Fjädring stenhård?

fermen

Ny medlem
5 apr 2010
4
0
1
kåge
Hej har just köpt en enduro 500 -02 satt och läste recentionerna om den här på snowmobile alla säger kanon fjädring!Har nu kört ca 20mil men får uppfattningen att fjädringen är stenhård.Är dom så allihop?kör mycke motocross på sommrarna så jag tycker mig kunna det här med fjädring hyffsat.Känns som vid relativt hård dålig ledkörning kanske jag använder 50% av fjädringsvägen både fram och bak!Skotern var tänkt att köras mest av min sambo(inte så våldsamt)..Till min fråga är dom superhårda?Samt är det nån som vet hur fjädrarna ska ställas(hur mycket häng det ska va?)fram och bak orginal?en sak till fram verkar det gå att sjustera dämparna men inte bak.Är det så?
Tacksam för alla svar..

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Det jag kommer ihåg, så var det hårda fjädrar på 440:an hade en -02 men inte att det var så på 500.an, och klicker som du har fram är bara för högfart, Dom viste inte på den tiden hur dämpare på skoter skulle fungera, Idag kan dom det bättre, så enda rådet är ju att du byter till beggade öhlins

Nafas

Välkänd medlem
3 nov 2009
190
0
16
Sorsele
men nog ska du ju kunna justera dämparna mer eller mindre... visst har du en fjäder runt dämparna i boggien?? för där kan du ju skruva på ringarna som håller fjädern så att säga och ställa dom på det lösaste... då ska dom väl bli lite drägligare att köra med!!

fermen

Ny medlem
5 apr 2010
4
0
1
kåge
Hej nu ikväll släppte jag på fjädrarna i boggien, främre fjädern 5mm och bakre 8mm och vips började skotern fungera mycke bättre.Dels i små vassa gupp och i stora mjuka, kändes mycke bättre i kurvor med.laddade även på hårt,slog alldrig igenom.Tack för hjälpen..

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Hej nu ikväll släppte jag på fjädrarna i boggien, främre fjädern 5mm och bakre 8mm och vips började skotern fungera mycke bättre.Dels i små vassa gupp och i stora mjuka, kändes mycke bättre i kurvor med.laddade även på hårt,slog alldrig igenom.Tack för hjälpen..
Skulle du kunna mäta "hänget" från lyftbågen baktill, från helt obelastat till belastad med sittande förare???
Jag har ställt in fjädringen så, att min egen skoter sjunker ner 10cm med förare. (Plus ca 4cm som skoterns egen vikt trycker ner fjädringen.)
Om det är helt rätt vet jag inte, men jag får då aldrig genomslag.
Främre boggidämparen ställde jag in på känsla, för att få bra styrning samt att den tar guppen bra.
Framvagnsdämparna är lite luriga att ställa in, men jag har dämpningen på nr4.

Last edited: