problem variator ski doo rev

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
Tjenare tog in skoter och skulle repa den till nästa vinter och skulle ha lös remmen (ski doo )
tog isär skivorna med verktyget och när jag skulle skruva tbx skivorna small det till och dom hoppade ihop:hmmmm: och när jag testade skruva in verktyget igen så går den in ungefär halv vägs och där den ska börja ta isär skivorna så snurrar den bara:bawling: hjälp plz

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Gängpaj i hålet, är bara aluminium. Endera borra ut och sätta i insats gäng/större gäng och göra ny pinne eller leva med det och bända på remmen som många andra :)

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
det är ju bara att snurra isär skivorna för hand ska inte alls vara några problem så länge man har standard fjäder i sekundären

N

N_w

Samma sak hände för mig i vintras. Jag hade tänkt använda insats gängan men för att få dit den om man skulle ha samma diameter som std så måste man borra med en 8,7mm borr så jag kostade på den helicoil ist då man bara behöver rensa gängan med en 6mm borr, sedan förgänga med en special tapp och sedan dra man ner en helicoil och vips så har man jävligt starka gängor och man kan samtidigt använda samma verktyg. Utan att behöva borra sönder hela skivan för att pilla dit en klumpig insatsgänga...

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Samma sak hände för mig i vintras. Jag hade tänkt använda insats gängan men för att få dit den om man skulle ha samma diameter som std så måste man borra med en 8,7mm borr så jag kostade på den helicoil ist då man bara behöver rensa gängan med en 6mm borr, sedan förgänga med en special tapp och sedan dra man ner en helicoil och vips så har man jävligt starka gängor och man kan samtidigt använda samma verktyg. Utan att behöva borra sönder hela skivan för att pilla dit en klumpig insatsgänga...
Skillnaden på helicoil och insatsgänga är vilken? helicoil är ju förfan en insatsgänga.

N

N_w

Insats gängan är större, kräver mer gods pga att man måste borra med grövre borr. Jag kallar helicoil för helicoil och inget annat. Insatsgängan använder de flesta amatörer sig av för hemma bruk. helicoil är dyrt att köpa med tanke på hur lite ofta man använder dem och så går de inte köpa syckevis.. är det lite gods finns int så mycke andra alternativ än helicoil.

Insatsgänga

Helicoil

Smithers

Välkänd medlem
22 nov 2007
514
0
16
umeå
Insats gängan är större, kräver mer gods pga att man måste borra med grövre borr. Jag kallar helicoil för helicoil och inget annat. Insatsgängan använder de flesta amatörer sig av för hemma bruk. helicoil är dyrt att köpa med tanke på hur lite ofta man använder dem och så går de inte köpa syckevis.. är det lite gods finns int så mycke andra alternativ än helicoil.

Insatsgänga

Helicoil
svar på tal.

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
Okey, att du väljer att kalla helicoil för enbart helicoil är ju inget jag hade kunnat veta. Helicoil är en insatsgäng och så enkelt är det. Att det då sedan finns även andra modeller av insatsgäng är en annan femma, Key-lock är ännu en typ.

Att påstå att helicoil är dyrt anser jag vara ganska felaktigt. 800:- för en sats som kommer räcka för så gott som resten av livet är inte farligt.

N

N_w

Jo men vi skriver inte i detta ämne för att diskuter de här?!. Jag försök hjälpa han som behöv hjälp! ere klart så långt?

Last edited:

linus93

Välkänd medlem
24 okt 2009
102
0
6
kiruna
tack för hjälpen N_w och alla andra mycket användbar information:nod: ska fundera på vad jag ska göra :dizzy: