Ytterligare ett släpvagnsbygge

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Kul att kunna få inspirera andra och eftersom jag själv "klippt och klistrat" från olika konstruktioner skulle det va galet om inte mina lösningar skulle få återanvändas. Och det är ju just därför som jag skriver i den här tråden.

Kör på!

Nu har jag ägnat ytterligare en dag åt släpet, den här gången var det bakändans tur.

P1040723.jpg

P1040730.jpg

Nästa steg blir att kapa plattjärnen utanför hjulen och sen montera ihop fram och bakdel samt ordna för slutmonteringen i chassiet.

Reg. och kontrollbesiktning är bokat till början av juli, så tills dess skall det va färdigbyggt.
Huuua... Å mycket pengar ska dom ha för ingenting, 840kr för registreringsbesiktningen, 250kr för vägning och ytterligare 340kr för kontrollbesiktning.

Angående bakljusen.
Ibland önskar jag att vi kunde få "bistå" med lite överblivna delar från jobbet men tyvärr så får vi inte sprida artiklar utanför grindarna. Det är ganska så hårt reglerat det där.
Även om vi anställda har fått förbrukade provartiklar får vi inte ge eller sälja dom vidare till 3:e person.
Som kuriosa kan jag berätta att det en gång fattades en ny 16 liters V8, den hittade vår säkerhetspersonal på blocket.se, ni får själva gissa om säljaren jobbar kvar på firman...
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Håller du måtten 400x210?
Uppskattad vikt?

Hjulen sticker ju knappt upp, det blir inga överdrivna hjulhus på den där vagnen. Mycket bra.

Förstod nästan det där med belysningen, har ändå hittat led blink/broms/bakljus till ett rimligt pris - men har inte sett dom än, ser dom för jävliga ut blir det Swedols, då kan man ju sätta flera bredvid varandra.
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Japp, måtten är fortfarande 400x210. Jag har för många faktorer som begränsar mig att bygga större bl.a. bredden på dragbilen och förhållandet mellan axelavstånd/ bakre överhäng.
Jag har försökt räkna på den slutgiltiga tjänstevikten och jag fick den till ungefär +330kg.
Chassi med axel och hjul: 200kg
Järnskrot som bär upp plywooden: 60kg
Plywood: 50kg

Plywooden sticker ju ut som den stora boven i jakten på lastvikt och jag kan ärligt erkänna att jag ägnat många timmar åt skivmaterialet, men jag hittar inget motsvarande som är lätt och samtidigt styvt och till ett pris som är vettigt. Det kanske är just därför som majoriteten av alla köpsläp har plywood.
Hittade dock ett intressant plastgaller i ett ställage på jobbet men jag tycker att ett galler påverkar flexibiliteten för mycket då jag t.ex. inte kan köra sand/grus/jord samt att jag inte vill ha upp en massa onödigt skit underifrån.

Hjulhusen blir 7cm högre än vad hjulen är just nu. Det är nämligen den maximala fjädringsvägen. Jag har tänkt göra dom av durkaluminium som jag ska försöka forma till snygga halvmånar. Men jag tänkte vänta med dom och köra med "lättvikts" hjulhus till vägningen. :becky:
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Hur mycket och vad får man ändra i själva ramen?
Hade tänkt bygga ett släp själv också men frågan är då vad jag får ändra på..

Sen så flaket så är det inte lättare att använda nåt hårt plast?
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Tänkte också bygga mig ett släp, men min största fundering är besikningen, vad kostar det att regga om husvagnchassi till vanligt lastsläp?
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Tänkte också bygga mig ett släp, men min största fundering är besikningen, vad kostar det att regga om husvagnchassi till vanligt lastsläp?
läser man så står det
Reg. och kontrollbesiktning är bokat till början av juli, så tills dess skall det va färdigbyggt.
Huuua... Å mycket pengar ska dom ha för ingenting, 840kr för registreringsbesiktningen, 250kr för vägning och ytterligare 340kr för kontrollbesiktning.
 

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
kom på en sak,om du gör ett provisoriskt golv av tex en plastskiva vid besiktning så får du ju upp lastvikten lite,komihåg montera bort stödhjul m,m också samt montera inte så mkt lampor,allt för viktens skull
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
kom på en sak,om du gör ett provisoriskt golv av tex en plastskiva vid besiktning så får du ju upp lastvikten lite,komihåg montera bort stödhjul m,m också samt montera inte så mkt lampor,allt för viktens skull
Det spelar ingen roll, det väger ju ändå mer när dom grejerna är på plats.
Spelar ingen roll om släpet väger 100 vid besiktning, om det är godkänt för ex 1300 får det ändå inte väga mer bara för att det är lätt just när det besiktigas.
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Så sant som det är sagt. När/om man blir stoppad så är det ju den vikt som släpet har just då som är väsentlig. Att reg.besikta släpet lättat ger tyvärr inga fördelar vid ett eventuellt stopp av Herr Blå.
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Hur mycket och vad får man ändra i själva ramen?
Hade tänkt bygga ett släp själv också men frågan är då vad jag får ändra på..

