Tänka på när man ska köpa skoter

kungenduvet

Medlem
16 dec 2009
28
0
1
Vet inte riktigt vart jag skulle göra denna tråd så det fick bli i off-topic.

Iaf så tänkte jag höra med er vad man ska tänka på när man är på väg att köpa en skoter? Vad ska man kolla efter när man väl är hos säljaren?

Håller på att kolla efter skoter nu och har hittat några intressanta, men vad kan man maila för frågor till säljaren? Vad kan vara bra att veta om maskinen?:hmmmm2:

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
är väll lite beroende på maskin, men kolla matta, motorn(kanske ingen expert, men bara så det inte ser allt för risigt ut) sen äre väll sprickor i chassie och ser den jävligt risig ut på utsidan så är den troligen jävligt risigt på insidan också.

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
KOLLA CHASSIET! Motor är lätt att fixa men ett chassie med sprickor eller bulor eller vridningar går inte att få helt ordning på! Även om man svetsar å nitar om å riktar så blir det aldrig lika bra som ett fräscht! Kolla så den är rak o fin.

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Annonserar man på internet så tycker jag att det är ok med mail, men alla är vi olika.
Står det "inga mail" eller något liknande så är det bara att ringa.
Kolla så att det inte är kredit på skotern, enkelt att kolla om man har reg nummret.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Var inte rädd för att ta för dig. Jag brukar först gå en sväng runt skotern för att kolla efter eventuella ytliga skador. Vicka skotern på sida och kolla igenom hela boggin efter sprickor, dåliga lager mm. Kontrollera framvagnen så den inte är krokig eller onormalt glapp. En bra ficklampa är också praktiskt att ha med sig för att lysa upp i tunneln för att se efter sprickor där. När jag provkör den brukar jag leta upp något knöligt ställe för att få känna på dämparna. Gas dämpare kan vara luriga ibland och kännas bra när de är kalla men när de kommit upp i arbetstemp märker man om de behöver renoveras = de blir väldigt mjuka om de är dåliga. Det beror ju också givetvis på vad det är för skoter, är det en touring ska dom ju vara mjuka. :)

Last edited:

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
RING IST FÖR ATT MEJLA! inget som är så iriterande som folk som mejlar istället för att bara ringa
Varför det?
Jag tycker det är ett bra sätt att kommunicera på, bägge de skotrar jag köpt i vinter har varit efter mejlkontakt.

Ofta så sitter jag på Blocket vid tidpunkter då det inte passar att ringa till folk, då är det betydligt lättare att slänga iväg ett mejl. (Dessutom behöver man inte vara så blyg på att pruta via mejl). :D

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Ringer man får man ju oftare mer utförligare svar och man får med det mesta av vikt i ett samtal... Fördelen med mail är ju dock att man faktiskt har på print vad säljaren hävdar, om nått nu skulle skita sig....

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Varför det?
Jag tycker det är ett bra sätt att kommunicera på, bägge de skotrar jag köpt i vinter har varit efter mejlkontakt.

Ofta så sitter jag på Blocket vid tidpunkter då det inte passar att ringa till folk, då är det betydligt lättare att slänga iväg ett mejl. (Dessutom behöver man inte vara så blyg på att pruta via mejl). :D
visst står det ring eller mejla för mera info så visst, men skriver man tydligt och klar ring i första hand eller så, ja då ringer man och mejlar inte, men av många mejl man får så får man redan direkt kännslan av oseriositet. enligt mig i alla fall

mebben

Välkänd medlem
1 mar 2010
194
0
6
Sverige
RING IST FÖR ATT MEJLA! inget som är så iriterande som folk som mejlar istället för att bara ringa
Mina senaste 3 bilar och min nuvarande skoter köptes i princip via mail. och 2 av bilarna såldes i princip via mail.
Skickade mail fram och tillbaka med bilder och beskrivningar och första telefonsamtalen har varit när vi ska boka tid och plats för affären.

När jag är säljare föredrar jag att bli kontaktad via mail och jobba utifrån det.

Min personliga åsikt är att folk som vägrar mail känns bakåtsträvande, gamla och otympliga att handskas med... ;)

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Jag tycker det är bra med med mail iaf de första kontakterna innan man fått lite koll på varan då man får chansen att tänka lite längre, inte så kul för säljaren om jag som köpare vill tänka efter lite extra efter några frågor och blir tyst i en halv minut som ett exempel.

Är det en vara som man helt säkert vill köpa och/eller det är efterfrågan på just den så blir helt klart det bästa att ringa då chansen att få tag på säljaren är störst.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
När det gäller just ringande så finns det inget oseriösare än en lirare som inte skriver ut ett telefonnummer.
Jag ringer alltid, rejält folk kan ta ett snack i telefon.

Mejl när man ska sälja nåt är däremot bra.
Det gör att alla som vill pruta 30% hamnar direkt in i inkorgen där jag raderar och alla som vill handla ringer. Det är smidigare om überprutarna mejlar så slipper man bråka med dem i telefon.

Last edited:

emil.eriksson

Aktiv medlem
25 sept 2010
80
0
6
Men vad är max på hur långt en skoter bör gå utan att ha blivit renoverad då? de lär ju finnas en gräns nånstans hur långt kan man köra innan de är dags?