv... nu rasade något " Det är som att något glider ur position vid tung belastning " lössnökörning " snarare än att det "rappar". Jag har mekanisk back på skoter, ett fjäderbelastat drev som man bänder ut för att haka i ett annat drev och därmed reversa. Trodde faktisk när det hände första gången att jag råkat stöta till backspaken med benet så att den hamnade i ett mellanläge men så var det ju inte...
 

Dannegr

Medlem
24 mar 2010
12
0
1
Tankarna far mer och mer åt det håll som en del av er varit inne på. Det kanske är något vid variatorn ändå. Det är väl det stället det kan släppa så där utan att rasa. Jag kommer inte ihåg när jag böt remmen senast och det har inte blivit så många mil de senaste åren men den kanske börjar bli hård och gammal. Den känns "glansig" efter sidorna. Kan det vara så att en gammal rem kan slira så där i variator utan att gö sönder? Den ser inte dålig ut, det enda är som sagt att den känns glansig men man försöker ju hitta något fel :) Så nu blir det ihop med kedjehuset, ny olja och en ny rem så får man väl köra på och se vad som händer.... Men vad tror ni om remmen?