Min Trapper 602a från ´80 släckte stift som i förbannade mängder tills jag bytte tändsystem, var Bosch ´79 brytare tidigare men nu kör jag men nu har jag ´87 panthera 503 Alpine Nipindenso system -inte ett stift bränt sen dess! :biggrin1:
Grizzlyn släckte stift innan jag bytte kolvar i den, den hade tappat ringarna, hur fan den lyckats med det vet inte heller duellaren i happis :hmmmm:
Jag tror nog att dessa har med i görningen:
Komp fel, avstånd på tändläge, för mkt olja, fel bensin typ, och hur man kör. :hmmmm:
Och moffa är en bit in på specialist på tändstiftens funktion och han har berättat nångång åt mig det där men har som glömt bort det, men det kan var temperaturen också, kör med BR8ES i Grizzlyn men det ska vara BR7ES då den tål mer värme men ändå så vill inte stiftet hålla då den höjer motor temperaturen, BR8ES sänker motor temperaturen då den har ett annat sätt att tända på, det har men milli-sekunder att göra hur tidigt eller sent den ska tända.
Så tempen kan också få stiftet att dö.
Det moffa sa att som händer i stiften är att antingen backeliten eller vad det är kan spricka i värmen eller spricka pga att motor tempen växlar för mycket, även att ledaren kan brännas av tempen och kortslutas, som sakt minns jag inte då jag inte vart till han på länge nu och har inte kunna prata med han heller, hade tänkt åka dit i slutet av sommaren