Sen så flaket så är det inte lättare att använda nåt hårt plast?
Den information som transportstyrelsen delger på sin hemsida är långt ifrån tillräcklig. Men så som jag har förstått det så är det inte tillåtet att modifiera dragstången eller ändra avståndet mellan kulkopplingen och axeln, bakom axeln ska det tydligen va ok att göra som man vill. Men vid oklarheter rekommenderar jag Bliprovningens tekniska kundtjänst, dom har hjälp mig med alla mina frågor inför bygget.

Problemet med plast är att även den väger om den skall klara av någon nämnvärd last, dessutom så kostar det utan att smaka.... =)
Det plastgaller jag hittade på jobbet kom från http://www.stegerudsteel.se/ och betingade den nätta summan av 1000kr/kvm +moms. Dessutom så va det tung.
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Okej Nå flakdelen blir det spännande att se var det blir för material!
Lycka till med projektet och mera bilder ( :
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Så nu har jag fått på lite färg oxå...

P1040774.jpg
Först rostskydd

20100531358.jpg
Sen täckfärg, vit hammarlack.

Där det inte är målat med täckfärg skall jag svetsa förvaring för en hopfällbar ramp, så jag har alltså inte "missat" att måla där. :biggrin1:
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Nu är plywooden på plats.

20100608365.jpg
Rostfria L-profiler till rampförvaringen.

P1040783.jpg
Tur att plywooden är vädertålig... Nu fattas bara hjulhusen i durkaluminium så är ovandelen klar.
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Då va det äntligen klart!!! ...om man bortser ifrån dom provisoriska stänkskärmarna.
Dom "riktiga" skulle jag ha fått i god tid innan besiktningen (läs 2 veckor innan) men hantverkare KAN verkligen inte hålla va dom lovar :mad:. Ska man få nånting gjort så får man tydligen göra det själv.
Reg.besiktningen gick trotts det som en dans, jag fick till och med beröm av gubbarna :becky:.
Dessvärre gick inte kontrollbesiktningen lika bra, svängningsdämparen är tydligen trasig. Men det är ju lätt fixat.

Det här kollade besiktningsgubben på under registreringsbesiktningen:
- Att chassinummer och reg.nummer hörde ihop
- Däckdimensionen
- Skicket på axel och lager
- Att jag INTE hade ändrat kopplingsavståndet eller gjort åverkan på dragstången
- Bromsid på påskjut och axel
- E-märkta lysen på alla positioner
- Mätte bredden, last och totallängd samt bakre överhäng
- Vägning
Det va allt.

Släpet vägde en hel del mer än jag hade hoppats på, närmare bestämt 380kg vilket resulterar i en maxlast på 800kg...

P1050216.jpg
P1050214.jpg
P1050212.jpg

Slutnotan landade på ca 9000kr fördelat enligt:
Chassi: 2000kr
Järn: 2000kr (med rabbat och utan moms)
Plywood: 2000kr (med rabbat och utan moms)
Diverse (färg, skruv, mutter, mm): 740kr
1 nytt däck: 800kr
Registreringsbesiktning: 1090kr
Kontrollbesiktning: 370kr
 

Pelto

Medlem
16 mar 2010
30
0
1
Jag vet inte exakt vad som gäller för chassiet mer än att man INTE får pilla på dragstången eller ändra kopplingsavståndet (avståndet mellan kulkopplingen och axeln). Men om jag får gissa så borde det va OK att bredda själva flaket men det kräver säkert en ny reg.besiktning.
 

Nick Name

Aktiv medlem
4 apr 2005
50
0
6
Piteå
De ursprungliga måtten för den tidigare husvagnen får aldrig överskridas.Dvs var bredden på vagnen 2,14 så får du aldrig göra den bredare än det, smalare går bra. Lika med vikten, det går ej att typa om ett vagn från t.ex 1280 till 1500 kg trots att det sitter en 1500 kg axel på den. Vad man ABSOLUT inte ska göra är att börja skära i dragstång eller chassi.