Mxz 800 GÅR PÅ EN CYLINDER! HJÄLP?

F-dahlén

Medlem
10 apr 2010
36
0
1
Boden
Hej, har precis bytt kolvar och honat om en cylinder efter värmenypning. skotern är bra precis inkörd och har gått bra, skulle ut och köra idag och märkte att den var slöare än va den borde vara?....... stannade och kollade men såg inge fel, fortsatte köra och den gickbara sämre och sämre tillslut bara på en cylinder.. tar lös tändstiften och märker att de små ryker ur ena cylindern... omöjligt att den kan ha hunnit gå varm på bara 4km?.. försökte kolla om de brännt hål på kolven men såg ingenting sådant.... startar vanligt å går på en cylinder... VAD ÄR FELET?.... det är nya packningar och kolvar och har inte haft problem föränn nu efter ca 20 mil.....
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Du honade inte för mycket så att du kom igenom nicasillagret. Då kletar det ihop efter en stund när det bara är alu mot alu.
 

F-dahlén

Medlem
10 apr 2010
36
0
1
Boden
Det roliga är att det är den skurna cylindern som går och den andra som inte går.. den små hostar igång ibland men inge mer än så.. börjar misstänka tändfel
 

F-dahlén

Medlem
10 apr 2010
36
0
1
Boden
bytt tändkablar och tändhattar, den får gnista så innåthelvete,och soppa får den då så de räcker å blir över... har även provat hälla ner i cylindern, utan resultat.... den vill verkligen inte gå på den andra cylindern... vad kan felet vara? jag blir tokig :S kan inte hitta något fel
 
N

N_w

Lekage på packboxar?. Konstigt att den inte vill gå när den får soppa och har bra gnista. Ta ett komptest det kanske förklarar endel !?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sådär gjorde min också. Det visade sig att ett knaster släppt och gjort repor i cylindern så jag inte hade någon komp.
 

F-dahlén

Medlem
10 apr 2010
36
0
1
Boden
felet funnet... gjorde komptest och det visade 0 -.- .......... rev den å såg att kolven spruckit och biten från kolven har slagit sönder topp och cylinder! fyfan säger jag bara ....
 
N

N_w

felet funnet... gjorde komptest och det visade 0 -.- .......... rev den å såg att kolven spruckit och biten från kolven har slagit sönder topp och cylinder! fyfan säger jag bara ....
se där vad livet kan vara lätt med en kompressions mätare :) men det kan ju bevisa tråkigheter också..
Lycka till med reparationerna!