Varför "släcks! tändstift?

grop

Välkänd medlem
Exakt vad är det som händer när man släcker ett tändstift? Får för mycket bränsle en orsak men varför ska ett tändstift inte klara av det? Eller är jag helt ute och vimsar?:hmmmm2:


Så detaljerad och väl genomtänkt förklaring som möjligt önskas.:nerd:
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Har jag också funderat på. Vissa maskiner släcker ju stiften skitlätt typ 440isar medans andra typ min f7 motor är omöjlig att släcka stiften på fast man dränkt den i soppa.

Har de nå med kompet att göra kanske?

/ Johan
 
4

426H

Tror det oftast beror på för fet oljeblandning när stiften släcks. 440isar är optimerade för racing och man kan få en del problem vid annan typ av körning, tex släckta stift. Finns förresten en klistrad tändstiftstråd här ovanför.
 

macke117

Aktiv medlem
12 sept 2009
84
2
6
Östersund
Min Polaris Ultra -97 släcker stift. Detta kan hända efter någon timmes körning i varierande hastighet. När man tar ur stiften så har de helt perfekt färg och är inte svarta och sotiga. Vad är fel?
 
Reactions: Barre

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Kolla min yamaha 440 stx hade skurit på ena cylindern den gick tills den blev riktigt varm sen dog stiftet på högern
 
N

N_w

Vad jag har fått hört är att största anledningen är överflöd av olja som 426H säger. Och där har man ju förklaringen varför de händer ofta på 440:in pga att de blandar 3-3,5% olja
 

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Detta kan oxå bero på att du kör fel soppa :S 98 Oktan är oftast det 440:sar ska gå på..
 

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Ja men .....Vad är det som händer med stiftet.....Finns många olika orsaker till att stiftet pajjar......Men vad är det som pajjar...typ kortis pga slaggbildning inne i stiftet(eller)..Någon som kan vetenskapligt berätta....
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Släckningen beror på att det blir så mycket sot på stiftet så strömmen går egenom sotet istället för att hoppa mellan elektroderna. Detta kan bero på för fet blandning, fel värmetal (ett för kallt stift), eller taskigt programerad motor. Många insprutningsmotorer är känsliga om man rör gasen innan de blivit varma. Alltså om du startar, sen juckar på gasen utan att åka iväg ut på leden. Samma på många bilar idag, pga. stiften ska hålla 10-12 tusen mil, då kör tillverkaren med kalla platinastift, men de funkar skit om motorn aldrig får bli ordentligt varm. På min maskin har jag problem om jag ska dra familjen i pulka i låga farter på våren i värmen med de stift som funkar kanon när jag åker själv på vintern och kan låta maskinen andas ut :) måste köra med varmare stift på våren, kör jag med de stiften på vintern så spikar det och jag tappar laddtryck. Att starta min skoter i garaget och köra upp den på släpet och sedan stänga av den, slutar oftast i stiftbyte om jag ej låter den bli helt varm.
 

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Har ett par släckta stift i garage, går det att återuppliva dessa med en stålborste elr liknande för att få bort sotet och få strömmen att gå normalt igen?
Eller finns det nått annat sett?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Har själv ägt en stift-ätande 440 så man har lärt sig en del ^^ men efter nerbestyckning, lite varmare Champion stift (NGK tål ingenting motför t.ex champion) och rätt varmkörning hade jag aldrig problemet nå mer. Grejen var att rycka igång den hålla den vid liv försiktigt med primern sedan låta den stå på tomgång utan att ens tänka på att röra gasen första halv minuten eller så sen kunde man hålla den under inslag en stund tills man hörde att den gick rent då vare bara att smyga iväg. Och jodå skitlätt att återuppliva dom, bara spruta startgas på/i dom till det runnit ut massa svart sen torka dom torr. :)

Tror dock inte att de har något med sot att göra då jag kunde stoppa i ett par helt nya NGK, starta och lyckas släcka dom inom 1min. Och på den tiden har dom inte ens fått färg på sig, utan jag gissar på att det blir så mycket bensin koncentrerat på just stiftet att det blir en "hinna" på de och då hoppar inte gnistan mellan elektrod och sid-elektrod längre.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Min Trapper 602a från ´80 släckte stift som i förbannade mängder tills jag bytte tändsystem, var Bosch ´79 brytare tidigare men nu kör jag men nu har jag ´87 panthera 503 Alpine Nipindenso system -inte ett stift bränt sen dess! :biggrin1:
Grizzlyn släckte stift innan jag bytte kolvar i den, den hade tappat ringarna, hur fan den lyckats med det vet inte heller duellaren i happis :hmmmm:

Jag tror nog att dessa har med i görningen:
Komp fel, avstånd på tändläge, för mkt olja, fel bensin typ, och hur man kör. :hmmmm:
Och moffa är en bit in på specialist på tändstiftens funktion och han har berättat nångång åt mig det där men har som glömt bort det, men det kan var temperaturen också, kör med BR8ES i Grizzlyn men det ska vara BR7ES då den tål mer värme men ändå så vill inte stiftet hålla då den höjer motor temperaturen, BR8ES sänker motor temperaturen då den har ett annat sätt att tända på, det har men milli-sekunder att göra hur tidigt eller sent den ska tända.
Så tempen kan också få stiftet att dö.
Det moffa sa att som händer i stiften är att antingen backeliten eller vad det är kan spricka i värmen eller spricka pga att motor tempen växlar för mycket, även att ledaren kan brännas av tempen och kortslutas, som sakt minns jag inte då jag inte vart till han på länge nu och har inte kunna prata med han heller, hade tänkt åka dit i slutet av sommaren :eek:
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Har själv ägt en stift-ätande 440 så man har lärt sig en del ^^ men efter nerbestyckning, lite varmare Champion stift (NGK tål ingenting motför t.ex champion) och rätt varmkörning hade jag aldrig problemet nå mer. Grejen var att rycka igång den hålla den vid liv försiktigt med primern sedan låta den stå på tomgång utan att ens tänka på att röra gasen första halv minuten eller så sen kunde man hålla den under inslag en stund tills man hörde att den gick rent då vare bara att smyga iväg. Och jodå skitlätt att återuppliva dom, bara spruta startgas på/i dom till det runnit ut massa svart sen torka dom torr. :)

Tror dock inte att de har något med sot att göra då jag kunde stoppa i ett par helt nya NGK, starta och lyckas släcka dom inom 1min. Och på den tiden har dom inte ens fått färg på sig, utan jag gissar på att det blir så mycket bensin koncentrerat på just stiftet att det blir en "hinna" på de och då hoppar inte gnistan mellan elektrod och sid-elektrod längre.
Jag kör med NGK och visst ibland kan dom vara riktigt jävliga men tycker att när väl skotern går så fungerar stiften, bara man inte är för mkt på att pumpa på gasen, då bränner den stiftet i den växlande temeperaturen. Farsan kör med Champion stift och jävlas aldrig! Men en 503 fungerar ju ändå på ett annat sätt ändå... Ska testa Champion nån gång då jag har fått rekemendation på dom, Grizzlyn ska tydligen fungera bäst med Champion har jag hört av två andra Grizzly ägare. Ska kolla vilket stift som är bäst för 503an...