Jag har en AC Cougar av 95 ans års modell. originalt utrustad med enbart choke.
problem nummer 1
När den stått en längre tid utan att blivit startad: bensinslangarna är tomma ända fram till bränslepumpen. Den suger inte fram någon bensin trots att man rycker hur
mycket som helst. kan de vara bränslepumpen som fungerar dåligt?
jag har monterat en primer för att få igång motorn så att den ska börja suga bensin själv. man får köra igång motorn 10-15 ggr innan de kommer bränsle till pumpen och
den börjar pumpa fram bränsle till förgasarna.
problem nummer 2.
efter att förgasarna får bränsle och motorn har blivit varmkörd. man stannar skotern låter den stå på tomgång. De första 30 sek ligger motorn på 2000 varv. sen går den
ner på runt 1000 varv. när man då ger mycket gaspdrag stryper motorn sig själv och stannar. har jag däremot lite choke på då varvar den istället upp.
om jag däremot sakta gasar så tomgångsvarvet ökar och lägger sig på 4500 varv och sen ger mycke gaspådrag då svarar motorn direkt och varvar upp.
jag vill lösa problemet så att den inte behöver chokas trots att den är varmkörd och den ska svara direkt på gaspådrag från lågt tomgångsvarv uan att chokas.
kan även de här problemet bero på en dåligt fungerande bränslepump? eller är de andra grejjer i förgasarna som gör att den inte får rätt blandning och inte svarar
direkt på gaspådrag från lågt tomgångsvarv.
problem nummer 1
När den stått en längre tid utan att blivit startad: bensinslangarna är tomma ända fram till bränslepumpen. Den suger inte fram någon bensin trots att man rycker hur
mycket som helst. kan de vara bränslepumpen som fungerar dåligt?
jag har monterat en primer för att få igång motorn så att den ska börja suga bensin själv. man får köra igång motorn 10-15 ggr innan de kommer bränsle till pumpen och
den börjar pumpa fram bränsle till förgasarna.
problem nummer 2.
efter att förgasarna får bränsle och motorn har blivit varmkörd. man stannar skotern låter den stå på tomgång. De första 30 sek ligger motorn på 2000 varv. sen går den
ner på runt 1000 varv. när man då ger mycket gaspdrag stryper motorn sig själv och stannar. har jag däremot lite choke på då varvar den istället upp.
om jag däremot sakta gasar så tomgångsvarvet ökar och lägger sig på 4500 varv och sen ger mycke gaspådrag då svarar motorn direkt och varvar upp.
jag vill lösa problemet så att den inte behöver chokas trots att den är varmkörd och den ska svara direkt på gaspådrag från lågt tomgångsvarv uan att chokas.
kan även de här problemet bero på en dåligt fungerande bränslepump? eller är de andra grejjer i förgasarna som gör att den inte får rätt blandning och inte svarar
direkt på gaspådrag från lågt tomgångsvarv.