renovera vevaxel ????????

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
åneeej, knastret lossnade, cylindern ,kolven åt h-vete, så nu står jag här ivrig att få ta isär blocket , och kolla om veven har klarat sig, ja just det toppen rök också.

men efter att ha försökt skaffa mig information om hur man gör, läst en massa trådar om detta om alla olika fetter , oljor moment samt olika former av loctite man skall andvända, så är jag redo att vika ner mig, och tvingas lämna ingrejerna.

frågan är då alltså om det inte finns någon arbetsbeskrivning att följa, där kanske de allra viktigaste sakerna tas upp. gryyyymt tacksam för svar, mvh DUTTEN. ps. det borde ju finnas med tanke på att alla runt omkring säger att rave 800-01 är världens sämsta skoter. mvh DUTTEN..

grop

Välkänd medlem
OM du tvekar på att plocka isär/renovera själv- Ett väldigt bra hjälpmedel är att fotodokumentera ALLT och om man är osäker så lägger man det åt sidan och lägger upp en fråga på det här forumet. HÄr finns all kunskap du kan tänka dej behöva. Ibland så kan man inte göra allt själv, tex då du inte har de rätta verktygen. Men det går alltid att få en snabbhjälp på någon verkstad. Tro mej de är otroligt hjälpsamma bara man fråga på rätt sätt. När jag renoverade min motor fick jag t.o.m. komma in i verkstan och pyssla lite där då jag skulle snygga till en cylinder. En annan firma tog lös variatorskivan åt mej utan kostnad.
Så länge man inte har brottomt eller inte är rädd för att fråga så går det mesta bra.

grop

Välkänd medlem
Naturligtvis måste du själv avgöra hur mycket du klarar av. Alla måste ju börja i någon ände. Så länge du vet hur något fungerar teoretiskt så finns det stora möjligheter till att du ska klara av det praktiskt. Det handlar ofta om att våga.

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
hyffsad koll,grejen var bara vilket fett som skall vara var, det verkar vara olika sorter, mängd och var man bäst handlar grejerna, samt vilken tätningsmassa som man ska ha till blockhalvorna skruvningen är jag inte orolig för,bara så man får rätt grejer på rätt ställe, verkar vara ruskigt viktigt, om man läser bland trådarna, mvh DUTTEN.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
hyffsad koll,bara så man får rätt grejer på rätt ställe, verkar vara ruskigt viktigt, om man läser bland trådarna, mvh DUTTEN.
Klart som Fan det är viktigt att alla delar måste vara på rätt plats!:shocked::afraid:

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
tack, efter det inlägget, känner jag mig mycket lugnare vad gäller att, ta i sär fetta in kolla, andvända rätt grejer, samt kanske dra skruvarna i rätt ordning,samt med rätt moment, det kanske var runt detta jag kände, eller känner en viss osäkerhet, så tack för det hjälpsamma inlägget, mvh DUTTEN.

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
alltså, grundfrågan var den om det fanns, nån form av manual/arbetsbeskrivning som man kan följa där kanske de viktigaste sakerna man skall tänka på tas upp. mvh DUTTEN när det gäller att renovera vevaxeln på en rave 800-01.

grop

Välkänd medlem
Googla som en idiot så brukar man kunna hitta allt till slut. Borde ju finnas till din maskin också. Jag har fyllt en hel pärm med över 100 sidor till min Lynx 3900 -88. Allt från sprängskisser instr.böcker och verkstadshandböcker. Du har ju betydligt nyare maskin så då borde det vara enklare att hitta.

DUTTEN

Välkänd medlem
4 sept 2008
258
0
16
UMEÅ
okey,det var det jag hade hoppas att slippa, men det är väl bara att göra så, mvh DUTTEN