F7 05 variatorproblem!

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Hej!

Var ute och körde i påsk och primärvaritorn rasade... Vikterna lossnade från bulten så vikterna gick sönder osv... Tänkte nu när jag ändå måste köpa nya vikter och ett nytt kors och nya viktarmsbultar så undrar jag vad ska jag sätta dig för vikter på den? Satt 76g vikter på den nu, men skotern varvar för mycket anser jag. Sen toppar den bara 116. :afraid: Börjar tro att den är nerdrevad men killen jag köpte den av sa inget... :hmmmm2: för visst ska en f7 toppa mer än 116??!!?
Gör det stor skillnad på toppfarten och varvtalet om jag skulle gå upp till tex 78g eller 80g och byta till orginalfjädern i primären???(Satt en lila fjäder i nu).

Svar uppskattas! :biggrin1:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Hej!

Var ute och körde i påsk och primärvaritorn rasade... Vikterna lossnade från bulten så vikterna gick sönder osv... Tänkte nu när jag ändå måste köpa nya vikter och ett nytt kors och nya viktarmsbultar så undrar jag vad ska jag sätta dig för vikter på den? Satt 76g vikter på den nu, men skotern varvar för mycket anser jag. Sen toppar den bara 116. :afraid: Börjar tro att den är nerdrevad men killen jag köpte den av sa inget... :hmmmm2: för visst ska en f7 toppa mer än 116??!!?
Gör det stor skillnad på toppfarten och varvtalet om jag skulle gå upp till tex 78g eller 80g och byta till orginalfjädern i primären???(Satt en lila fjäder i nu).

Svar uppskattas! :biggrin1:
Vad har du för toppvarv då?

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är jättehögt på en F7-motor. Ska inte varva mer än 8000, lite mindre t.o.m.
Toppfarten däremot har med drevningen att göra.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Det låter som att du har ordentliga problem med variatorn, om primären kärvar eller har spruckit så kan det bli riktigt höga varv. Jag tror att det inte vore en så du idé att föröka skaffa fram en bättre beg variator eller en ny. att denovera en som har rasat ordentligt är ofta en dålig affär.

Om din maskin varvar över så mycket så finns det ingen effekt där och du får inte heller nån toppfart att tala om.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja det borde jag skrivit, förutsatt att variatorerna växlar ut så sitter inte toppfartsproblemet där. Men självklart, kliver inte remmen upp på primären riktigt så får du ju jätteproblem.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
variatorerna växlar inte ut om det går 116 km/h , varvar man över 8500 är det konstigt hur den kan gå så pass fort , lila fjäder är inte std , är det en arctic fjäder är inte skillnaden så stor mot std men de kan ju vara vad som helst , är det ngt nr på den ?

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
variatorerna växlar inte ut om det går 116 km/h , varvar man över 8500 är det konstigt hur den kan gå så pass fort , lila fjäder är inte std , är det en arctic fjäder är inte skillnaden så stor mot std men de kan ju vara vad som helst , är det ngt nr på den ?
Nä, ska försöka få tag i en bättre beggad variator, har dock inte hittat någon än.. ingen aning vad det är för fjäder... :hmmmm2: den satt på när jag köpte skotern.

Men va ska jag prova sätta dit för vikter? 78 eller 80?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
köp std vikterna på 76 g och std gul/vit fjäder så blir det bra och rätt ! vet du inte vad du har för fjäder är det svårt att gissa på ett par andra vikter --