vilken olja?

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
hej.
har en skidoo 700 motor från -02 med avgasportar..
vilken olja ska man hälla i en sån?
har förut kört polaris utan portar så det va ju bara hälla i vad som hälls dom smörjde,
men med portar är det väll mer känsligt?
/N:painkiller:

D

Draken

Jag körde min gamla lynx 700 -01 på statoil low smoke halvsyntet i 4-5 säsonger utan bekymmer.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Medans Lantmanna i Piteå sålde Ski-doo så sa dom att jag lika gärna kunde köra på Agrol halvsyntet för 240 spänn/4 liter som Brp:s egna.
Gjorde så i 3 år och det gick alldeles utmärkt!

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
jag har kört på det som funnits tillgänglit.. t.ex. OK,s low smoke 2T (low smoke up yours..) och Statoils. kan inte säga att jag märker någon skillnad på nån av dom, och ja jag har också rave portar :p

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
kör med ok's skoter tt, har kört med den i 3-4 år utan problem än så länge

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Har kört mina skotrar på de som funnits närmast till hands, så de har blivit både skoter tt, statoils motsvarigheter, samt aspen. Har aldrig haft några problem med mina avgasportar, har dock tagit upp å rengjort dom minst en gång per säsong...
Traskade in hos åf i vinter för att inhandla en dunk aspen, men fick höra att dom visst hade specialpris på brp:s olja, 12 liter för 8-900 nånting... Så fick de bli, halvsyntet var de å de rekomenderar dom tydligen till alla maskiner utom RSen...

summit58396

Välkänd medlem
13 jan 2010
166
1
6
piteå
igentligen ska man väll ha helsyntetisk olja om man har avgasportar men jag kör då med halvsyntet för den kostar bara hälften va helsyntet kostar

Ädel

Aktiv medlem
24 dec 2007
98
0
6
Bergsjö
Har kört mina skotrar på de som funnits närmast till hands, så de har blivit både skoter tt, statoils motsvarigheter, samt aspen. Har aldrig haft några problem med mina avgasportar, har dock tagit upp å rengjort dom minst en gång per säsong...
Traskade in hos åf i vinter för att inhandla en dunk aspen, men fick höra att dom visst hade specialpris på brp:s olja, 12 liter för 8-900 nånting... Så fick de bli, halvsyntet var de å de rekomenderar dom tydligen till alla maskiner utom RSen...
Hoppas du inte kört på aspen bensin ? är bara skit, Sliter mer på motorn med den bensinen ! bra å veta kanske ?

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Ädel.... låter tyvärr som skitsnack i mina öron, har bara läst/hört att det ska vara bättre än allt annat :hmmmm2:

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Nej, körde på aspen 2-taktsolja. Har för övrigt inte heller hört nåt negativt om aspen-bensin, men lite dyr å ha i skotern kanske...
Sen enligt ÅF så rekomenderar tydligen brp halvsyntet till alla maskiner utom 600RS, så får väl lite på de...

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har alltid kört med OKQ8:as skoterolja, bra olja till rätt pris.. Har kört med den oljan i skotrar med och utan avgasportar utan några problem.
Självklart rekommenderar åf deras olja konstigt vore väl annars!!

nisse_no1

Välkänd medlem
14 nov 2006
1.038
1
16
skellefteå
Har alltid kört med OKQ8:as skoterolja, bra olja till rätt pris.. Har kört med den oljan i skotrar med och utan avgasportar utan några problem.
Självklart rekommenderar åf deras olja konstigt vore väl annars!!

också fick vi in lite reklam va =) haha
ne men jag har också kört med den typ alltid.
bara det smörjer =)
/N