phazer turbo 0.5 bar?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Det billiga enkla sättet är att lägga en distans ( som en extra topplockspackning ) på nån millimeter eller två , tanken med att köre lågt laddtryck är att behålla komp ,och därmed respons och låg bränsleförbrukning och mindre jobb med motorn.
På min R1:a blev jag tipsad av MCX att köra med 3 originalpackningar (Topppackningar) som kompsänkning. Funkade klockers upp till 0.8b iaf. Byggde om till säsongen efter med Wiseko lågkompkolvar och 2 toppackningar så nu kan jag ladda 1.0 utan spik. På R1:an ska det gå fint att ligga på upp til 1.0b utan problem det som händer om man går upp ännu mer är att nikasilen släpper från cylindrarna och då måste man borra in stålfoder för att få det att hålla. Vet inte hur det ser ut på phazern men borde det inte vara en halv rx1 motor?? och då riktigt lik en R1 motor. Ett annat tips är ju att köra på e85 då kan du nog ligga på 0,6-07b utan kompsänkning och ändå plocka ur fint med hk, men den drar nog ca 10-20% mer soppa. En forumkompis på sporthoj bromsade ur sin r1 ca 230hk utan kompsänkning på e85.(på bakhjulet alltså)
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
På min R1:a blev jag tipsad av MCX att köra med 3 originalpackningar (Topppackningar) som kompsänkning. Funkade klockers upp till 0.8b iaf. Byggde om till säsongen efter med Wiseko lågkompkolvar och 2 toppackningar så nu kan jag ladda 1.0 utan spik. På R1:an ska det gå fint att ligga på upp til 1.0b utan problem det som händer om man går upp ännu mer är att nikasilen släpper från cylindrarna och då måste man borra in stålfoder för att få det att hålla. Vet inte hur det ser ut på phazern men borde det inte vara en halv rx1 motor?? och då riktigt lik en R1 motor. Ett annat tips är ju att köra på e85 då kan du nog ligga på 0,6-07b utan kompsänkning och ändå plocka ur fint med hk, men den drar nog ca 10-20% mer soppa. En forumkompis på sporthoj bromsade ur sin r1 ca 230hk utan kompsänkning på e85.(på bakhjulet alltså)
Det som nämnts tidigare i tråden är att cylindrarna blir koniska vid högt laddtryck , det måste va samma sak som gör att nicasilen spricker och släpper, cylindern flexar helt enkelt. Rx1 motorn är väl mer som en tidigare R1 motor , och phazern som en halv R1 från 2004 ( och frammåt ) som har lite större borrning. Frågan är då , vilket förbränningstryck klarar cylindrarna utan att flexa .